Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Spillere, kamper, overganger etc.
rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by rusk »

Min bekymring rundt avhengigheten av nøkkelspillere er i stor grad besvart. :D

De gode vennene rundt klubben signaliserer at de har ståltro på det Knappen&co driver med om dagen når de spytter inn cashen som er nødvendig for å hente spillere fra den hylla vi nå gjør. Større klapp på skuldra er det knapt mulig for klubben å få. Men det forplikter selvsagt også. Det eneste som er godt nok nå er opprykk. Spillerstallen som Knappen rår over har nå kvaliteter som ingen andre skal kunne matche over de 12 serierundene som gjenstår. Det kan ta en stund før vi får en tilsvarende god sjanse til å rykke opp i OBOS-ligaen igjen.

Alt annet enn opprykk må nå betegnes som en fiasko.


rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by rusk »

Må innrømme det går rimelig kaldt nedover ryggen på meg når jeg leser alle disse gratulasjonene med opprykk som kommer om dagen. Senest i dag med blogginnlegg fra både Pål J og Ole Johnny Sundt. Kan folk være så snille og gi faen i slikt :D


Corrales
Posts: 180
Joined: Fri Jan 22, 2016 11:27 pm
Been thanked: 2 times

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by Corrales »

Nå er det selvfølgelig nærliggende å vurdere dette med kontraktfornyelser osv etter at man vet hvilken divisjon man skal spille i neste år. Er det likevel noen som sitter på en oversikt på hvem man har kontrakt med neste år og hvem man ikke har kontrakt med? Jeg er ekstra spent på hvorvidt Ruben Alegre har kontrakt neste år. En magisk spiller som man MÅ beholde!


anonymous1918
Site Admin
Posts: 367
Joined: Mon Jan 18, 2016 12:23 am
Has thanked: 4 times
Been thanked: 16 times

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by anonymous1918 »

Ruben Alegre, Juanma Cordero, PVM, Jarosinski, Nico, Sollie Rønning og Nordli har i hvertfall kontrakt.

De jeg tror går ut ved årsskiftet: Solbakken, Rise, Hagen, MBL, Naglestad, Beugre, Yabre, Frankmo, Egeris, Dalseth, Semou, Jendal


Corrales
Posts: 180
Joined: Fri Jan 22, 2016 11:27 pm
Been thanked: 2 times

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by Corrales »

Takk for fin oversikt, martin. Din liste stemte vel 100% med den HA presenterte i dag. Jeg kommer tilbake med et innlegg senere hvor jeg vurderer hvem jeg personlig ser at blir med videre og ikke.

Først tenkte jeg å skrive litt om det etterlengte opprykket nå som det er i boks. Dette trengte vi alle sammen!! Etter alle disse årene med nedtur på nedtur så er det så vanvittig deilig at man lykkes og endelig er tilbake i de to øverste divisjonene. Ikke bare har man rykket opp, men man har gjort det svært overbevisende. Jeg tror årets Ham Kam lag er såpass bra at de ville berga i 1.divisjon neste år uten forsterkninger, men det er ingen grunn til å la dette bli en hvilepute. Det virker som om våre eksterne venner (klokt nok) har tenkt å investere videre i et allerede godt lag med håp om at man kan hevde seg godt i 1.divisjon allerede neste år. Fremtiden ser for første gang veldig positiv ut sett med Kamma øyne. Jeg har et oppriktig håp om at man kan komme tilbake til Eliteserien innen et par tre sesonger.

Når det gjelder det sportslige produktet man har fått servert denne sesongen så synes jeg det ordet som passer best er "solid". Klubben har ikke rykket opp ved festfotball, men ved et svært godt organisert kollektiv hvor man har vært aller best på å forsvare seg. Mye av rosen for den gode defensive organiseringen skal selvfølgelig Kevin Knappen ha. Han har vist i Ham Kam og også i Brumunddal at det er få trenere på dette nivået (om noen) som er bedre på å sette et solid forsvarsspill. Når man skrur tiden tilbake til Bergersen-tiden så er det komisk stor forskjell på forsvarsspillet og balansen i laget. Samtidig har Knappen hatt god hjelp av et par veldig gode forsterkninger. Jeg er kanskje i overkant glad i å trekke frem enkeltspillere, men Ruben Alegre trengte jeg å se to kamper av for å forstå at man satt på en diamant av en spiller. Jeg blir helt sjokkert om han ikke vil være dominerende også på nivået over. Når man i tar i betraktning av han erstattet Tobias Ødegaard som i beste fall var ustabil så sier det seg selv at det var en avgjørende signering. I tillegg har vår polske venn i målet vist seg å være en langt bedre keeper enn Emil Holst og har spredd en helt egen trygghet med sitt gode feltarbeid. Jacob Egeris virker også som en klasseforsterkning.

Offensivt har det vært mer varierende. En del av skylden må nok den resultatfokuserte fotballen til Knappen ha. Om man leder kampene har man vært ekstremt sparsomme med å flytte frem folk på overganger m.m. I tillegg har man nok i stor grad manglet en "bikkje" på midten som har kunnet vinne ballen på gunstige tidspunkter og tatt mostanderen i ubalanse. Jeg mener også laget savner enda litt bedre spillere 1 vs. 1. Samtidig har spisser som Naglestad og Sollie Rønning levert veldig bra samtidig som Midtskogen og Solbakken har tatt store steg. Midtskogen var ingen personlig favoritt av meg før sesongen, men har virkelig imponert meg denne sesongen. Han tror jeg blir svært viktig med sin fysikk også i 1.divisjon (forutsatt at han får ny kontrakt - noe man vel må anta).

På tilskuerfronten har det stort sett vært bra. På bortebane har det det vært en helt rå innsats. Her har man vært mange og totalt overlegne motstanderen i kamp på kamp. Slik sett har det virkelig ikke skadet med så mange kamper i Oslo-området. På hjemmebane begynte det ganske bra synes jeg, men savner imidlertid enda bedre tilskuertall på slutten når det trossalt har godt så bra sportslig som det har gjort. 12-0-0 er en hjemmestatistikk som burde ha fått flere på kamp.

Jeg tør likevel peke på tre hovedårsaker som jeg antar har spilt inn negativt i forhold til tilskuertallet. For det første har man nok ikke gjort seg en tjeneste rent publikumsmessig med de 2.omgangene som har vært servert. Dette er kanskje å overdrive, men veldig mange kamper kunne man i grunn nøyd seg med å se 1.omgang av. Jeg forstår at Knappen ønsker defensiv balanse osv, men at man slutter å angripe mot lag som ligger under både 2/3/4-0 etter 1.omgang og som er vesentlig svakere synes jeg ikke noe om. Jeg tror man er avhengig av å underholde i 2.divisjon for å fenge mengden. Når dette er sagt - så tror jeg Knappen sin fotball nok er vegen å gå for å hevde seg best mulig sportslig og jeg tror det blir en langt større aksept for en slik kynisme når man møter motstandere på et høyere nivå. For det andre så ser man vel at det er kuttet litt på administrasjonssiden. Dette har til en viss grad vært synlig i forhold til markedsføring av kampene. I tillegg så tar nok Storhamar den største oppmerksomheten i regionen - så en del tilskuere forsvinner nok til hockeyen på senhøsten.

Fremtiden ser som sagt veldig lys ut! Så får man håpe at man klarer å mobilisere mange tilskuere til å komme på årets siste hjemmekamp mot Nybergsund. Det fortjener gutta! Hadde forøvrig vært fantastisk om man klarte en sesong med bare hjemmeseiere i ligaen. Det vil være en helt sinnsyk prestasjon.


rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by rusk »

For en sesong asså! Helt magisk det gutta har gjort i år. Imponerende at de holder koken hele veien inn. Håper de klarer mobilisere også i siste kamp. VIF er VIF uansett, og de skal klås.

Bare for å illustrere hvor suverene vi har vært i år så nevner jeg at vi i tillegg til å være 16(!!) poeng foran lag nr 2 også har scoret flest og sluppet inn klart færrest mål, samt at vi har plukket mest poeng både på hjemmebane og bortebane.

Og dette er i en spisset 2.div-avdeling!

Vi har også selvfølgelig det klart høyeste tilskuersnittet i avdelingen med 1330. Nærmest er Asker med drøye 400. Skal vel ta disse tallene med en liten klype salt. Ser at Bærum er registrert med et snitt på 16 tilskuere pr kamp :D

Det vi mangler er å sikre toppscorertittelen. Der ligger foreløpig Tavakoli ett mål foran Ivar.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1658
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 83 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by Quadrophenia »

Ja, nå har vi fått sesongen litt på avstand og man er allerede igang med forberedelsene til neste sesong. En helt fabelaktig sesong har det vært. A-laget nådde målet sitt med opprykk. Og med 18 poeng er det vanskelig å være misfornøyd med noe. Endel kamper har vært noe preget av at laget ikke har levert like høyt tempo og nivå i to omganger, men det virker som dette har vært ren taktikk i enkelte kamper. Vi har utvilsomt utarbeidet en spillestil som bygger på et godt organisert forsvar, kynisme, effektivitet og stor duellkraft. Dette er sannsynligvis elementer som vil passe godt i OBOS-ligaen.

Når det kommer til juniorlaget har de også gjort en fabelaktig sesong. Av de beste juniorlagene på østlandet er det bare vif og stabæk som gjorde en bedre sesong enn oss og mange unggutter har gjort sakene sine godt. Dette har også tydeliggjort seg gjennom yngre landslag. Ulla på g15, Eng Strand, kaptein på g16, Bolkan Nordli og Solbakken på g18, Nico på g18 og g19. I tillegg har f.eks Sander Deglum (16) gjort sakene sine svært bra og har vært på benken på a-laget ved et par anledninger. Desverre klarte ikke rekrutt å rykke opp fra 4.divisjon og må også neste år møte endel hobbylag som de banker 9-0. Opprykk bør være et mål neste år.

Når man er inne på rekrutt havnet disse bak Ottestad som da spiller i 3.divisjon neste år. Der spiller også Løten og Brumunddal. Elverum spiller i 2.divisjon neste år. Mange har jo lengre hatt et ønske om tettere samarbeid med klubbene i nærmiljøet og, som GSP, skrev til meg i går har Knappen gode kontakter til Fred Leo Nysæther, som tross alt skal fortsette i Dala, JAR med kontakter i Moelv og nyervervede Mehran med godt samarbeid med Balstad som jo tar over i Elverum, pluss Løten og Wettermark i Dala. I tillegg kan man nevne Nordli, som tidligere har trent Ottestad, men som nå trener Ham-Kams juniorlag. Svært gledelig!

Når det kommer til spillerstallen har jeg lyst til å gi noen individuelle betraktninger på årets sesong:

Keepere:
Lukasz Jarosinski - En knallsesong av polakken. Utrolig sikker keeper med et feltarbeid som, sikkert flere enn meg, har savnet i mange år. Har slår meg som en ledertype og en forsvarsdirigent på høyt nivå. Det vil overraske meg veldig om han kommer til å slite på ett nivå høyere og at man har signert han ut 2019 er helt fabelaktig. Kan bli vår beste keeper siden Haagenrud om han fortsetter som i år.

Lars Jendal - Kun 2 kamper på a-laget i år, begge mot Sundet. Litt uheldig i cupkampen, men er fortsatt en svært talentfull keeper som faktisk ikke er sist år junior før neste sesong. Det har vært snakk om ett utlån neste sesong, noe som sikkert hadde vært bra for Jendal. Ottestad og Løten bør være aktuelle klubber da.

Forsvar:
Nicholas Mickelson - Mange, medregnet meg, var noe kritiske til å bruke Nico i fjorårssesongen. Han virket noe taktisk uskolert og altfor svak fysisk. Men for en progresjon unggutten har hatt! I år har han vært blant våre aller beste spillere og han har kvaliteter offensivt og defensivt som er svært spennende. Han er fortsatt noe sped i kroppen, men gjennom smartness og balanse bryter han foran spillere og vinner mange viktige baller. Han har også fart og teknikk som kreves av moderne backer. Innleggene hans begynner også å treffe mer og mer. Det er bare å signere en langtidskontrakt med en gang for dette er en spiller vi kan tjene gode penger på etterhvert. Men før de skal han selvfølgelig herje i Grønnhvitt i mange år.

Juan Manuel Cordero - Fikk i kamp nr.2 vist frem litt sydlændsk temperament og ble utvist etter å ha sparket Kristian Eriksen. Deretter spilte han fast lenge før Rise fikk mer og mer spilletid på bekostning av han. Har fart, er sterk i kroppen og entusiasme i spillet, men har mye å gå på når det gjelder trygghet i spillet og innlegg. Jeg tror han kan være en nyttig mann å ha i en Obos-tropp neste år. Han kan spille på begge backene, han er en omgjengelig type og han har spisskompetanse med den nevnte farten.

John Anders Rise - Vanskelig å beskrive han, uten å, vemodig, tenke seg at han er ferdig. Rise var skadet første del av sesongen, men jobbet seg i form og fikk etterhvert bekle den posisjonen vi har sett han i så mange år nå. Med velkjente kliv opp og ned venstrekanten taklet han, vant dueller og slo ett og annet innlegg på riktig mann. En spillertype som aldri gir seg, som blir frustrert og som plutselig finner åpninger høyt oppe i banen, selvom han akkurat klarerte i egen 16-meter. Takk for i år Rise, og takk for alle andre år. Du vil bli savnet på bana.

Francois Yabré - Denne herlige typen er nå ferdig i klubben. Han har gått foran med blokkeringer og knallhard innsats. Dannet et godt stopperpar med Alegre i starten av sesongen. Ble kaptein da Semou ble sykmeldt, noe som var veldig fortjent. I år så man ikke så godt til noen av de svakhetene som har vært tydeligere tidligere. Han har lagd ett og annet frispark i farlig posisjon og har blitt vendt bort og fraløpt etter taklinger noe høyt i banen ett par ganger, men dette har fått lite konsekvenser for laget. Grunnen til det kommer i neste spiller. Takk for innsatsen Yabré!

Rubén Alegre - Årets spiller for meg. Helt siden jeg så han for første gang i treningskampen mot Dala før sesongen, har jeg sagt; fy faen, for et varp! Alegre viste seg å være altfor god for 2.divisjon. Han har fremstått helt komplett som midtstopper. Han er duellsterk som bare det, har en venstrefot presis som et sveitsisk lommeur og har fart og spilerforståelse nok til aldri å bli fraløpt. Det er blitt sagt at om han hadde vært 5 år yngre hadde han vært klar for en Eliteserieklubb allerede, men jeg synes vi uansett burde skrive en lengre kontrakt med han enn ut neste sesong ellers risikerer vi at han har signert for en større klubb allerede i sommer. Han er fortsatt bare 27 år så han kan ha mange år igjen. Jeg håper de fleste av de er i grønnhvitt. For at han skal kunne mestre høyere nivåer har jeg ingen som helst tvil om. Skal man trekke for noe har han fremstått noe mindre konsentrert helt i slutten av sesongen, men jeg tror dette har med å gjøre at han gikk fra Gjøvik i fjor sommer og rett inn på laget i Spania, før han deretter gikk rett til Kamma i en knallhard oppkjøring. Nå får han en velfortjent ferie og restitusjonstid og kommer sterkt tilbake før neste sesong.

Jacob Egeris - Dansken kom i sommer og skulle egentlig erstatte Semou på midtbanen. Gjorde ikke sakene med ekstrem overbevisning der, de få gangene han fikk sjansen, men så ble Yabré skadet og han ble satt i midtforsvaret. Der så man en spiller med ekstrem hodestyrke og autoritet i feltet. Han har en mer ekstrovert spillestil enn Alegre og er derfor en meget god makker til han. Jeg liker Egeris veldig godt og føler meg sikker på at han har OBOS-nivået inne. Det er bare å signere ny kontrakt.

Marius Bratberg Lund - Fotball er mye tilfeldigheter. Hadde Kamma kjøpt en midtbanespiller til å erstatte midtbanespilleren Semou, hadde Marius Bratberg Lund sannsynligvis gått inn på stopperplass med Alegre da Yabre ble skadet tidlig i høst. Da hadde vi funnet ut om dette er en klassespiller som er fast i Ham-Kam inne 2-3 år eller om han er en unggutt som ser bra ut da han får sjansen, men at de sjansene har vært for få til at man kan danne seg et realistisk bilde av hvor god han egentlig er. Han fikk ihvertfall starte 2 kamper i år. Mot Finnsnes borte, der han jaggu ble matchvinner og i 3-3-kampen mot Bærum. Der ingen forsvaret imponerte nevneverdig. Endel innhopp ble det også og jeg håper han blir. Han har akkurat fylt 20 år og fremstår profesjonell og med en meget moden spillerforståelse. Fysikk er det enkelste å trene opp og jeg har trua på Marius.

Det var forsvaret, midtbanen og angrep kommer i løpet av de nærmeste dagene.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1658
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 83 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by Quadrophenia »

Midtbane:
Truls Jevne Hagen - Jevne Hagen har hatt sin mest stabile sesong i Kammatrøya på mange år. Høyreback, høyrekant, sentral midtbane, Truls har levert uansett. Og med nest flest minutter for a-laget i år (Bare Alegre med flere), er han utvilsomt en viktig mann. Desverre er det vanskelig å finne noen oversikt over målgivende pasninger i 2.divisjon, men jeg føler meg ganske sikker på at Truls er helt i toppen i avdelingen vår. Jeg håper han nå er kvitt skadeproblemene for resten av karrieren og jeg håper også klubben og han blir enige om lengre enn en ettårskontrakt denne gangen. Jevne Hagen er i ferd med å bli en legende og kan ha mange gode år igjen.

Markus Solbakken - Markus Solbakken har vært fast på den sentrale midtbaneplassen i bortimot hele år. Han har vist seg som en god ballfordeler, er kreativ og har også tatt steg defensivt. Noen har kritisert Markus litt for å ikke ta større sjanser offensivt og ha en noe lite gjennombruddshissig spillestil, men da er det greit å tenke på at Markus kun er 17 år og at han skal utfylle en ambisiøs rolle fremover. Han er ingen jordfreser som skal vinne baller og dytte de videre, han skal være en spiller som styrer tempoet og som legger premisser hvordan laget skal fremstå offensivt. Dette krever tid og lære seg og det krever tillit. Derfor håper jeg Knappen tør å fortsette å satse på han sentralt, også på et høyere nivå. Det kan koste oss poeng her og der, men på lengre sikt tror jeg det er riktig.

Petter Vaagan Moen - Det var hallelujastemning for et drøyt år siden da Petter ble klar og man så konturene av et opprykkslag. Petter begynte sesongen på høyrevingen der han skulle skjære innover med sitt dødelige venstreben. Men det ble ikke helt slik. Han skapte ikke så mye som vi ville og slet med småskader og dårlig form. Men man så mange prov på dødeligheten i hans venstrefot ved flere dødballer (heh) og han kom nok også langt oppe på assist-lista i avdelingen. Han spilte mer sentral midtbane utover i sesongen og selvom han var ute en stund etter den dramatiske lunge-punkteringen hevet han seg utover høsten. Med sin rutine og vinnervilje og forhåpentligvis en skadefri oppkjøring tror jeg Petter blir en viktig mann i et par sesongen til.

Ole Erik Midtskogen - ”Æljen fra Tynset" var et spørsmålstegn før sesongen. Han fikk mye tillit på høsten i fjor, men leverte lite konstruktivt og fremstod til tider keitete. Mange trodde han kom til å få mindre tillit i år, men med femte mest spilleminutter i troppen har han gjort spådommene til skamme. Midtskogen har vist seg å være en svært viktig mann i dagens Kammatropp og Knappens tillit har vist seg å være velbegrunnet. Med en enorm fysikk, fart og innsatsvilje har han virkelig gått foran i mange kamper. Da laget har slitt litt og blitt liggende litt lavt har Midtskogen løpt, presset og med det bidratt til å heve laget i banen. Han er en god ballvinner og vinner minst 9 av 10 dueller. I tillegg har han tatt store steg i den offensive samhandlingen. 4 mål og trolig en god del målgivende er absolutt godkjent. Utvilsomt en mann det må forlenges med. Det er ikke sikkert han kommer til å være like bænkers på laget som i år, men med samme utvikling som sålangt i Kammatrøya, kan det fort hende han spiller alt også neste år.

Simen Bolkan Nordli - Simen begynte sesongen skadet og hadde en lang opptreningsperiode. Det var deilig å se at klubben hadde såpass bredde og fornuft til å la han trene seg opp fullstendig før han begynte å spille kamper. Bolkan Nordli har hatt mye skader i sin korte karriere og klubben og han selv må ta sine forholdsregler i forhold til det. Enda mer gledelig var det å se at Simen ikke så ut til å ha mistet mye i løpet av sin skadeperiode. Han ble bedre og bedre utover høsten og avslutter med 3 mål i løpet av en måned. Han har teknikk, balanse, fart og er alltid farlig fra 25 meter og inn. I tillegg har han levert på g18-landslaget. 2 mål og 3 assists på litt over en omgang må sies å være godkjent av 17-åringen. Jeg håper inderlig at han unngår skader i vinter og så får vi se en heltent og herlig spillertype.

Franck Semou - I en sesong der oppturene og jubelen nærmest var kontinuerlig var det også skyer på himmelen. Det var usikkerhet rundt Franck etter overfallet i fjor høst. Han slet med hodepine og det var vanskelig å trene for fullt. Men etterhvert gav den fysiske smerten seg og han spilte treningskamper nok til å komme i form til seriestart. Han ble også gjort til kaptein for at han skulle føle seg som en viktig del av laget og ta mer ansvar. Men Franck 2017 var ikke Franck 2016 (etter min mening, vår beste spiller det året). Han dekket ikke like store rom og han virket ufokusert og knytt. I sommer kom beskjeden om at han ikke hadde kommet tilbake etter ferie og etterhvert at han var sykmeldt. Man kan spekulere lenge og vel hva det skyldtes, men at det hadde sammeheng med overfallet og vårens rettsak er det liten tvil om. Veldig synd. Franck er en talentfull fotballspiller som fort kunne hevdet seg i OBOS-ligaen.

Sander Eng Strand - 4 innhopp totalt i år på 16-åringen, inkludert en hel omgang mot Alta borte. Da så vi prov på en ordentlig herlig spillertype der innsats og faenivoldskhet var sentralt. Han skulle vært utvist, men ble heldigvis ikke det. Han fremstår som en del av laget allerede og med kapteinsbindet på g16-landslaget blir dette en spiller som det blir spennende å følge. Vi må gjerne skrive en laaaang kontrakt med han om ikke så lenge.

Mathias Pedersen Aasand - var god i flere treningskamper før sesongen og mange håpte på et lite gjennombrudd i år. Han fikk kun ett innhopp, mot Sundet i cupen, og gikk til Dala i sommer. Der har han fått mer tillit og visstnok gjort sakene sine greit. Jeg tror Knappen ikke så et stort nok talent til å la han få spilletid på bekostning av Bolkan Nordli og å slippe han var trolig helt greit.

Angrep:
Ivar Sollie Rønning - 2 sesonger, 51 kamper og 31 mål. Ivar begynner å bli en aldri så liten Kamma-favoritt hos meg. Selvfølgelig er man svak for spisser som leverer uke etter uke, men det er også noe med spillere som har en fotballklokhet på det nivået. Han leser så godt hvor ballen havner og han timer løp ofte perfekt. Det er ikke sikkert en spiller uten noen spesielt stor fart kommer til å havne alene med keeper så ofte han har gjort de siste årene, men at han plutselig skal slutte å skårer mye mål har jeg vanskelig å se for meg. At han har funnet seg så godt til rette i Hamar og etablert seg med kjæreste og som trener på yngres er også gledelig. Nok en spiller det blir artig å følge på nivået over.

Kevin Beugre - startet fantastisk mot Asker med 2 mål. Deretter gikk litt tråere for Kevin. Stod bare med 4 mål etter halvspilt sesong og mange argumenterte for at andre skulle få spilletid fremfor han. Knappen hentet også Naglestad og da virket det som Kevin skulle nærmest være ferdig i Kamma. Beugre hevet seg med konkurransen og da Nagle ble skadet gikk han inn og gjorde en viktig innsats med mange gode løp og evnen til å komme seg løs fra trange situasjoner. Kevin har også en meget god fot, noe vi så mer og mer utover og han endte på 10 mål. Jeg tror og håper han får ny kontrakt nå og at han nå er inne i spillestilen og kan levere for fullt neste sesong.

Markus Naglestad - Debuterte mot Dala borte og putta likesågodt 2 mål i debuten. I august var han helt fantastisk og putta 8 mål på 3 kamper. Han hadde vanskeligheter med å opprettholde et slik snitt, naturligvis, og etter det deilige frisparkmålet mot KFUM i starten av september ble det faktisk ingen flere mål for sørlendingen. Han ble usynlig i noen kamper og klarte ikke å opprettholde den samme giftigheten, men hovedårsaken til at det ikke ble flere mål er skader. Markus viste ekstremkvaliteter i et tilslag på høyt nivå og evner til å være gjennombruddshissig og gå rett på mål. Dette er egenskaper ethvert lag trenger og selvom han garantert ikke får de samme rommene og ikke kommer til å putte ett mål hver kamp tror jeg han har egenskapene til å være en god OBOS-spiss. Når det skal sies har Nagle vært ganske ærlig på at han også ønsker å prøve lykken i "statene" så det kan fort hende at det vi fikk ut av han var den magiske august-måneden.

Håvard Dalseth - Kom fra Follo i sommer for å skape mer bredde på ving. Hadde absolutt mest efaring på spissplass og det kunne man til en viss grad se når han fikk sjansen. Men han var profesjonell, jobbet hardt og var en spiller med god fysikk og teknikk. Jeg tror dog Knappen har ganske god oversikt over hva som kreves i OBOS og det er nok da riktig å droppe han.

Valentin Blaka - Fikk få sjanser på a-laget på tross av å levere vannvittige 13 mål på 9 kamper på rekruttlaget. Men det er vannvittig stor forskjell på 4. og 2.div og Blaka har nok ikke helt det som skal til for å etablere seg som en god spiss på de høyeste nivåene. Det var riktig å droppe han til Dala, der han garantert kommer til å herje neste år, hvis han blir i klubben.

Mikkel Gran Frankmo - Har fått 7 korte innhopp i sesongen, uten å markere seg spesielt mye. Levert sakene bra på rekrutt og juniorlaget (der han faktisk ble toppskårer i interkrets), men jeg sier meg enig i at han bør spille på et lag på høyere nivå enn 4.div neste år. For det er lite som tyder på at han skal få masse tillit på a-laget når tempoet og intensiteten skrus opp ett hakk. Frankmo har mye spennende ved seg og det er mulig han vender tilbake en dag. I mellomtiden håper jeg han kan herje i en av de lokale klubbene i distriktet.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
anonymous1918
Site Admin
Posts: 367
Joined: Mon Jan 18, 2016 12:23 am
Has thanked: 4 times
Been thanked: 16 times

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by anonymous1918 »

Feirer opprykket med ny hjemmeside: www.hamkam.no


Post Reply