Sesongen 2018

Spillere, kamper, overganger etc.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1658
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 83 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: Sesongen 2018

Post by Quadrophenia »

bim wrote: Mon Apr 16, 2018 11:16 pm
rusk wrote: Mon Apr 16, 2018 6:55 pm Tre kamper unnagjort og poengfangsten er mager så langt. Må si jeg er litt skuffet, uten at det er noen grunn til å svartmale totalt. Jeg synes vi har slitt overraskende mye mot to lag som jeg forventer skal ligge under oss på tabellen nå i de to siste rundene. Det er spesielt to ting jeg synes er bekymringsverdig; 1) vi er ufattelig tafatte i markeringsspillet i egen boks, 2) vi fremstår planløse i angrep.

Det første skal det gå an å rette på. Det handler om konsentrasjon og kommunikasjon. Jeg er mer bekymret over angrepsspillet. Jeg har sett hva Knappen fokuserer på i treningssituasjoner og synes ikke jeg ser noe særlig av det i kampsituasjoner. Hovedproblemet mot Åsane var kanskje at man var slurvete, men jeg savner at gutta er litt mer direkte i spillestilen. Det er gøy å se på når Dønnum og Abu lykkes med overstegsfinter og tunneler, men det blir så jævlig mye balltransport. Ødelegger hele rytmen i angrep. Synes det blir fryktelig tydelig når motstanderne våre har veldig tydelig plan for hvordan de skal spille angrep. Det hadde spesielt Notodden, men også til dels Åsane. Vi sliter også med å skape noe særlig trykk i boksen til motstanderne. Jeg så flere ganger mot Åsane at ballen var ute på kant og vi hadde 1(!) spiller på vei inn i 16m. Da skal man være jævlig gode for å score!

Nå får vi forhåpentligvis en grei match mot Tynset der vi får trent litt på å spille angrep. Håper det kan bidra til at det løsner. Så har vi 3 hjemmekamper på de 4 neste rundene og da bør det bli en del poeng.
Ikke for å være frekk, men hvor mange kamper så du egentlig i fjor? At folk i og rundt klubben ikke har større tro på et lag som vant en 2. div avdeling - som muligens aldri har vært bedre - med nesten 20 poeng er for meg ubegripelig. Etter så mye overganger og utskiftninger så skulle en jo nesten tro at laget har rykket ned og ikke opp. Mer direkte i stilen er dessverre ikke det som fungerte i fjor, snarere tvert i mot.
Og nei, det er ikke så stor forskjell på 1. div og 2. div, og Sokolowski og Huseklepp.
De fleste målene kom etter gjenvinning høyt i banen, innlegg fra kanten eller dødballer. De fleste klassiske elementer i det man kaller direkte fotball. Vi varierte jo endel, sier ikke at det kun var lange baller og breakdown, men er enig i at en av suksessfaktorene i fjor var direkte fotball. Vi var også svært kyniske, arbeidssomme og gode på dødballer og kontringer.
Mange videoer på nettet som viser hvordan vi spilte og putta.

Fra Asker i serieåpningen. 3 på dødball og 2 på kontring. https://www.youtube.com/watch?v=UDNbAK6bgmo

Fra Skeid hjemme. 2 innlegg fra siden. https://www.youtube.com/watch?v=wJS2ZmuBh-w&t=39s

Jeg tror det er en viss forskjell på nivået fra 2. til 1. I tillegg synes jeg ikke vi var så sinnsykt overlegne i fjor. Vi vant ofte på dager der vi ikke var så gode. Vi ble lite straffet for feil. I de 3 kampene sålangt har vi vært litt for slappe i markeringer og fått mål imot nærmest med en gang. I fjor hang Alta med veldig lenge og når vi hadde avgjort tok de jo knapt poeng etterpå. Ikke misforstå, vi var gode og solide i fjor, men poengfangsten var mye et resultat av et høyt bunnivå, stram defensiv organisering og evnen til å ro inn seire. Tallene viser jo at vi bare har 3 mål mer enn Raufoss, på tross av 18 poeng mellom oss.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1658
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 83 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: Sesongen 2018

Post by Quadrophenia »

bim wrote: Mon Apr 16, 2018 11:23 pm Etter så mye overganger og utskiftninger så skulle en jo nesten tro at laget har rykket ned og ikke opp.
bim wrote: Mon Apr 16, 2018 11:23 pm Bare så det er sagt. LO, Dønnum, Abu og Brotangen er ikke grunnen til at vi har rykket opp og spiller i 1. div i 2018.
Det har vært mange utskiftninger, enig i det. Kanskje også litt for mange. Men la oss se litt bak overgangene.

Keepere:
Inn: Marco Priis Jørgensen
Ut: Lars Jendal (lån)
Lars trengte spilletid for å utvikles og får det i Sundet. Marco er en rutinert keeper på dette nivået. Logiske overganger

Forsvar:
Inn: Lars Brotangen
Ut: Francois Yabre
Brotangen (som du nevner over her). Modøl som sannsynligvis ikke krever så høy lønn og som har imponert stort for Kjelsås de siste årene, og i tillegg har spisskompetanse i hodestyrke. VS. Francois Yabre. En av de best betalte spillerne i fjor. Var god i fjor, men lagde mange frispark og viste lite fotballforståelse i mange sammenhenger. En bra 2.divisjonsspiller som etter all sannsynlighet ville slitt i obosligaen.

Inn: Orri Sigurdur Omarsson.
Ut. Marius Bratberg Lund.
Omarsson har 4 landskamper for Island og ble hentet for å få mer bredde på midtstopperplass da Alegre skulle spille venstreback. Virker solid. Bratberg Lund ville flyttet til Oslo og hadde også godt av å spille fast i 2.div for Kjelsås.

I tillegg har vi hentet Peder Nersveen og Morten Renå Olsen for å få bredde på backene. Spesielt viktig da Rise har lagt opp og Cordero gikk til Alta. Sistnevnte hadde ikke Knappen tillit til at skulle holde det defensive nivået i obos. Logisk siden han slet med det samme i 2.div.

Midtbane:
Inn: Kristian Lønstad Onsrud.
Ut: Franck Semou
Lønstad Onsrud var kaptein og kanskje den beste spilleren hos det som viste seg å være det nest beste laget i vår avdeling i fjor. Han putta 8 mål fra midtbaneplass i fjor og har tilsynelatende kvaliteter på obosnivå. Semou ble slått i hodet med en hammer av medlemmer fra Hells Angels og fremstod ufokusert før han ble sykemeldt på sommeren i fjor. Å forlenge kontrakten med han ville vært et sjansespill av dimensjoner, hvis han i det hele tatt ville ha forlenget. I følge rykter på twitter jobber han nå i en grønnsakshandel.

Ellers har vi hentet vinger/offensive midtbanespillere som Dønnum og Abu som har individuelle kvaliteter som vi manglet i laget, men som har slitt med samhandlingen sålangt. Vi trengte bredde på midten, spesielt etter at Dalseth ikke viste seg å ha kvaliteter helt på Obos-nivå.

Angrep:
Inn: Johnny Buduson
Ut: Kevin Beugre
Buduson er en arbeidssom spiss med stor fart. Har tidligere levert masse mål i 2.div. Beugre har også levert mange mål og var til tider god også i fjor. Knappen har begrunnet dette byttet med at han ikke fikk Beugre til å jobbe og presse slik han vil i henhold til spillestilen. Ei heller leverte han stabilt. Buduson har skuffet litt sålangt, men det er forståelig å hente han.

I tillegg har vi kvittet oss med Naglestad. Dette kan virke rart da han var veldig god i enkelte kamper i fjor, men som sannsynligvis handler om helheten i laget. Det er kanskje en spiller vi kunne ha trengt.
Frankmo har i tillegg gått til Dala, noe som er logisk da han trenger spilletid.

Alle overgangene virker veldig logisk om du spør meg og jeg føler vi har bygd videre på spillestallen fra i fjor. Som nevnt kunne kanskje det vært funnet plass til Naglestad, men bortsett fra det er det ingen jeg savner fra fjorårsstallen.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: Sesongen 2018

Post by bim »

Peder Nersveen som du nevner kom til klubben som en erstatning for Truls Hagen som spilte nærmest fast i fjor. En halv annen måned senere blir Truls Hagen hentet tilbake til klubben men har fortsatt ikke fått spilletid. Ganske Rotete håndtert. Kan i tillegg nevne Naglestad som gjorde en god høst i fjor, og var nære å bli toppscorer. Der har vi blant annet mistet en veldig god frispark fot og en god avslutter. I tillegg mangler vi fortsatt en fullgod erstatter for Beugre som var et godt våpen angrepsvåpen på kontringer.

I det hele tatt ganske lite som kjennetegner det laget som rykket opp i fjor. Lønstad Onsrud har plutselig fått full tilitt i en posisjon vi nå har 7-8 ulike alternativer. Men vi har fortsatt ingen midtbane dirigent nå som Solbakken er ute og Semou ikke har fått ny kontrakt. Alegre var kanskje vår beste spiller i fjor som midtsopper, nå har han plutselig blitt venstreback. En posisjon vi har mistet to spillere fra i fjor, Cordero og Rise - i tillegg har Strand hospitert på plassen tidligere i oppkjøringen. Nå skal redningen være en spiller som ifjor hadde hele 3 kamper for Start på samme nivå og en motspiller som ble byttet ut i det 64. minutt når vi slo reservelaget til Vålerenga 3-0.

Kan også ta med Frankmo som nå spiller i Brummundal og Jendal som er blitt sendt til Nybergsund.

Det hele fremstår planløst og det er lite kontinuitet over det hele.


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1658
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 83 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: Sesongen 2018

Post by Quadrophenia »

bim wrote: Tue Apr 17, 2018 1:35 pm Peder Nersveen som du nevner kom til klubben som en erstatning for Truls Hagen som spilte nærmest fast i fjor. En halv annen måned senere blir Truls Hagen hentet tilbake til klubben men har fortsatt ikke fått spilletid. Ganske Rotete håndtert. Kan i tillegg nevne Naglestad som gjorde en god høst i fjor, og var nære å bli toppscorer. Der har vi blant annet mistet en veldig god frispark fot og en god avslutter. I tillegg mangler vi fortsatt en fullgod erstatter for Beugre som var et godt våpen angrepsvåpen på kontringer.

I det hele tatt ganske lite som kjennetegner det laget som rykket opp i fjor. Lønstad Onsrud har plutselig fått full tilitt i en posisjon vi nå har 7-8 ulike alternativer. Men vi har fortsatt ingen midtbane dirigent nå som Solbakken er ute og Semou ikke har fått ny kontrakt. Alegre var kanskje vår beste spiller i fjor som midtsopper, nå har han plutselig blitt venstreback. En posisjon vi har mistet to spillere fra i fjor, Cordero og Rise - i tillegg har Strand hospitert på plassen tidligere i oppkjøringen. Nå skal redningen være en spiller som ifjor hadde hele 3 kamper for Start på samme nivå og en motspiller som ble byttet ut i det 64. minutt når vi slo reservelaget til Vålerenga 3-0.

Kan også ta med Frankmo som nå spiller i Brummundal og Jendal som er blitt sendt til Nybergsund.

Det hele fremstår planløst og det er lite kontinuitet over det hele.
Nersveen og Hagen er det rom for begge to. Hagen har dog vært småskadet og noe ute av form siden han har spilt lite fotball i vinter. Det er derfor han ikke er benyttet sålangt. Er forsåvidt enig i at det ikke var spesielt smidig håndtert rundt kontraktsituasjonen hans.

Naglestad hadde 10 mål mindre enn Sollie Rønning så jeg vil ikke si han akkurat var nære å bli toppskårer, men er enig i at vi kunne trengt han ja. Jeg tror Buduson er en fullgod erstatter for Beugre. Beugre fikk ingen interesse fra noen lag høyere enn 2.div og valgte tilslutt å signere for Fram Larvik. Det sier litt om at flere andre trenere har sett det samme som Knappen.

Lønstad Onsrud har, ifølge sikre kilder, vært den beste på nesten samtlige treninger etter han kom til klubben. I tillegg var han god i alle treningskampene. Han var også svært god mot Kisa, men har vært svakere i de to seneste kampene, som laget forøvrig. Jeg tror Solbakken kan bli vår midtbanedirigent og jeg synes det er helt riktig å satse på han.

At Alegre har blitt venstreback er en nødløsning. Det er synd og kanskje litt svakt at vi ikke fikk hentet noen habil venstreback i vinter, men det er langt enklere å hente gode midtstoppere, noe jeg tror vi fikk i Omarsson og Brotangen. Da ble den beste løsningen å dytte Alegre ut på backen.

At Abu hadde få kamper for Start i fjor (han var involvert i langt flere enn 3 kamper forøvrig) skyldes flere ting enn fotballkvalitetene. Han hadde ikke arbeidstillatelse de første 6 rundene. Da er det ikke bare bare å spille seg rett inn på laget. I tillegg kvittet de seg med trener i slutten av sesongen og har det lokale stortalentet Tobias Christensen som spiller i Abus foretrukne rolle. Dønnum ble kanskje byttet ut i en kamp svært preget av at ingen av lagene hadde noe å spille for, men var involvert i 9 a-lagskamper for vif i fjor, som 18-åring.

Jeg vet ikke hva du mener med at det er planløst. Jeg mener vi har forsterket laget og fått inn spillere med kvaliteter vi savnet i troppen. Bortsett fra Naglestads fotballferdigheter er det ingenting jeg savner fra fjoråret.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Sesongen 2018

Post by rusk »

bim wrote: Mon Apr 16, 2018 11:16 pm Ikke for å være frekk, men hvor mange kamper så du egentlig i fjor? At folk i og rundt klubben ikke har større tro på et lag som vant en 2. div avdeling - som muligens aldri har vært bedre - med nesten 20 poeng er for meg ubegripelig. Etter så mye overganger og utskiftninger så skulle en jo nesten tro at laget har rykket ned og ikke opp. Mer direkte i stilen er dessverre ikke det som fungerte i fjor, snarere tvert i mot.
Og nei, det er ikke så stor forskjell på 1. div og 2. div, og Sokolowski og Huseklepp.
Jeg så så godt som alle kamper i fjor jeg, uten at jeg ser hvorfor det er så relevant for hvordan jeg opplever kampene som er spilt nå i år. Sammenligningen Sokolowski vs Huseklepp, eller Asker vs Åsane om du vil, treffer jo ikke så veldig godt. Blir som om jeg skulle sagt at det ER enormt stor forskjell på 1.div og 2.div fordi Viking er bedre enn Follo... Men jevnt over møter vi selvsagt bedre motstand enn i fjor og vi får ganske andre matchbilder enn i fjor. I fjor ble balltempoet lavt og småpasningene mange i en del kamper fordi motstanderen lå fryktelig lavt og kompakt. Det møter vi i mindre grad i år.

Direkte fotball for meg er ikke formålsløs kælking av ball mot en enslig spiss, men å utnytte ubalanse hos motstanderen. Jeg ønsker å se at ved et brudd på midten så har vi på 2 pasninger fått kantspiller 1-mot-1 mot motstanderbacken mens spiss og motsatt kant er på vei inn i boksen og midtbana fyller etter. Eventuelt at vi spiller direkte i bakrom for spiss. Spesielt i de to siste kampene har det blitt alt for mye føring av ball, driblinger og pasninger på tvers og vi gjør det relativt enkelt for motstander å forsvare seg. Derfor får vi mange slike situasjoner som jeg beskrev i mitt første innlegg, der vår spiss er alene i feltet med 4-5 motstandere når et innlegg først kommer. Det er en rimelig håpløs oppgave. Selv de svakeste lagene i serien demmer opp greit opp for dette.


User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: Sesongen 2018

Post by bim »

Uten å ha sjekket, så er jeg ganske sikker på at vi slo Obos-Liga motstand i oppkjøringen i fjor. Tar du laget som helhet er vi på ingen måte styrket fra i fjor da ingen av de som er kommet inn er reelle forsterkninger som helt klart styrker stallen slik PVM, Alegre, Cordero og Beugre var. De fleste som blir hentet inn er middelmådigheter som er på nivå eller litt dårligere enn de vi har, som i tillegg tar plassen til yngre spillere som for eksempel Sander Deglum eller Sander Eng Strand. Ærlig talt synes jeg laget så langt bedre ut i midten av desember, før vi bestemte at spillere som Yabre, Beugre, Frankmo og Jendal ikke trengtes i Ham-Kam garderoben noe mer.

Dette forumet her burde forøvrig vært nedlagt for lengst, da det ikke på noen måte er positivt for klubben. Og under normale omstendigheter(om dette var Leeds, Stoke, Southampton eller lignende) ville fansen vært langt mer kritiske etter at flere nøkkelspillere blir sendt vekk nærmest for morro skyld. Når det hentes en spiller bør det være en klar plan over det, det bør være behov for spilleren og han burde ha en positiv innvirkning på garderoben. Det er i mine øyne en veldig dårlig løsning å gi kortidskontrakter for så å ta en oppsummering i desember på hvem vi vil ha med videre og ikke. Det høres kleint ut, men jeg tror dere har hørt uttrykket "Never change a winning team".

Ham-Kam hører åpenbart hjemme på et høyere nivå enn dette og jeg har større tillit til styret i Ham-Kam, de som har fulgt klubben lengre enn jeg selv har levd og klubbens trenere enn Gaute Smestad Pedersen og de av dere som sitter her inne. Jeg er mildt sagt drit lei av BBs uttalelser i media – som jeg ikke tror den gemene hop på Briskeby er helt enig i. BB har uten tvil for stor innvirkning på klubben. Selv om noen av dere drar land og strand med Briskebybanden, så finnnes det et publikum som har betalt for å se fotball på Briskeby lenge før BB sin tid. Og det finnes antagelig noen som ikke lenger ønsker å betale for å se fotball på Briskeby.


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: Sesongen 2018

Post by bim »

Quadrophenia wrote: Tue Apr 17, 2018 2:15 pm Lønstad Onsrud har, ifølge sikre kilder, vært den beste på nesten samtlige treninger etter han kom til klubben. I tillegg var han god i alle treningskampene. Han var også svært god mot Kisa, men har vært svakere i de to seneste kampene, som laget forøvrig. Jeg tror Solbakken kan bli vår midtbanedirigent og jeg synes det er helt riktig å satse på han.
Tingen er at vi hadde flere i samme rolle Q, deriblant PVM og Truls Hagen. I tillegg har han litt andre styrker og svakheter enn de to nevnte. LO er heller ikke noen midtbanegeneral av type, utifra vidoen jeg har sett fra Raufoss virker han åpenbart best med ballen i driv og kan bekle en kantrolle på begge sider. Sånn sett kanskje en blanding av PVM og Midtskogen. Forøvrig ganske utrolig at det må nevnes, men PVM er kun venstrekant(ikke høyrekant) da han har sin styrke når han legger inn dypt fra venstrekanten og ikke er spesielt god til å skjære inn fra høyrekant – forsåvidt også best som kant i 4-4-2 slik han spilte under Solbakken. Han er meget god, om ikke bedre som sentral eller offensiv midtbane. Der han får ballen mer rett vendt og får spilt frem noen stikkere til spissen. En helt annen type sammenlignet med Dønnum som er best til å skjære inn i banen i en mer offensiv og kreativ kantrolle.

Solbakken ER vår midtbanedirigent, vi har ingen andre alternativer der. LO har kanskje fysikken til det, men dessverre ikke helt typen. Så LO glimtvis så vidt i en rolle som midtbanesjef mot Notodden og kan muligens gjøre det greit der, selv om jeg tviler.

Jeg trenger ikke kildene dine Q, fotball har vært en stor del av livet mitt og jeg dømmer utifra det jeg har sett på egenhånd.


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1658
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 83 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: Sesongen 2018

Post by Quadrophenia »

bim wrote: Wed Apr 18, 2018 8:26 am Uten å ha sjekket, så er jeg ganske sikker på at vi slo Obos-Liga motstand i oppkjøringen i fjor. Tar du laget som helhet er vi på ingen måte styrket fra i fjor da ingen av de som er kommet inn er reelle forsterkninger som helt klart styrker stallen slik PVM, Alegre, Cordero og Beugre var. De fleste som blir hentet inn er middelmådigheter som er på nivå eller litt dårligere enn de vi har, som i tillegg tar plassen til yngre spillere som for eksempel Sander Deglum eller Sander Eng Strand. Ærlig talt synes jeg laget så langt bedre ut i midten av desember, før vi bestemte at spillere som Yabre, Beugre, Frankmo og Jendal ikke trengtes i Ham-Kam garderoben noe mer.
Vi slo OBOS-motstand i oppkjøringen i år også. Kongsvinger, Åsane og Florø. Jeg forsøkte å skrive ned hvilke spillere vi har hentet over her og jeg er helt uenig i at vi er svekket fra fjoråret. Omarsson (med 4 landskamper for Island) er etter all sannsynlighet bedre enn Yabre. LO er bedre enn Semou (som uansett ikke hadde spilt for oss) og jeg tror Buduson og/eller Abu er bedre og mer riktige spillertyper enn Beugre. At vi hentet såpass mange som styrket oss i fjor hadde jo også med at vi ikke hadde en spesielt bra stall i 2016 så det var ganske enkelt å forsterke. At man skal dømme dagens overganger som dårlige, etter 3 kamper synes jeg er altfor tidlig. Ha litt tålmodighet.
bim wrote: Wed Apr 18, 2018 8:26 am Dette forumet her burde forøvrig vært nedlagt for lengst, da det ikke på noen måte er positivt for klubben. Og under normale omstendigheter(om dette var Leeds, Stoke, Southampton eller lignende) ville fansen vært langt mer kritiske etter at flere nøkkelspillere blir sendt vekk nærmest for morro skyld. Når det hentes en spiller bør det være en klar plan over det, det bør være behov for spilleren og han burde ha en positiv innvirkning på garderoben. Det er i mine øyne en veldig dårlig løsning å gi kortidskontrakter for så å ta en oppsummering i desember på hvem vi vil ha med videre og ikke. Det høres kleint ut, men jeg tror dere har hørt uttrykket "Never change a winning team".
Synd hvis du føler det bør legges ned. Jeg tror endel er uenig med deg i det. Jeg synes absolutt det er kritikk på det forumet her hvis klubben gjør dårlige vurderinger. Da TJH først ikke fikk ny kontrakt så man mange brukere her inne regelrett slakte klubbens håndtering. At mange ikke er kritiske til hvilke spillere som er sendt bort i vinter tror jeg handler om at mange er enig i Knappens vurderinger. Det kan hende de fleste tar feil, men det vil tiden vise. Ett bevis på at vi ikke har tatt feil er at ingen av de spillerne som ble sendt bort er hentet av andre klubber på obosnivå. De er med andre ord ikke attraktive for klubber som skal spille på det nivået. At klubben inngår korttidskontrakter tror jeg er lurt da det fortsatt ikke er en veldig god økonomi i klubben og at vi ikke har råd til å ha spillere på kontrakt som ikke er viktige. De yngste spillerne bør få lengre kontrakter da de er potensielle salgsobjekter. Og dette har klubben også gått ut og sagt at de ønsker.
bim wrote: Wed Apr 18, 2018 8:26 am Ham-Kam hører åpenbart hjemme på et høyere nivå enn dette og jeg har større tillit til styret i Ham-Kam, de som har fulgt klubben lengre enn jeg selv har levd og klubbens trenere enn Gaute Smestad Pedersen og de av dere som sitter her inne. Jeg er mildt sagt drit lei av BBs uttalelser i media – som jeg ikke tror den gemene hop på Briskeby er helt enig i. BB har uten tvil for stor innvirkning på klubben. Selv om noen av dere drar land og strand med Briskebybanden, så finnnes det et publikum som har betalt for å se fotball på Briskeby lenge før BB sin tid. Og det finnes antagelig noen som ikke lenger ønsker å betale for å se fotball på Briskeby.
Du trenger ikke å gå på person her. Gaute er en svært aktiv supporter som ser massevis av treninger og kamper, både junior og rekrutt og har oversikt over mangt og mye i klubben. Briskebybanden har som funksjon å støtte klubben, men også være kritiske når det trengs. Det synes jeg de er, i ganske stor grad selvom de sikkert kunne vært enda tydeligere.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1658
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 83 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: Sesongen 2018

Post by Quadrophenia »

bim wrote: Wed Apr 18, 2018 8:59 am
Quadrophenia wrote: Tue Apr 17, 2018 2:15 pm Lønstad Onsrud har, ifølge sikre kilder, vært den beste på nesten samtlige treninger etter han kom til klubben. I tillegg var han god i alle treningskampene. Han var også svært god mot Kisa, men har vært svakere i de to seneste kampene, som laget forøvrig. Jeg tror Solbakken kan bli vår midtbanedirigent og jeg synes det er helt riktig å satse på han.
Tingen er at vi hadde flere i samme rolle Q, deriblant PVM og Truls Hagen. I tillegg har han litt andre styrker og svakheter enn de to nevnte. LO er heller ikke noen midtbanegeneral av type, utifra vidoen jeg har sett fra Raufoss virker han åpenbart best med ballen i driv og kan bekle en kantrolle på begge sider. Sånn sett kanskje en blanding av PVM og Midtskogen. Forøvrig ganske utrolig at det må nevnes, men PVM er kun venstrekant(ikke høyrekant) da han har sin styrke når han legger inn dypt fra venstrekanten og ikke er spesielt god til å skjære inn fra høyrekant – forsåvidt også best som kant i 4-4-2 slik han spilte under Solbakken. Han er meget god, om ikke bedre som sentral eller offensiv midtbane. Der han får ballen mer rett vendt og får spilt frem noen stikkere til spissen. En helt annen type sammenlignet med Dønnum som er best til å skjære inn i banen i en mer offensiv og kreativ kantrolle.

Solbakken ER vår midtbanedirigent, vi har ingen andre alternativer der. LO har kanskje fysikken til det, men dessverre ikke helt typen. Så LO glimtvis så vidt i en rolle som midtbanesjef mot Notodden og kan muligens gjøre det greit der, selv om jeg tviler.

Jeg trenger ikke kildene dine Q, fotball har vært en stor del av livet mitt og jeg dømmer utifra det jeg har sett på egenhånd.
LO er en tovveis midtbanemann. Hadde kanskje vært aller best som indreløper i en trio på midten, men jeg tror han kan fungere som nå også. Tipper Brotangen får spille med han mot Sandnes også. Da har vi ihvertfall tydelig en som har sine styrker i det defensive og en som har det offensive. Så er spørsmålet om Brotangen har nok frekvens i bena.

Forøvrig enig i at PVM ikke har fungert så bra på høyrevingen.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: Sesongen 2018

Post by bim »

Og bare så det er sagt, det vil være totalt hodeløst å gå over til en mer direkte stil med Solbakken, Mickelson og Nordli som alle har et potensial som langt overgår Abu, Midtskogen eller Sollie Tangen. Dette er spillere som helt tydelig trives best med å ha ballen i laget, spiller fast på aldersbestemte landslag og gjør det godt mot topp europeisk motstand i sin aldersklasse. At de bør satses på bør være åpenbart for de fleste.

At fotball skal være så vanvittig innviklet. Du vinner ballen, styrer spillet når du kan, tar eventuelle overganger når det er mulighet. Forsvarer deg når motstanderen har ball. Norsk fotball er patetisk, hvorfor skal det være så vanskelig på senior nivå? På junior nivå har vi lag som kan slå hvem som helst.

Edit:
Dem har også et potensial som gjør at dem fortjener å kjempe om en plass på et lag i Eliteserien. Derfor bør vi også opp et nivå slik at dem ikke går tapt til en klubb med sine egne juniorer.


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
Post Reply