Sesongen 2018

Spillere, kamper, overganger etc.
rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Sesongen 2018

Post by rusk »

Da avslutter vi sesongen med stil og ender til slutt på en 9.plass. Det er godkjent pluss i min bok. Vi er milevis fra de 3 beste lagene og har til slutt også meget god klaring til de 3 nederste. Og det er vel egentlig der vi har vært gjennom hele sesongen. Et middels OBOS-lag i en liga med relativt store kvalitetsforskjeller. Det er ikke vanskelig å finne kampene der poengene vi trengte for å nå kvalikk glapp, men det tror jeg gjelder de fleste lag i ligaen. I det store perspektivet så synes jeg både gutta og Knappen kan klappe seg på skuldra og være fornøyd med dette.

Det som er mest frustrerende med denne sesongen er den manglende stabiliteten og spillerlogistikken. Jeg tror de henger sammen. Av nye spillere denne sesongen så får Onsrud terningkast 5, Abu terningkast 3 og resten har vært nær opp til fiasko. Jeg er for å ha noen lånespillere jeg, men det kjøret av lånespillere og korte kontrakter vi har hatt i år har vært helt håpløst og bærer preg av litt desperasjon og dårlig oversikt. Det er gutta som dro lasset i fjor som også har dratt lasset i år, mens nykommerne i alt for stor grad har fylt opp benken.

På et eller annet vis så er det godt med en sesong der nervene ikke har vært i helspenn fra første spark. :D Det var kaldt og surt mot Notodden i første kamp, og det var kaldt og surt i siste kamp mot Kisa, så da er vel ringen sluttet. Takk for sesongen!


GSP
Posts: 747
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Sesongen 2018

Post by GSP »

Utfordrer deg på Dønnum. Bedre enn Abu i vår. Ellers rimelig enig.

Edit: Uenig i at Brotangen er en fiasko også ;)


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Sesongen 2018

Post by rusk »

GSP wrote: Sun Nov 11, 2018 4:26 pm Utfordrer deg på Dønnum. Bedre enn Abu i vår. Ellers rimelig enig.

Edit: Uenig i at Brotangen er en fiasko også ;)
Er uenig med meg sjøl i at Brotangen er nære fiasko :D Glemte han i farten. Ut fra forutsetningene han ble hentet inn, så har han absolutt levert. Han skulle være backup, men har fått en mye mer fremtredende rolle. På den annen side må vi opp et hakk i nivå om vi skal ha noe i Eliteserien å gjøre.

Dønnum hadde noen fine matcher og noen elendige. Så forsvant han. Terningkast 2. En av de som har bidratt godt til at vi har vært så jævla ustabile. Brannfakkel fra meg er at vi hadde levert bedre uten Dønnum enn vi gjorde med.


GSP
Posts: 747
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Sesongen 2018

Post by GSP »

Den brannfakkelen skal få brenne ut i fred. Blir ikke veldig engasjert eller provosert av en spiller som forsvant i sommer :mrgreen: Men, vil ihvertfall gi han terningkast tre selv, kanskje også fire faktisk. Var noe med at når det var som kjedeligst i vår, så dra han frem noen finter og et pent innlegg. Litt uforutsigbar, og det er egentlig ålreit. God utvikling også, hvis man sammenligner de første med de siste kampene.

Men, her er jeg rimelig avslappet til å være uenig :mrgreen: Stort sett ligger tankene på hvem som kommer inn, hvem som blir med videre og hvem som skal styre skuta. Mange spørsmål, så blir noen spennende silly season-uker fremover.


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Sesongen 2018

Post by rusk »

Beste er om vi får en trener på plass før november er omme og at han får god tid til å plukke sine egne nyervervelser sammen med Olsen.
Og så må vi bare få landet ny kontrakt med Solli Rønning.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Sesongen 2018

Post by Quadrophenia »

rusk wrote: Sun Nov 11, 2018 7:18 pm Beste er om vi får en trener på plass før november er omme og at han får god tid til å plukke sine egne nyervervelser sammen med Olsen.
Og så må vi bare få landet ny kontrakt med Solli Rønning.
BRANNFAKKELALARM!

Jeg er enig med Steen Hansen i at Sollie Rønning bør være ferdig i klubben. Han tar OBOS-nivået, men er veldig ujevn og treg. Tjener ikke millioner i klubben, men de pengene kan investeres bedre etter min mening. Han er målfarlig og veldig fotballsmart, men jeg synes det er to ting som har gjort seg tydelig i år som nivået er høyere enn i fjor:

1. Han er faktisk ikke spesielt god på hodet. Vinner svært få hodedueller og i farta kommer jeg ikke på ett mål som har vært en heading. Det avhenger selvfølgelig av trener, men skal vi ha en stor og tung spiss synes jeg han skal kunne være farlig ved innlegg og dødballer.

2. Selvom han er en fin fyr som har hatt en viktig posisjon i klubben som botsjef og ledertype synes jeg det virker litt som motivasjonen ikke er helt på topp for å spille i Kamma nå. Hørte blant annet podcasten til Levangers lokalavis og der virket han ganske tydelig på at han ville prøve noe annet og klagde litt på urealistiske forventninger i Hamar.

Det smerter meg litt å skrive det her, fordi Ivar har vært og er blant mine favoritter i Kamma, men jeg tror situasjonen er litt den samme som med Knappen. Jeg er meget fornøyd med innsatsen de har lagt ned og de er kvalitetsfolk til tusen, men for at klubben skal ta et steg videre må de nok desverre erstattes.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Corrales
Posts: 180
Joined: Fri Jan 22, 2016 11:27 pm
Been thanked: 2 times

Re: Sesongen 2018

Post by Corrales »

Quadrophenia wrote: Wed Nov 14, 2018 9:48 am BRANNFAKKELALARM!

Jeg er enig med Steen Hansen i at Sollie Rønning bør være ferdig i klubben. Han tar OBOS-nivået, men er veldig ujevn og treg. Tjener ikke millioner i klubben, men de pengene kan investeres bedre etter min mening. Han er målfarlig og veldig fotballsmart, men jeg synes det er to ting som har gjort seg tydelig i år som nivået er høyere enn i fjor:
Inntil nylig så trodde jeg at jeg kanskje var den eneste som hadde visse reservasjoner om hvorvidt Sollie Rønning har nivået inne som gjør at han bør få ny kontrakt. De siste par ukene har vist at jeg ikke er den eneste med denne oppfatningen og i motsetning til deg og RSH er jeg faktisk heller ikke like bastant.

Om jeg først skal vurdere ISR som spiller så er jeg enig med deg at han har visse fysiske begrensinger. Han mangler åpenbart tempo og har heller ikke imponert noe særlig i duellspillet i lufta i inneværende sesong. Når det gjelder det siste så er jeg imidlertid åpen for at dette også kan ha andre årsaker enn det at man spiller på et nivå høyere enn i fjor. Jeg sitter nemlig med den oppfatningen at det er relativt små forskjeller på 1.div og 2.div når det gjelder ferdigheter i luftrommet. Jeg mener heller at det skiller langt mer på andre paramtere; og da særlig i form av tempo og intensitet. Jeg er derfor av den oppfatning at den brokkete oppkjøringen til Sollie Rønning potensielt ha hatt en negativ innvirkning på hans egenskaper i luftrommet og tror med bakgrunn i hvor dominerende jeg mente han var i denne delen av spillet i 2.div at det neppe skal mye til for at han også viser tilsvarende egenskaper også på dette nivået. Det kan være små nyanser som skiller fra gode prestasjoner i denne delen av spillet. Timing er selvfølgelig en viktig faktor, men en muskulatur som ikke er optimalt forberedt til kampsesongen kan gi negative innvirkninger på spenst og trøkk i denne delen av spillet.

Når det gjelder Rune Steen Hansen så oppfatter jeg at han som vanlig er veldig tabloid og snakker i store bokstaver uten å se de helt klare nyansene. Dette med at en spiss for Ham Kam bør score 15 mål er sikkert vel og bra, men det er så mye tilfeldigheter involvert i fotballen at jeg håper og tror at de som tar beslutningene tar utgangspunkt i en mer sammensatt helhetsvurdering enn som så. Til Sollie Rønning sitt forsvar vil jeg nemlig påpeke at han i sesonginnledningen var mye skadeplaget og ikke hadde en optimal oppkjøring. Samtidig så ser vi også at målsnittet og prestasjonene har vært vesentlig bedre i den andre del av sesongen. Etter mitt syn kan det virke som om han gradvis har tatt nivået bedre og bedre.

Når det gjelder Sollie Rønning sine kvaliteter som fotballspiller så vurderer jeg at han først og fremst er en god kombinasjonspiller og en meget god avslutter. Jeg vil i den sammenheng argumentere rimelig kraftig for at han har blitt lidende for et manglende offensivt samhandlingsmønster i inneværende sesong (og egentlig under hele Knappen-perioden). Ikke misforstå; jeg mener at Kevin Knappen har gjort et meget god jobb i Ham Kam, men jeg har hele tiden ment at han har begrensinger i å få frem et gjenkjennelig offensivt samhandlingsmønster. Kanskje kan dette skyldes at man heller ikke har hatt gode nok spillere til å få frem dette, men jeg mener likevel at Sollie Rønning potensielt er en vesentlig bedre spiller med bedre medspillere rundt seg som spiller på hans styrker. Han har definitivt ingen spisskompetanse som spiss i kamper hvor motstanderen har mest ball og han blir isolert som ensom spiss på topp.

Nå er jeg selvfølgelig for at Ham Kam vil opp og frem. Jeg er likevel opptatt av at man fortsatt bør skynde seg sakte og at ikke nødvendigvis gresset alltid er grønnere på den siden. Spillerlogistikken forrige vinter viser jo at det er en hårfin balanse mellom suksess og fiasko. Eksemplevis så mente jeg at Kevin Beugre viste en såpass positiv utvikling at han etter mitt syn burde fått ny kontrakt, men i stedet valgte man å gå for Buduson som viste seg å være en vesentlig svakere spiller etter mitt syn. Nå er det selvfølgelig mange andre eksterne parametere som må tas hensyn til i en slik prosess som hvordan den enkelte fungerer i gruppen, hvilket treningarbeid man legger ned osv osv som ikke jeg kjenner til. Jeg har likevel inntrykk av at Sollie Rønning scorer høyt på disse parameterne og at dette således bør telle til hans fordel når det vurderes om han bør få ny kontrakt.

Samlet sett så sitter jeg igjen med at det må bli et ressursspørsmål om hvorvidt han får tilbud om ny kontrakt. Jeg er helt klar på at man trenger å få inn en spiss som er enda bedre og/eller har andre typer styrker enn Sollie Rønning. Samtidig mener jeg at en slik rekrutteringsprosess alltid er risikabel og at man ikke sitter med noen garanti for at man faktisk får inn noen som hever laget. I mine øyne så burde det i en optimal verden være plass til både Sollie Rønning og en ny spisstype i neste års spillerstall, men dette avhenger selvfølgelige av hvilke midler man har til rådighet. Hvis det blir en enten/eller vurdering så heller kanskje også jeg mot at det bør prøves noe nytt, men mener likevel at den positive utviklingen han har vist mot sesongslutt tilsier at han bør få ny kontrakt hvis det er tilstrekkelig ressurser tilgjengelig.


Gjøkenes konge
Posts: 74
Joined: Mon May 23, 2016 1:38 pm
Been thanked: 7 times

Re: Sesongen 2018

Post by Gjøkenes konge »

Nå fikk vi svaret hvordan den historien endte.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Sesongen 2018

Post by Quadrophenia »

Gjøkenes konge wrote: Tue Nov 20, 2018 6:51 pm Nå fikk vi svaret hvordan den historien endte.
Ja, og Marco med det samme. Jeg synes det er helt greit at begge forlater klubben. Egeris og Nersveen må gjerne være de neste. Vet ikke hvor mye Nersveen tjener dog. Kan være nyttig å ha i stallen og på rekrutt, men jeg er ganske sikker på at en annen trener enn Knappen vil gi han langt mindre spilletid.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Gjendineggen
Posts: 198
Joined: Fri Feb 26, 2016 5:31 pm
Has thanked: 8 times
Been thanked: 13 times

Re: Sesongen 2018

Post by Gjendineggen »

Godt å se at vi sikter høyere til neste sesong. Hadde sikkert vært fint og hatt han som backup, men da blir det et spørsmål om vi har råd til det, uten at jeg kjenner til lønna hans. Han vil nok sikkert spille fast, og det er ikke noe vi kan love han videre.

Blir noen spennende uker fremover nå. Håper på en forsvarssjef og en målscorer på plass før jul.


Post Reply