Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Spillere, kamper, overganger etc.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1658
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 83 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by Quadrophenia »

Urealistisk med Kirkevold ja. Men det var urealistisk med Dahle og Vaagan Moen også.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1658
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 83 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by Quadrophenia »

Etter den skuffende avslutingen nå mot Sundet er det sommerferie og vi er 1 kamp unna halvveis i serien. Vi leder serien med 1 poeng foran Alta. Hjemme har vi smått overlegne 6-0-0 og 12-1 i målforskjell. Her har vi kontroll og har slått store konkurrenter som Grorud, Alta og Rævfoss. Borte, derimot, har vi 2-2-2. Seire mot Asker og Finnsnes er bra det, men begge de to har vist seg å være dårligere lag enn tippet før sesongen. Isolert sett er ikke uavgjort mot Bærum egentlig supersvakt, men skuffende å slippe inn på overtid. Mot Kjelsås og Sundet var vi utrolig dårlige og der ser vi bunnivået vårt. Mot Skeid spiller vi en ok kamp, men gjør mye rart på defensiv dødball. Vi har igjen Raufoss, Grorud, Alta og KFUM (som virkelig har kommet seg utover sesongen) på bortebane i år så her bør det forandres noe på hvordan vi angriper disse kampene. Jeg skjønner det ikke helt egentlig. Det er trolig noe mentalt.

Det er ganske tydelig at spillertroppen har godt av en ferie nå. Mange virker slitne og spillere som Semou og PVM har ikke hatt mange kamper på det nivået de har inne. I tillegg har Yabré hatt en svært variabel vår og sommer. Vi får håpe en liten ferie gjør noe med overskuddet til disse 3. Beugré har også vært skuffende, men har vist en viss utvikling utover. Jeg tror han blir bedre.

Når det kommer til resten av spillerstallen er det gledelig å se at importer som Alegre, Jaronsinski og Midtskogen som virkelig er med på å heve standaren på spillergruppa. Sollie Rønning er, som ifjor, svært giftig med sine 9 mål sålangt. Unggutta er noe variable, som unggutter ofte er, med unntak av Mickelson som har levert i alle kampene han har spilt, synes jeg. Blir bra å se Bolkan Nordli i høst. Håper han er på plass fysisk da. Jevne Hagen bør også nevnes. Han har vært god uansett hvor han har spilt. Herlig spillertype å ha.

Som nevnt har Semou og PVM vært skuffende. Jeg synes ikke Semou klarer å demme opp defensivt i like stor grad som ifjor. Han etterlater da mye til Alegre og Yabré bak der. Alegre takler dette svært godt, men Yabré viser gang på gang at han spiller med for stor risiko til å spille midtstopper. Han tar lite hensyn til at han ikke alltid har sikring bak seg og går feilberegner flere baller pr. kamp. I tillegg lager han mange frispark i farlige posisjoner. Jeg synes vi skal hente en ny midtstopper i sommer. Kanskje bare på lån, men vi trenger noe nytt, ellers er jeg redd Yabré kommer til å koste oss masse poeng utover sesongen. Yabré slår meg mer som en defensiv midtbanetype (noe han spilte før han kom til Kil forøvrig), og en løsning kan være å dytte han opp på midten der han kan bryte foran, krige og ødelegge for flyten til motstanderen. Petter har vært endel sjuk og har hatt en vond akilles. Vi får tro det er dette som er grunnen til en den svært variable formen. Han virker ikke å ha spesielt mye overskudd eller flyt i spillet sitt. Jeg håper og tror dette bedrer seg utover høsten. Grunnen til at jeg kritiserer disse to er også fordi de er de to best betalte spillerne i troppen og spillere som skal være bærebjelker. Det synes jeg ikke de har vært.

Jeg er, på tross av Sundetkampen, svært optimistisk med tanke på resten av sesongen. Det er sagt vi skal forsterke i løpet av sommeren og en ving/spiss-type og en midtstopper inn tror jeg vil være med på å sprute energi inn i gruppa nå (i tillegg til sommerferien). I tillegg viser våre konkurrenter seg å være svært variable også. Som Storbæk sa til H-A er Alta svært avhengige av Braaten som har avgjort flere kamper alene og de har ganske enkelt færre strenger å spille på enn oss. i Raufoss gjelder det samme og der virker det litt som de ikke helt har lyst til å rykke opp etter fjorårets negative opplevelse. Skeid har en ambisiøs spillergruppe med en ringrev i Nordlie, men det har virket som om Toms harde treningsregime har gjort seg gjeldende i form av skader og poeng tapt i sluttminuttene. Ramadan kan også ha hatt en påvirkning her forsåvidt. Grorud tok sommerferie med å tape 5-1 mot Asker, noe som sier alt om de. De taper mot alt og kan vinne mot alt, men virker ikke å ha strukturen til å kjempe helt inn.

Jeg har trua! Har du?


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Heis
Site Admin
Posts: 261
Joined: Wed Jan 20, 2016 6:29 pm
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by Heis »

Stort sett enig i dine betraktninger, men egentlig synes jeg ikke PVM har variert så veldig. I mine øyne har han vært stabilt middels, og det må jeg også si jeg er skuffet over. Semou ligger også jevnt på middels nivå, men han har i alle fall noen enkeltinvolveringer som det lukter litt svidd av.

Jeg ble vanvittig skuffet av Sundetkampen, og mener at laget og enkeltspillere må finne respekt både for de som støtter Kamma og for oppgaven de har. Det er ikke bare å seile inn til opprykk. Vi har gode spillere, men det er det en del andre lag som har også. Klarer spillerne våre å respektere utfordringen i årets målsetning, har vi all mulig grunn til å være optimister, men da kan vi ikke se holdninger som vi gjorde i helga.


Gjendineggen
Posts: 200
Joined: Fri Feb 26, 2016 5:31 pm
Has thanked: 8 times
Been thanked: 13 times

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by Gjendineggen »

Nå har jeg kun vært på to kamper live i år (Kjelsås og Skeid). Mot Skeid skapte vi i det minste målsjanser, men det gjorde vi knapt mot Kjelsås. Det som slo meg i disse to kampene, er at vi blir alt for omstendelige i det etablerte angrepsspillet. Vi trenger at flere spillere tørr å ta seg forbi en eller to spillere for å skape ubalanse. Skeid var gode på dette, spesielt i første omgang, da de skapte målsjanser på løpende bånd det første kvarteret. Mot Kjelsås ble vi også fryktelig omstendelige.

Jeg savner noen som tørr å prøve mer på egenhånd, og som kan skape litt ubalanse og panikk hos motstanderen. Usikker på om vi har denne spillertypen i dag, utenom Beugre - som ikke helt har funnet sin plass i laget enda.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1658
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 83 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by Quadrophenia »

Om du lurer på om Steen Hansen er her inne og leser, er svaret ja, han gjør nok det:

http://m.h-a.no/sport/ham-kam/de-to-bes ... Vq3pXgayc0


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by rusk »

Quadrophenia wrote: Mon Jul 03, 2017 11:34 pm Om du lurer på om Steen Hansen er her inne og leser, er svaret ja, han gjør nok det:

http://m.h-a.no/sport/ham-kam/de-to-bes ... Vq3pXgayc0
Det kan godt være han er inne og leser her, men trenger ikke så mye ekspertise for å peke på at Semou og PVM har skuffet voldsomt utfra forventningene som var stilt til de før sesongen. Kan gjerne ta med Beugre også. Nå er han riktignok best når han får rom å løpe i, men jeg hadde forventet han skulle bidra mer også i det etablerte angrepsspillet enn han gjør. Fremstår ikke som den klokeste fotballspilleren i 2.div :D

Ellers er jeg veldig enig med deg i den oppsummeringa du skrev. Det som bekymrer meg mest er de enorme svingningene i prestasjonene. På sitt beste ligger gutta våre på et høyere nivå enn alle andre lag i avdelingen, men bunnivået(som mot Sundet) er fryktelig dårlig! Det er nesten ubegripelig at den samlingen av spillere som startet mot Sundet kan levere så elendig. Som jeg skrev i kamptråden, så hater jeg å se kamper der det virker som kampen betyr mer for vår motstander enn for våre gutter. Der har Knappen en jobb å gjøre. Vi skal ikke la oss kjempe ut av stilen som mot Sundet.

Men som deg er jeg også ganske optimistisk foran høstsesongen. Vi varierer i prestasjonene, men det gjør virkelig de fleste andre lag også. Grorud, Skeid og Raufoss er f.eks voldsomt utstabile. På meg virker det som det er oss og Alta det skal stå mellom. Alta virker veldig stabile og har jevn poengplukking.

Vi har mulighet til å få en kickstart på høstsesongen med 2 strake hjemmekamper mot VIF2 og Asker. Samtidig har Alta 2 bortekamper mot hhv Skeid og Follo. Plukker vi 6p i hjemmekampene våre, så bør luka ned til Alta ha økt! Den muligheten får vi håpe gutta griper!


GSP
Posts: 755
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by GSP »

At det ikke skal være mulig å ha en eneste sesong der alt bare "flyter"...


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
Heis
Site Admin
Posts: 261
Joined: Wed Jan 20, 2016 6:29 pm
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by Heis »

Regner med at den kommentaren var rettet mot Semou sin sjukemelding.

http://www.h-a.no/sport/ham-kam/semou-e ... -en-maaned

Er ikke et sekund misunnelig på Semou sine "kontakter" med Hells Angels, men jeg føler vel at han trekker tålmodighetsstrikken litt langt nå. Jeg er klar over at min første reaksjon bør være medlidenhet, men for meg lukter det litt røti av detta. Lar meg gjerne motbevise.


rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by rusk »

Halvspilt sesong og tabelltopp. Det er akkurat så bra som man kunne tørre å håpe på. Samtidig er det jævlig irriterende at Alta henger så tett på i opprykksstriden. Hadde ikke trodd at de skulle være vår nærmeste utfordrer etter halvspilt serie.

Utgangspunktet før høstsesongen er uansett fryktelig bra og med unntak av Alta, så virker det ikke som de andre lagene har stabiliteten og kvalitetene til å følge oss. Det er litt overraskende for meg, men det er bare hyggelig :D

Blir spennende å se om noen av lagene forsterkes eller svekkes nå før overgangsvinduet stenger. Vil tro det er mange klubber som har lagt merke til både Alegre og Rønning, men om ikke klubben må selge av økonomiske hensyn, så håper jeg man svarer høflig nei til alle forespørsler.

Om jeg skal trekke frem noe som bekymrer meg, så er det avhengigheten av nøkkelspillere. Da tenker jeg på 3 spillere spesielt, nemlig Jarosinski, Alegre og Solli Rønning. De har vært våre beste i år og et fravær fra en eller flere av disse etterlater et stort hull som jeg er usikker på om erstatterne vil klare å tette.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1658
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 83 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by Quadrophenia »

rusk wrote: Thu Jul 27, 2017 12:13 pm Halvspilt sesong og tabelltopp. Det er akkurat så bra som man kunne tørre å håpe på. Samtidig er det jævlig irriterende at Alta henger så tett på i opprykksstriden. Hadde ikke trodd at de skulle være vår nærmeste utfordrer etter halvspilt serie.

Utgangspunktet før høstsesongen er uansett fryktelig bra og med unntak av Alta, så virker det ikke som de andre lagene har stabiliteten og kvalitetene til å følge oss. Det er litt overraskende for meg, men det er bare hyggelig :D

Blir spennende å se om noen av lagene forsterkes eller svekkes nå før overgangsvinduet stenger. Vil tro det er mange klubber som har lagt merke til både Alegre og Rønning, men om ikke klubben må selge av økonomiske hensyn, så håper jeg man svarer høflig nei til alle forespørsler.

Om jeg skal trekke frem noe som bekymrer meg, så er det avhengigheten av nøkkelspillere. Da tenker jeg på 3 spillere spesielt, nemlig Jarosinski, Alegre og Solli Rønning. De har vært våre beste i år og et fravær fra en eller flere av disse etterlater et stort hull som jeg er usikker på om erstatterne vil klare å tette.
Enig angående nøkkelspillere, selvom jeg vil tro det samme gjelder med Alta med Braaten-gutta f.eks. Viktig å få igang Beugré mtp Rønning.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Post Reply