Ny trener 2019

Spillere, kamper, overganger etc.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Ny trener 2019

Post by Quadrophenia »

Knappen er altså ferdig etter sesongen og jeg vil tro jobben med å skaffe ny trener startet allerede på det styremøtet der de bestemte han skulle få ny kontrakt. Hvilke kandidater har vi? Hvem vil klubben ha? Hvem vil vi ha?

H-A lanserer Kåre Ingebrigtsen som en kandidat styret ihvertfall bør spørre, men jeg tviler på at han er interessert. Heis hinter om Salvatore-retur, men dette ser jeg også som svært usannsynlig p.d.d. da han har kontrakt til 2021 med FCK og nok vil til Tyskland eller en annen stor liga før han en dag kommer hjem. Så hvem har vi?

- Espen Olsen ble tidlig nevnt. Følelser og fortid i klubben, noen år på baken i Obos, svært arbeidssom og visstnok med gode kontakter og kunnskaper om og i klubbene i og rundt hovedstaden ihvertfall. Men er det et steg opp fra Knappen?

- Vegard Skogheim. Fortid i klubben og utgående kontrakt i Kisa.

Hvem ellers?


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
tagetrommis
Posts: 116
Joined: Sun May 01, 2016 6:32 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Ny trener 2019

Post by tagetrommis »

Tandberg er muligens aktuell?

Kanskje styret tryller fram en bra trener som ingen har tenkt på i det hele tatt.


GSP
Posts: 747
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny trener 2019

Post by GSP »

Har stor tro på at klubben kommer til å lete veldig bredt ute i fotball-Europa. Kommer til å komme med noen man håper er en Graham Potter-type. Altså vil jeg tro at vår nye trener vil være noen vi aldri har hørt om før ;) Tipper det vil ta litt tid før vi får vite hvem som leder laget neste år, klubben har nok vært opptatt av å avklare situasjonen rundt Knappen på en ryddig måte, og det ser det ut til at de har fått til.


Den som har lyst til å gjøre en grundigere sjekk på hva som finnes av ledige trenere/managere kan jo bla seg igjennom denne lista:
https://www.transfermarkt.co.uk/trainer ... /statistik


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
Heis
Site Admin
Posts: 261
Joined: Wed Jan 20, 2016 6:29 pm
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: Ny trener 2019

Post by Heis »

Quadrophenia wrote: Fri Sep 21, 2018 1:09 pm Heis hinter om Salvatore-retur,
Nja, det luktet vel litt Ståle av den kommentaren min, men det er andre store navn som nylig har sverget på at HamKam er deres klubb. Geir Bakke har kontrakt ut 2022 så vidt jeg kunne se, så det er vel også uaktuelt. Egentlig var kommentaren ment slik at jeg håper klubben vet hvilken hylle de får plukke fra, og at de er sikre på å få en oppgradering. Hvis alternativet er Kåre Ingebrigtsen, vil jeg ærlig talt nesten heller ha både Knappen og Olsen. Ellers regner jeg vel Skogheim som uaktuell selv om han har gode resultater med Ull/Kisa. Han er jo tydeligvis en god trener, men han har nesten sett ut som om han tar det for personlig og lar seg stresse for mye av at det går dårlig når han har trent HamKam.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Ny trener 2019

Post by Quadrophenia »

Kandidater:

Morten Tandberg. For tiden assistenttrener i Start under Kjetil Rekdal. Klarer ikke å finne noe informasjon om hvor lang kontrakttid han har. Slo igjennom som trener i Bærum. Etter å ha vært trener i junioravdelingen fikk han ansvaret for A-laget i 2010. Han førte laget til opprykk til 1.divisjon og var også nære ved å føre Bærum SK til et sensasjonelt opprykk til Eliteserien. Dessverre tapte de playoffinalen mot Mjøndalen i 2014. Etter dette søkte han nye utfordinger og fikk etterhvert jobben som assistent for Kjetil Rekdal i VIF. Alle som kjenner Rekdals virke som trener vet at dette innebærer mye ansvar som ofte tilfaller hovedtreneren vanligvis. Arbeid på feltet og gjennomgang av prestasjoner i ettertid, samt analyser har Tandberg hatt hovedansvaret for under Reka.

Spillestilsmessig er han mer fleksibel enn Knappen. Han spilte som oftest 4-2-3-1 med Bærum, men ofte også 4-3-3 og iblant 4-4-2. Spiller ganske offensivt med mye mål og raske overganger.

Resultatene han har med Bærum synes jeg er det sterkeste argumentet for å vurdere han. Der leverte han kvalik i 2014 med svært lite ressurser. Jeg er ikke fan av å ansette assistenttrenere, men med denne erfaringen stiller han seg litt annerledes. I tillegg har han jobbet under mange trenere og sportslige ledere i både VIF og Start, to klubber vi tydeligvis allerede har god kommunikasjon med (jfr. lån i årets sesong). Ikke så dumt å videreutvikle dette forholdet (selvom det smerter endel med slummen). At han har barn med en kone fra Brumunddal gjør at han allerede har en tilknytning til området. Dette og at han tidligere har uttalt at han helst ønsker seg å være hovedtrener nå er gode argumenter for at han kan være aktuell.

Det må også nevnes at han rykket ned med Bærum i 2012, men dette var hans første år som hovedtrener. Fikk videre tillit og rykket opp i 13 før han, som skrevet, klarte kvalik i 2014. Etter at han forsvant var Bærum håpløse i 2015 og rykket ned. Deretter har de aldri vært i nærheten av å rykke opp igjen. Det var tydelig at det var Tandberg som var mannen som opprettholdt et visst nivå i klubben. Kan han gjøre det samme i Kamma?

Alexander Axén. Jobber for tiden som fotballekspert i Cmore etter å ha sluttet som trener i Örebro i fjor sommer etter fem år der, hvorav tre år som hovedtrener og to år som spillerutvikler. Før det var han hovedtrener i 2,5 år i GAIS, også i Allsvenskan. Begge jobbene forlot han frivillig. Axén ble jeg oppmerksom på etter å ha hørt et intervju med han i den svenske fotballpodcasten Tutto Balutto for et par år siden. Han pratet om fotball og spillerutvikling på et svært engasjerende og troverdig vis. Han bygde videre oppunder dette inntrykket da han jobbet som ekspert under Fotball-VM i sommer. Han er kjent som en karismatisk, krevende og uortodoks trener og har AIK-tatovering, Cola-avhengighet og stod en stund på sidelinjen i Dr.Martens-sko. I Sverige ble han kjent som en type som kunne få ustabile spillere som fra før hadde et rykte som krevende og egoistiske til å trives og prestere stabilt og bra (bare å signere Ajeti igjen!).

Spillemessig spiller han med en 4-4-2 dobbel 6-formasjon. Det vil altså si at begge de sentrale midtbanespillerne trekker ned defensivt. Det høres kanskje ikke så sprudlende ut, men det har skapt gode resultater med lag med lite ressurser for Axén.

Han har garantert fått tilbud nå i det drøye året han har gått uten trenerjobb, men jeg tror likevel vi kan klare å lokke til oss Axén da han tidligere har uttalt at han veldig gjerne har lyst til å trene en klubb i Norge (var assistent under Benny Lennartsson i Start i 2008) og vi er en type klubb han tidligere har hatt suksess med.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
GSP
Posts: 747
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny trener 2019

Post by GSP »

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -anfallare

Litt om hva Axén har drevet med tidligere :mrgreen:


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Ny trener 2019

Post by Quadrophenia »

GSP wrote: Tue Sep 25, 2018 9:35 pm https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -anfallare

Litt om hva Axén har drevet med tidligere :mrgreen:
Innovativt ihvertfall.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
BVegard
Posts: 82
Joined: Fri Jan 29, 2016 7:40 pm
Been thanked: 4 times

Re: Ny trener 2019

Post by BVegard »

Quadrophenia wrote: Tue Sep 25, 2018 10:16 pm
GSP wrote: Tue Sep 25, 2018 9:35 pm https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -anfallare

Litt om hva Axén har drevet med tidligere :mrgreen:
Innovativt ihvertfall.
Usikker på om en Spania/Barcelona-kopi er det klubben trenger. Hva med Skullerud? Gjorde beste sesongen i manns minne da Molde ble seriemester, og det var åpenbart feil av godset å sparke han i sommer.


Gjendineggen
Posts: 198
Joined: Fri Feb 26, 2016 5:31 pm
Has thanked: 8 times
Been thanked: 13 times

Re: Ny trener 2019

Post by Gjendineggen »

Noen som aner om hva som er grunnen til at Knappen ikke fortsetter? Er det gjensidig enighet? Er det klubben som ikke vil? Knappen som ikke vil?

Om HamKam ikke vil forlenge, mener jeg det er skivebom. Knappen har gjort nøyaktig det han er hentet for, og det er først nå fremtiden kan begynne og planlegges.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Ny trener 2019

Post by Quadrophenia »

Gjendineggen wrote: Sat Sep 29, 2018 4:44 pm Noen som aner om hva som er grunnen til at Knappen ikke fortsetter? Er det gjensidig enighet? Er det klubben som ikke vil? Knappen som ikke vil?

Om HamKam ikke vil forlenge, mener jeg det er skivebom. Knappen har gjort nøyaktig det han er hentet for, og det er først nå fremtiden kan begynne og planlegges.
Har du sovet i et par uker? Hehe.

Det er klubben som ikke vil forlenge nei. Som skrevet tidligere i tråden her, mener jeg det er helt riktig å ikke forlenge. Jeg er takknemlig og annerkjenner viktigheten av jobben Knappen har gjort, men nå er det på tide å se etter noe annet.

Nå som vi er på et høyere nivå enn i fjor, synes jeg det har vært ganske tydelig at Knappen har noen klare mangler for å få oss til å bli en klubb som kan kjempe om kvalik.

1. Taktisk. Her synes jeg det er flere faktorer som er svake. Det virker som vår eneste b-plan er å sette inn Midtskogen og/eller Sollie Rønning og slå langt. Jeg synes også vi er svake mot 4-3-3-lag og blir overspilt på midtbanen da vi møter en trio der (tilsammen ett poeng mot 4-3-3-lagene Mjøndalen, Viking, Notodden og Levanger). Merkelig det ikke er gjort noe grep for å bøte på dette. I tillegg sliter vi med den defensive organiseringen og vi er dårlige på dødballer for og imot, på tross av at vi var svært gode på det i fjor. Dette kan ha med det neste punktet å gjøre.

2. Motivering. Spillerne sliter med konsentrasjonen i avgjørende situasjoner og i viktige punkter i kampene. Vi sliter med akkurat det samme nå som vi gjorde i starten av sesongen og 4/5 mål imot mot bunnlagene Strømmen og Levanger er drittmål som kunne ha vært unngått om spillerne var fokuserte og i lå riktig defensivt.

3. Overganger. De to seneste overgangsvinduene er rett og slett for svake. Det her er ikke bare Knappens feil, men han har utvilsomt en del av skylda han også. Lønstad Onsrud er unntaket, men ellers er Brotangen en ålreit backupspiller mens Buduson var et realt bomkjøp. Abu er heller ingen knallsignering. Resten er lån som har levert i ulik grad fra, til tider, meget bra (Dønnum) til sålangt elendig (Lidberg).

Klubben har tatt steg siden i fjor, sponsorinntektene er minst tredoblet, publikumssnittet har gått betraktelig opp (til tross for dyrere billetter) administrasjonen er utvidet med flere folk og mange spillere har utviklet seg ferdighetsmessig. Jeg tror klubben innså at vi trengte en ny trener slik at vi kan utvikle klubben enda et steg videre.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Post Reply