Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Spillere, kamper, overganger etc.
Post Reply
rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by rusk »

Jeg er utålmodig og starter sesongtråden allerede nå! :D
Oppsummering for årets sesong kan tas i 2016-tråden. Her får vi være fremoverskuende.

Som foran denne sesongen, så er det opprykk som gjelder neste år. Det SKAL og MÅ være ambisjonen for Kamma og vi har forutsetningene for å få det til i mine øyne.

Spillerlogistikken er i gang, og så langt er det vel kun Jagne som er bekreftet at forsvinner. At vi har så mange på kontrakt og er godt i gang med kontraktforslag for neste sesong synes jeg er veldig lovende. Ingen tvil om at kontinuitet er viktig, og historien viser at man ikke har råd til å havne bakpå fra start av sesongen, noe Kamma har hatt en tendens til å gjøre....

I 2017 får vi hilse på et nytt serieformat med kun to avdelinger der kun vinneren rykker direkte opp og nr 2 i hver avdeling spiller om muligheten til å møte lag 14. i 1.divisjon til kvalikk. Med det får vi en sterkt spisset 2.divisjon og få kokkoslag som er tilnærmet walkover. Avdelingsoppsettet for neste år er selvsagt ikke klart enda, men utfra de lagene som er kvalifisert så kan man selvsagt gjøre seg opp noen tanker. Det er å forvente at det fremdeles tas geografiske hensyn ved oppsettet og jeg tar det for gitt at man putter to nedrykkslag fra årets OBOS-liga i hver avdeling. Basert på geografi ville det da være naturlig å sette Bryne og Hødd i en avdeling og KFUM og Raufoss i den andre. Så vil jeg tro man samler vestlandslagene i samme avdeling. De nord-norske lagene har ofte pleid å havne med østlandslagene pga flyruter.

Råtips basert på dette:
Avdeling 1: KFUM, Raufoss, Kamma, Sundet, Brumunddal, Skeid, Bærum, Asker, Grorud, Follo, Kjelsås, Vålerenga 2, Finnsnes, Alta
Avdeling 2: Bryne, Hødd, Egersund, Vidar, Vard, Fana, Vindbjart, Nest-Sotra, Byåsen, Nardo, Fram, Odd 2, Notodden, Hønefoss

Det eneste som er sikkert er at det ikke blir slik. :D Jeg tenker NFF fort velger å skille Bryne og Hødd fra hverandre siden de nok er de to nedrykkslagene med sterkest fundament. I så fall havner vel vi helst i avdeling med Hødd og får med trønder-lagene i tillegg.

Har vi trua??


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1658
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 83 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by Quadrophenia »

Nå må vi få inn en ny daglig leder, forlenge med store deler av spillerstallen og forsterke flere posisjoner. Tror jeg må vente til litt utpå nyåret med å si om jeg har trua, men er ihvertfall veldig spent, i første omgang på hvilken avdeling vi får, i andre omgang på hvilke spillere som blir, forsvinner og kommer inn.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
GSP
Posts: 755
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by GSP »

Ringsaker Blad har gjort noen undersøkelser og synser litt rundt avdelingene for neste år. Jeg har klipt/limt inn innholdet her, selv om den er skrevet med tanke på Dala sier den ganske mye om hvordan ihvertfall RB ser for seg neste år.

"Alle 28 lagene til neste års 2. divisjon er nå klare og slik det ser ut nå skal det mye til om Dala slipper turer til Nord-Norge enda en gang.

Både i 2006 og 2010 havnet Dala i avdeling med lagene fra våre tre nordligste fylker, men slapp unna disse turene i 2011, 2012, 2014, 2015 og i år. Til kommende sesong virker det langt på veg umulig å unngå dette.

Kun to lag fra nord.
Forskjellen fra tidligere er at denne gangen er det kun snakk om to lag fra de øverste fylkene på kartet. Sju lag deltok i årets PostNordliga, men Tromsdalen rykket opp mens Senja, Harstad, Mo og Tromsø 2 havnet under streken. Dermed ble det kun igjen Finnsnes og Alta fra denne landsdelen. De må trolig belage seg på en del turer til østlandet.

– Lagene fra Troms og Finnmark blir ofte satt i avdeling med lag fra østlandet på grunn av flytilbudet, forteller Nils Fisketjønn i Norges Fotballforbund til RB.

Slipper trolig Trondheim.
Dala har brukt mange timer på buss til Trondheim de siste tre sesongene og sjøl om de har funnet ut at det er gunstigere med buss enn fly til Trøndelag er det neppe noen som er lei seg for at de trolig slipper dette neste sesong. Dette på grunn av at det mellom Trondheim og byene nordpå går særdeles lite fly, så det er ugunstig at lag herfra settes i samme avdeling. Dermed blir Nardo og Byåsen mest sannsynlig satt i avdelingen som domineres av lag fra Vestlandet. At Hødd rykket ned skaper ekstra hodebry for forbundet.

– Uansett hvilken avdeling de settes i vil de ha omfattende reiseveg, sier Fisketjønn.

Lover lokaloppgjør.
Forbundet prøvde for et par år siden å splitte lagene fra indre østland og måtte tåle kritikk for det. Fisketjønn går langt i å garantere at det ikke kommer til å skje igjen.

– Å få til mange lokaloppgjør er en av retningslinjene vi jobber etter når avdelingene skal settes opp. Lokaloppgjør er noe alle liker, sier han.

Dermed får Dala kamper mot HamKam og Nybergsund som et minimum. Raufoss rykker ned fra OBOS og de fire lagene som falt ned en etasje skal fordeles over to avdelinger. Med to lag fra vestlandet (Bryne og Hødd) samt to fra østlandet (KFUM Oslo og Raufoss) virker det rimelig åpenlyst hvordan disse lagene blir fordelt.

Oslodominans.
Det er kun to rekruttlag i neste års 2. divisjon og disse skal etter planen ikke havne i samme avdeling. Da virker det nærliggende at Dala får Vålerenga 2 som motstander. Dette kan bli en av mange Osloturer. Det er nemlig ytterligere fire lag innenfor bygrensa, samt Bærum, Asker og Follo rett på utsiden. Avdelingene går ikke opp uten at minst et av disse lagene havner i avdeling med lagene fra sør, vest og Trøndelag. Så da er spørsmålet om forbundet kun sender et østlandslag til denne avdelingen eller om de stokker om slik at de åtte lagene fra Osloområdet fordeles jevnere.

– Vi prøver også å fordele reisebelastningen så likt som mulig, sier Fisketjønn.

Dermed virker det rimelig klart at Dala møter Alta, Finnsnes, HamKam, Nybergsund, Raufoss, Hønefoss, KFUM Oslo og Vålerenga 2. De fem øvrige er det litt mer usikkerhet rundt, men Kjelsås, Grorud og Skeid er nok gode tips. Slenger vi på Asker og Bærum er det kun Follo igjen som dyttes over i den andre avdelingen."


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1658
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 83 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by Quadrophenia »

GSP wrote:
Dermed virker det rimelig klart at Dala møter Alta, Finnsnes, HamKam, Nybergsund, Raufoss, Hønefoss, KFUM Oslo og Vålerenga 2. De fem øvrige er det litt mer usikkerhet rundt, men Kjelsås, Grorud og Skeid er nok gode tips. Slenger vi på Asker og Bærum er det kun Follo igjen som dyttes over i den andre avdelingen."
Får vi en slik avdeling tror jeg det er svært positivt, både sportslig og supportermessig. Oslokamper blir fæst ihvertfall.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
GSP
Posts: 755
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by GSP »

Ja, håper på noe sånt jeg å Q!


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
Maggot
Posts: 7
Joined: Sun Feb 07, 2016 7:54 pm

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by Maggot »

Dette nye systemet virker ganske uforutsigbart med tanke på avdelingsoppsett.
Når det gjelder lagene som rykket ned fra obos så tipper jeg de prøver å fordele det mest mulig rettferdig rent sportslig.
Siden Kfum og Raufoss var de to svakeste lagene så tviler jeg på at de havner i samme gruppe......isåfall får vi en gruppe med Bryne og Hødd (nr 13 og 14 i obos) noe som ville ha blitt en antatt sterkere avdeling.
Tror man ønsker å unngå dette.

Nedrykket til Hødd fucker opp ganske mye tror jeg.
Jeg tviler også på at alle lagene i Osloområdet havner i samme gruppe.
Man prøver nok også å samle lagene fra vestlandet i en gruppe med lagene fra sørlandet og videre opp mot Oslo.
Disse får (etter mitt tips) også besøk av trønderlagene.

Hamkam kommer da i en slags innlands/Oslo-gruppe som også får besøk av lagene nordfra samt Hødd (som isåfall kommer ganske dårlig ut av dette).

Et lite råtips herfra:
1) Hødd, Raufoss, Hamkam, Nybergsund, Brummunddal, Notodden, Hønefoss, Skeid, Kjelsås, Grorud, Vålerenga 2, Follo, Finnsnes, Alta.
2) Bryne, Kfum, Bærum, Asker, Fram Larvik, Odd 2, Vindbjart, Fana, Vard Haugesund, Vidar, Egerssund, Nest Sotra, Byåsen, Nardo.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1658
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 83 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by Quadrophenia »

Maggot wrote:Dette nye systemet virker ganske uforutsigbart med tanke på avdelingsoppsett.
Når det gjelder lagene som rykket ned fra obos så tipper jeg de prøver å fordele det mest mulig rettferdig rent sportslig.
Siden Kfum og Raufoss var de to svakeste lagene så tviler jeg på at de havner i samme gruppe......isåfall får vi en gruppe med Bryne og Hødd (nr 13 og 14 i obos) noe som ville ha blitt en antatt sterkere avdeling.
Tror man ønsker å unngå dette.

Nedrykket til Hødd fucker opp ganske mye tror jeg.
Jeg tviler også på at alle lagene i Osloområdet havner i samme gruppe.
Man prøver nok også å samle lagene fra vestlandet i en gruppe med lagene fra sørlandet og videre opp mot Oslo.
Disse får (etter mitt tips) også besøk av trønderlagene.

Hamkam kommer da i en slags innlands/Oslo-gruppe som også får besøk av lagene nordfra samt Hødd (som isåfall kommer ganske dårlig ut av dette).

Et lite råtips herfra:
1) Hødd, Raufoss, Hamkam, Nybergsund, Brummunddal, Notodden, Hønefoss, Skeid, Kjelsås, Grorud, Vålerenga 2, Follo, Finnsnes, Alta.
2) Bryne, Kfum, Bærum, Asker, Fram Larvik, Odd 2, Vindbjart, Fana, Vard Haugesund, Vidar, Egerssund, Nest Sotra, Byåsen, Nardo.
Det slår meg hvor mye tøffere det blir å rykke opp neste år, men samtidig hvor mange kamper som blir artigere. Hoseth og Notodden, lokaloppgjør mot Rævfoss og Dala og Oslokamper med mange bortesupportere. Hvis vi får den avdelingen der har ihvertfall Alta, Hødd, Rævfoss, Follo, Notodden og vi opprykksambisjoner. Kanskje Hønefoss, Skeid og hartsatsende Finnsnes også.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
GSP
Posts: 755
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by GSP »

Østlendingen melder at Ola Brenden gir seg i Sundet. Får ikke leste hele saken, men de kaller det "pause".


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1658
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 83 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by Quadrophenia »

Med Petter Vaagan Moen inn kan vi forsøke oss med en oversikt over spillerstallen p.d.d.

Disse har kontrakt neste sesong:

Keeper: Lars Jendal

Forsvar: Francois Yabre

Midtbane: Simen Bolkan Nordli, Franck Semou, Ole Erik Midtskogen, Petter Vaagan Moen (ny)

Angrep: Ivar Sollie Rønning

Disse er usikre:
Emil Holst - jeg vil tro han kan bli andrekeeper neste år, om han har lyst.

Truls Jevne Hagen - blir sannsynligvis
John Anders Rise - blir sannsynligvis
Marius Bratberg Lund - Bør få ny kontrakt og regner egentlig med det
Tobias Ødegård - usikkert, men tipper han får ny halvprofesjonell kontrakt
Nicholas Mickelson - Har fått tilbud.
Syver Karlsen - bør få sjansen til å bli skadefri og vise seg frem, men usikkert.
Woo Enger - Ferdig (?)
Thomas Ndungu - Ferdig (?)

Kristoffer Hagen - blir sannsynligvis
Markus Solbakken - avhenger av familiesituasjon, men blir forhåpentligvis
Mikkel Frankmo - Lite spilletid i år, men siste års junior neste år så han blir sannsynligvis
Mathias Aasand - Samme som overnevnte
Nicolai Michaelsen - Usikker, men hadde en god stigning i løpet av høstsesongen.
Emil Dahle - Ferdig (?)
Henrik Lehne Olsen - Ferdig (?)

Valentin Blaka - Får trolig nytt tilbud
CH Jagne - Ferdig

Jeg håper vi kan supplere antall spillere med kontrakt snart.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by rusk »

Din oversikt så fornuftig ut Quadrophenia. Som jeg har sagt tidligere, så synes jeg det ser lysere ut enn på lenge. Regner med Knappen allerede har gjort seg opp en mening om hvem han vil ha med videre av de som foreløpig ikke har signert, og tar det for gitt at man har hatt innledende uformelle samtaler med de slik at de vet at de er ønsket videre. Har vel vært noen dårlige prosesser på slikt tidligere, og det er veldig unødvendig. Spesielt om det ender med at noen signerer for andre klubber fordi klubben har sittet på gjerdet.

Også trenerapparatet er nå bra tunet for fremtiden med Knappen, Høgmo, Twiddy og med PVM som siste supplement. Det fremstår som et knallsterkt sportslig team og er en gjeng som jeg ser på som langt mer langsiktige enn en del av forgjengerne.

Om jeg skal se etter noen mørke skyer på himmelen, så er det knyttet til administrasjonen i klubben. Det har virket å ha vært omtrent like mye kål der som på det sportslige plan de siste 6-7 årene. Misforstå meg rett, mange av de som har jobbet der har gjort en utmerket jobb og lagt ned utallige timer med innsats, også ulønnet. All ære til disse! Men det har vært for mye utskiftninger, dugnadsjobbing og kortidsløsninger.

I mine øyne er en god administrasjon også en forutsetning for å lage en stabil toppklubb. Ideelt sett skulle man hatt både en daglig leder og en sportssjef, men det kan vel være det ikke er rom for det på kort sikt. Da får man i så fall fokusere på å finne en god daglig leder i første omgang. Med det sportslige apparatet man har på plass nå, så kan gjerne den daglige lederen ha sin go'fot på andre områder enn sport, selv om sportslig innsikt også kreves. Så samtidig som jeg krysser fingrene på hyppige resigneringer og nysigneringer av spillere, så håper jeg også at prosessen med ny daglig leder landes innen ikke alt for lang tid.


Post Reply