OBOS 2018 - spillere inn/ut

Spillere, kamper, overganger etc.
Corrales
Posts: 180
Joined: Fri Jan 22, 2016 11:27 pm
Been thanked: 2 times

Re: OBOS 2018 - spillere inn/ut

Post by Corrales »

Quadrophenia wrote: Mon Mar 12, 2018 10:09 am Meget gode signeringer. Med Truls og de her to begynner det å se ut som en komplett stall, med ett klart unntak på venstreback. Da har vi 19 mann i stallen og flere som kan spille på mange plasser.
Det skulle man tro, men Knappen virker relativt klar på at man skal ha inn en venstreback + en spiller til, jf. det han har uttalt til H-A i dag. Ut i fra hvordan stallen er sammensatt etter at en eventuelt venstreback kommer inn så må man nesten anta at det enten dreier seg om nok en kantspiller eller spiss. Jeg håper på at det er sistnevnte og at det er Naglestad som er mannen jeg, men har selvfølgelig forståelse for om man heller må gå for et billigere alternativ i kategorien "stallspiller" om hensynet til økonomien tilsier dette. Situasjonen er hvertfall uendelig mye lysere enn hva situasjonen var før helgen mtp spillerlogistikken. Hadde selvfølgelig vært enda mer optimalt om denne "Abu" kom inn på et litt tidligere tidspunkt - så han fikk god tid til å trene sammen med lagkameratene, men bedre sent enn aldri. Nå virker man å ha en langt bedre balansert spillertropp enn tidligere og således bør ting ligge godt til rette for at vi får se et slagkraftig Kamma i 2018.


Heis
Site Admin
Posts: 261
Joined: Wed Jan 20, 2016 6:29 pm
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: OBOS 2018 - spillere inn/ut

Post by Heis »

Synes fortsatt det ser tynt ut. 21 mann er det absolutt minste man kan ha slik jeg ser det. Det skjer garantert uforutsette ting i løpet av sesongen, og 21 spillere kommer vi etter alle solemerker til å få bruk for. Vi har prøvd oss med få spillere før, og det har slått dårlig ut. Tror jeg får la meg overraske av kvaliteten på de to nysete, da jeg ikke har noe grunnlag for å vurdere dem, men benken i Mjøndalen er vel ikke en kjempeattest. Sikkert bra nok for benken hos oss også, men vi bør ha høyere abmibsjoner enn den klubben han kommer fra.

Truls er en kjempenyhet. Han kommer til å levere. Uten at jeg vet hvem som gjorde flest kompromisser, er det bra for klubben at dette skjedde.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1658
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 83 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: OBOS 2018 - spillere inn/ut

Post by Quadrophenia »

Heis wrote: Mon Mar 12, 2018 12:05 pm Synes fortsatt det ser tynt ut. 21 mann er det absolutt minste man kan ha slik jeg ser det. Det skjer garantert uforutsette ting i løpet av sesongen, og 21 spillere kommer vi etter alle solemerker til å få bruk for. Vi har prøvd oss med få spillere før, og det har slått dårlig ut. Tror jeg får la meg overraske av kvaliteten på de to nysete, da jeg ikke har noe grunnlag for å vurdere dem, men benken i Mjøndalen er vel ikke en kjempeattest. Sikkert bra nok for benken hos oss også, men vi bør ha høyere abmibsjoner enn den klubben han kommer fra.

Truls er en kjempenyhet. Han kommer til å levere. Uten at jeg vet hvem som gjorde flest kompromisser, er det bra for klubben at dette skjedde.
Marco er reservekeeper og kommer til å være det hvis ikke Jaro blir skadet. Han er et langt tryggere valg enn en lokal 23-åring som kanskje var alternativet. Jaro har knapt vært skadet tidligere i karrieren, men det kan jo selvfølgelig skje. Keepere er heldigvis sjeldnere skadet enn utespillere. Forøvrig har Mjøndalen vært i kvalik hver eneste sesong siden 2011 (bortsett fra 2015 da de var oppe i TL) så at vi skal ha høyere ambisjoner enn de er ikke helt naturlig. Hvis du sikter til Arendal (der han var på utlån) derimot kan jeg til dels være enig. Men obos er tøft. Mange hardtsatsende lag i år.

Jeg tror Abu også kan være helt riktig type for oss. Startsupportere på twitter mener han er uforutsigbar, svært teknisk og rask, men har manglet litt sluttprodukt. Vi har faktisk ganske mange som vanligvis leverer sluttprodukt, men savner en ving med dribleferdigheter og hovedsakelig kontringsstyrke. Med Abu og Buduson på topp blir vi langt giftigere på kontringer. Så får vi håpe også Abu er arbeidssom, noe spillestilen vår krever.

Bredden er kanskje ikke helt ideell, men vi har såpass mange spillere nå som kan spille på flere posisjoner at vi har tilnærmet dobbel dekning på alle plasser (med unntak av venstreback). Jeg regner også med at juniorer som Grini (sentral midtbane) og Å.Midtskogen (midtstopper) kommer til å hospitere endel på a-laget. I såfall har vi denne dekninger:

Keepere: Jaro, Priis Jørgensen

Høyreback: Mickelson, Jevne Hagen, Nersveen, Cordero, Brotangen,
Venstreback: Cordero, Mickelson, Eng Strand
Midtstopper: Egeris, Alegre, Brotangen, Å.Midtskogen

Sentral midtbane: Lønstad Onsrud, Solbakken, Jevne Hagen, Vaagan Moen, Eng Strand, Nersveen, Grini
Vinger: Bolkan Nordli, Vaagan Moen, Jevne Hagen, Abu, Midtskogen, Nersveen

Hengende spiss: Sollie Rønning, Bolkan Nordli, Vaagan Moen, Midtskogen, Lønstad Onsrud
Spiss: Buduson, Abu, Sollie Rønning, Bolkan Nordli

Her er det tatt høyde for worst-worst-case-scenarios altså. Må vi bruke Nersveen som sentral midt. skal det være mye skader, men synes det er en viss bredde i stallen nå, veldig mye spisskompetanse og mange spillere jeg tror holder et bra obosnivå. Blir spennede å se hvordan treningskampene i Spania går.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Heis
Site Admin
Posts: 261
Joined: Wed Jan 20, 2016 6:29 pm
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: OBOS 2018 - spillere inn/ut

Post by Heis »

På lang sikt mener jeg at det er helt hinsides at lag som Mjøndalen, Ranheim, Strømmen og Åsane skal ha høyere ambisjoner enn Kamma. Jeg ser hvor vi kommer fra og hva de har gjort de siste årene, men dette er lag som ikke har samme livsgrunnlag som Hamkam, og som har en storklubb i sine nærområder som spiser av tilskuergrunnlaget. Disse fire er naturlige toere i sine områder, mens Kamma er en naturlig ener med et ganske stort innflytelsesområde.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1658
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 83 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: OBOS 2018 - spillere inn/ut

Post by Quadrophenia »

Heis wrote: Mon Mar 12, 2018 12:57 pm På lang sikt mener jeg at det er helt hinsides at lag som Mjøndalen, Ranheim, Strømmen og Åsane skal ha høyere ambisjoner enn Kamma. Jeg ser hvor vi kommer fra og hva de har gjort de siste årene, men dette er lag som ikke har samme livsgrunnlag som Hamkam, og som har en storklubb i sine nærområder som spiser av tilskuergrunnlaget. Disse fire er naturlige toere i sine områder, mens Kamma er en naturlig ener med et ganske stort innflytelsesområde.
Det er jeg jo i prinsippet helt enig i. Hamarkameratene har langt større potensialet enn de overnevnte klubbene, men har gjennom svake prestasjoner og dårlig økonomisk styring klart å rote bort det potensialet. I tillegg er jo også de nevnte klubbenes posisjon som naturlige toere en av deres absolutt største styrker. Ranheim lever godt på å signere tidligere spillere som er utviklet i Rosenborg (de har faktisk bare 3 spillere i klubben som er "klubbutviklet). Strømmen lever på sin nærhet til Oslo og har flust av spillere med fortid i LSK, VIF og Stabæk og Åsane det samme med Brann. Vi har ingen naturlig storebror (heldigvis) og må strekke oss mot å bli den klubben i regionen som er, nettopp det. Mye gjøres riktig i den sammenheng nå, tror jeg og vi kommer også i år å ha et publikumssnitt høyere enn de lagene her (kanskje med unntak av Ranheim, hvis de ikke har hjemmekamp samme dag som rbk).


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Heis
Site Admin
Posts: 261
Joined: Wed Jan 20, 2016 6:29 pm
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: OBOS 2018 - spillere inn/ut

Post by Heis »

Jeg blir ødelagt av at vi nevner lag som Jerv, Nest-Sotra, Ull/Kisa og Levanger som våre realistiske konkurrenter om en plassering i 1. divisjon. Nå har jeg nevnt åtte lag som alle burde ende opp under oss i seriesystemet ni av ti år. Det er langt ifra fasit pdd, og det ser jeg. At vi ikke skal ha høyere ambisjoner over en to-tre års periode enn "drammen-på-billigsalg", klarer jeg bare ikke å akseptere.

(Nå skal jeg roe ned offtopic-praten her kjenner jeg)


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1658
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 83 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: OBOS 2018 - spillere inn/ut

Post by Quadrophenia »

Heis wrote: Mon Mar 12, 2018 1:25 pm Jeg blir ødelagt av at vi nevner lag som Jerv, Nest-Sotra, Ull/Kisa og Levanger som våre realistiske konkurrenter om en plassering i 1. divisjon. Nå har jeg nevnt åtte lag som alle burde ende opp under oss i seriesystemet ni av ti år. Det er langt ifra fasit pdd, og det ser jeg. At vi ikke skal ha høyere ambisjoner over en to-tre års periode enn "drammen-på-billigsalg", klarer jeg bare ikke å akseptere.

(Nå skal jeg roe ned offtopic-praten her kjenner jeg)
"drammen-på-billigsalg". Hahaha!

Noen som har sett noen oversikt over budsjett i årets Obos forresten? Lurer på hvor vi ligger der.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
levken
Posts: 53
Joined: Tue Oct 25, 2016 12:19 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: OBOS 2018 - spillere inn/ut

Post by levken »

Quadrophenia wrote: Mon Mar 12, 2018 1:57 pm
Heis wrote: Mon Mar 12, 2018 1:25 pm Jeg blir ødelagt av at vi nevner lag som Jerv, Nest-Sotra, Ull/Kisa og Levanger som våre realistiske konkurrenter om en plassering i 1. divisjon. Nå har jeg nevnt åtte lag som alle burde ende opp under oss i seriesystemet ni av ti år. Det er langt ifra fasit pdd, og det ser jeg. At vi ikke skal ha høyere ambisjoner over en to-tre års periode enn "drammen-på-billigsalg", klarer jeg bare ikke å akseptere.

(Nå skal jeg roe ned offtopic-praten her kjenner jeg)
"drammen-på-billigsalg". Hahaha!

Noen som har sett noen oversikt over budsjett i årets Obos forresten? Lurer på hvor vi ligger der.
Kommer sikkert noen saker på det nærmere seriestart. Vi har budsjett på 15,8 mill mener jeg å ha lest, opp fra 12 i fjor. Ganske midt på treet, etter de andre tallene jeg fant: Aafk og Viking 50 mill, Mjøndalen 30 mill, Levanger 13,3 mill, Strømmen 7-8 mill.


Gjøkenes konge
Posts: 74
Joined: Mon May 23, 2016 1:38 pm
Been thanked: 7 times

Re: OBOS 2018 - spillere inn/ut

Post by Gjøkenes konge »

Islandsk stopper inn på lån fra Sarpsborg.

Basert på dette sitatet fra Knappen kan vi nok nå være sikre på at jakten på en venstreback er over:

"- Vi har jobba i en lengre periode med å finne en venstreback, uten å finne den vi har lett etter. Vi forsøkte Rubén ute på venstrebacken i Spania siden han har bekledd den rollen tidligere når han spilte i Spania, og det fungerte veldig bra. Når navnet til Orri kom opp var det ingen tvil, det måtte vi bare gå for, sier en fornøyd hovedtrener."

Velkommur, Orri!


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1658
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 83 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: OBOS 2018 - spillere inn/ut

Post by Quadrophenia »

For en herlig signering. Ett års lån for en spiller med 4 landskamper for Island og som var ønsket av Ifk Gøteborg i fjor. Sarp har for mange utlendinger og i tillegg hadde de 5 stoppere i stallen så dette passet nok bra for alle parter.

Førsteelleveren vil da se slik ut tror jeg:

Jaro
Nico - Egeris - Omarson - Alegre
Abu - Solbakken - Onsrud - Bolkan Nordli
Sollie Rønning
Buduson

Backup: Jørgensen, Brotangen, Cordero, Jevne Hagen, Eng Strand, Vaagan Moen, Nersveen, Midtskogen

Da har vi 2 spørsmålstegn. Har Alegre nok tempo til å spille venstreback og har stallen/Buduson nok mål i seg?


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Post Reply