Ny trener 2019

Spillere, kamper, overganger etc.
Opprykk
Posts: 20
Joined: Mon Mar 28, 2016 8:08 pm

Re: Ny trener 2019

Post by Opprykk »

To som er tatt inn på UEFA pro-lisens trenerutdanning og som per i dag er assistent-trenere er Arild Sundgot og Øyvind Leonhardsen. Kan noen av disse passe Kamma? Det bør være spennende for disse å overta en klubb i utvikling, vil jeg tippe.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Ny trener 2019

Post by Quadrophenia »

Opprykk wrote: Sat Sep 29, 2018 6:56 pm To som er tatt inn på UEFA pro-lisens trenerutdanning og som per i dag er assistent-trenere er Arild Sundgot og Øyvind Leonhardsen. Kan noen av disse passe Kamma? Det bør være spennende for disse å overta en klubb i utvikling, vil jeg tippe.
Assistenter kan bli knallgode trenere, men det føler jeg hører til unntakene. Vet du noe om spillestil? Styrker/svakheter?


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Orrhanan
Posts: 157
Joined: Fri Jan 22, 2016 12:33 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Re: Ny trener 2019

Post by Orrhanan »

Sundgot leverte ikke akkurat knall de kampene han styrte LSK, men. Hørt mye bra om Leo, men føler ikke helt han er hovedtrenertypen.


Gjendineggen
Posts: 198
Joined: Fri Feb 26, 2016 5:31 pm
Has thanked: 8 times
Been thanked: 13 times

Re: Ny trener 2019

Post by Gjendineggen »

Quadrophenia:

Nei, jeg har ikke sovet, men jeg synes det er sinnsykt lite informasjon å hente om klubben. H-A skjuler det lille de skriver, bak betalingsløsninger - noe jeg ikke er villig til å betale på nåværende tidspunkt. Jeg tyr heller til sosiale medier. Men sitter på begrenset informasjon akkurat rundt dette, og jeg synes det lukter litt svidd muffins her.

Jeg fikk egentlig ikke noe klart svar på hva som har skjedd av digg innlegg, men jeg tolker det dithen at HamKam ikke ønsker å forlenge, noe som også har vært magefølelsen min.

Så da er spørsmålett mitt: hva forventet egenlig klubben da de signerte Knappen for to år siden?

Jeg synes det er helt merkelig å signere en førstelagstrener med overordnet ansvar for a-lagsspillere og og deres prestasjoner uten erfaring og resultater på Obosnivå eller høyere, da nettopp denne trenere har utført sine plikter ovenfor klubben i de to årene han har tjenestegjort.


- Hva mer ønsket klubben? Opprykk fra andredivisjon til Eliteserien på to sesonger? Kvalik til Eliteserien på like mange år? Spillemessig utvikling, og stagnering i andredivisjon i ytterligere ett eller to år? Jeg bare undrer...

- Hvor stor er sannsynligheten for at vi tar ytterligere sted med en ny trener spillemessig neste år - kontra med Knappen? Hvor stor er sannsynligheten for at vi rykker opp/ned med ny trener - kontra med Knappen neste sesong? For ikke å nevne de samme spørsmålene, bare i et tidsperspektiv på fem år?

- Hvorfor gir vi i første omgang en trener uten erfaring fra de tre første avdelingene i norsk fotball, muligheten til å være øverst ansvarlig for sportslig utvikling, når han leverer de resultatene som forlanges, uten å få lov til å fortsette?


Jeg har selv i perioder vært svært skeptisk til Knappen sin spillerlogistikk, taktikk, og pedagogiske fotballferdigheten. Men dette er jo tross alt noe HamKam har forutsett kunne være et lite sjansespill med å ansette en trener uten erfaring på dette nivået! Eller? Knappen har tross alt troa på sitt eget prosjekt. Han virker å ha tillit i spillergruppa, og fremstår som en veldig jordnær og reflektert person. For meg så har han noen lederegenskaper som ganske mange mer karismaktiske og "underholdende" trenerpersonligheter i Norge innehar. Og sist men ikke minst: han er ung til trener å være - det vil si at han er på samme måte som en 21-årig fotballspiller er: et talent. Trenertalent, selvfølgelig.

Vi velger altså å kvitte oss med regionens største trenertalent ("kun 41 år"), uten en gang å ha et annet navn klart for å overta.


Det er ekstremt mye å sette fingeren på i løpet av sesongen, men det er også mye å bygge videre på. Noe an Knappens største utfordringer i år, har vært å plukke riktige og gode nok spillere på overgangsmarkedet. I tillegg har han ikke alltid ikke vært tydelig nok på hvilken ellever som har vært den beste til enhver tid. Det han også har mye å gå på, et den taktiske disponeringen i løpet av kampene, spesielt når det kommer til det å holde på ledelsen (ikke noe ukjent når det kommer til HamKam).


Slik jeg selv ser det, må dette settes på regninga for det å være urutinert på dette nivået, og at han rett og slett ikke helt har klart å tilpasse seg nivået i Obos. Dette er over hodet ikke noe sjokk, når man tenker på at dette er en mann som aldri har trent noe lag på norges nest høyeste nivå. Dette er noe som kommer. Garantert. Men han trenger selvfølgelig tid på seg. Dette er noe HamKam burde tatt mer i budsjettet sitt da de ansatte Knappen som trener for to sesonger siden - da drømmen var på død og liv ha en lokal personlighet som førstelagstrener.

Alt dette i betraktning, så er jeg ikke forbanna på klubben, men jeg er mer skuffa for hvor ubesluttsom klubbledelsen tydeligvis er. Hvor lenge skal vi holde på med dette trenerbyttetullet? Knappen burde fått ro på seg og fått en sesong på å bygge et lag i Obos. Det har han ikke fått nå, da han helt korrekt har prioritert å etablere et lag i Obos, og sikre seg fra nedrykk. Den planen har vært vellykket. Alt annet bør man se bort fra, om man i det hele tatt er usikker på om kontrakten skal forlenges.


Har veldig mye på hjerte i akkurat den saken her. Synes dette er synd, trist og leit, og ekstremt feil. Det er sikkert mange bedre treneralternativer der ute, men det er ingen garantert suksess å bytte en ledelse. Dette er tilsynelatende noe veldig mange idrettslag ikke tar med i vurderingen når de skal bytte en trener! En ny trener gjerne kan ha ti ganger så bedre attributter og egenskaper enn den nåværende treneren, men allikevel svikte så til de grader mer. At vi ikke evner å skape en noen lunde forutsigbarhet og kontinuitet i klubbledelsen selv etter all den smerten vi har vært igjennom, bekymrer meg.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Ny trener 2019

Post by Quadrophenia »

Gjendineggen wrote: Sun Sep 30, 2018 5:56 am Quadrophenia:

Nei, jeg har ikke sovet, men jeg synes det er sinnsykt lite informasjon å hente om klubben. H-A skjuler det lille de skriver, bak betalingsløsninger - noe jeg ikke er villig til å betale på nåværende tidspunkt. Jeg tyr heller til sosiale medier. Men sitter på begrenset informasjon akkurat rundt dette, og jeg synes det lukter litt svidd muffins her.

Jeg fikk egentlig ikke noe klart svar på hva som har skjedd av digg innlegg, men jeg tolker det dithen at HamKam ikke ønsker å forlenge, noe som også har vært magefølelsen min.
Mente ikke å være spydig, bare spøkte. Jeg skrev at klubben ikke ønsket å forlenge.



Gjendineggen wrote: Sun Sep 30, 2018 5:56 am Så da er spørsmålett mitt: hva forventet egenlig klubben da de signerte Knappen for to år siden?

Jeg synes det er helt merkelig å signere en førstelagstrener med overordnet ansvar for a-lagsspillere og og deres prestasjoner uten erfaring og resultater på Obosnivå eller høyere, da nettopp denne trenere har utført sine plikter ovenfor klubben i de to årene han har tjenestegjort.
De ønsket å rykke opp fra 2.divisjon og det klarte Knappen med bravur. Knappen har erfaring fra obos (eller adecco da) fra 2013 da han rykket ned med Elverum. Knappen har absolutt gjort jobben ja, ikke lest noen som bestrider det.


Gjendineggen wrote: Sun Sep 30, 2018 5:56 am - Hva mer ønsket klubben? Opprykk fra andredivisjon til Eliteserien på to sesonger? Kvalik til Eliteserien på like mange år? Spillemessig utvikling, og stagnering i andredivisjon i ytterligere ett eller to år? Jeg bare undrer...
Klubben er nok fornøyd med jobben Knappen har gjort og det handler nok ikke så mye om at han har underprestert iforhold til forventninger.
Gjendineggen wrote: Sun Sep 30, 2018 5:56 am - Hvor stor er sannsynligheten for at vi tar ytterligere sted med en ny trener spillemessig neste år - kontra med Knappen? Hvor stor er sannsynligheten for at vi rykker opp/ned med ny trener - kontra med Knappen neste sesong? For ikke å nevne de samme spørsmålene, bare i et tidsperspektiv på fem år?
Det er et lite sjansespill å ikke forlenge med Knappen ja, men jeg tror det er riktig. Mye av det begrunner jeg i det forrige innlegget mitt i denne tråden. Det er også et faktum at vi nå (sannsynligvis) er en etablert obosligaklubb med et ganske stort potensiale, mange unge lovende spillere og med et annet økonomisk og administrativt grunnlag enn vi var da Knappen tok over. Vi er en langt mer attraktiv klubb for trenere på en annen hylle enn der Knappen var da vi hentet han. Det er ikke så mange klubber i Obosligaen som har den samme interessen rundt seg og med de fasilitetene og historien Kamma har.
Gjendineggen wrote: Sun Sep 30, 2018 5:56 am - Hvorfor gir vi i første omgang en trener uten erfaring fra de tre første avdelingene i norsk fotball, muligheten til å være øverst ansvarlig for sportslig utvikling, når han leverer de resultatene som forlanges, uten å få lov til å fortsette?
Vi gav han muligheten og han gjorde en knall jobb, noe jeg også tror klubben er enig i, men en riktig treneransettelse nå kan løfte laget og klubben til neste nivå. Det kan sammenlignes med hva Stabæk gjorde etter de rykket opp i 2013. De kvittet seg med Petter Belsvik til tross for opprykket og ansatte Bob Bradley. Jeg tror ikke vi får en trener av samme kaliber som det, men jeg tror vi kan få en type som har et større register som hovedtrener enn Knappen.
Gjendineggen wrote: Sun Sep 30, 2018 5:56 am Alt dette i betraktning, så er jeg ikke forbanna på klubben, men jeg er mer skuffa for hvor ubesluttsom klubbledelsen tydeligvis er. Hvor lenge skal vi holde på med dette trenerbyttetullet? Knappen burde fått ro på seg og fått en sesong på å bygge et lag i Obos. Det har han ikke fått nå, da han helt korrekt har prioritert å etablere et lag i Obos, og sikre seg fra nedrykk. Den planen har vært vellykket. Alt annet bør man se bort fra, om man i det hele tatt er usikker på om kontrakten skal forlenges.
Jeg synes dette viser prov på at de er det motsatte av ubesluttsomme jeg. Det trenger ikke å brenne og være nedrykkskamp for at man tar grep. Når vi er inne på besluttsomhet synes jeg også det er gledelig at vi har spillere som Jarosinski, Alegre, Lønstad Onsrud, Solbakken og Bolkan Nordli allerede klare for neste sesong. Der var ikke klubben sist vi var i obos da omtrent hele stallen var på ettårskontrakt.
Gjendineggen wrote: Sun Sep 30, 2018 5:56 am Har veldig mye på hjerte i akkurat den saken her. Synes dette er synd, trist og leit, og ekstremt feil. Det er sikkert mange bedre treneralternativer der ute, men det er ingen garantert suksess å bytte en ledelse. Dette er tilsynelatende noe veldig mange idrettslag ikke tar med i vurderingen når de skal bytte en trener! En ny trener gjerne kan ha ti ganger så bedre attributter og egenskaper enn den nåværende treneren, men allikevel svikte så til de grader mer. At vi ikke evner å skape en noen lunde forutsigbarhet og kontinuitet i klubbledelsen selv etter all den smerten vi har vært igjennom, bekymrer meg.
Jeg synes du belyser mye her som mange sikkert tenker og du skriver godt, men jeg mener likevel at dette er riktig av klubben. Det er viktig med dyktige trenere, men det er langt viktigere med en struktur og en kultur i klubben som er såpass solid at ikke klubben faller sammen om man bytter trener. Jeg synes Ham-Kam har gjort mye riktig de siste par årene og da jeg hadde en samtale med Truls Nordby Johansen på puben før serieåpningen mot Asker ifjor sa han mange ting jeg likte å høre om hvilke visjoner klubben hadde. De ønsket å se til Sarpsborg og hvordan de drev klubben, hente riktige typer og være dyktige på treningskultur og samtidig bygge talentutviklingen enda et steg videre. Jeg vet ikke, men jeg tror Rise er en fornuftig og dyktig leder og Mehrans tredobling av sponsorinntektene taler for seg selv. I tillegg har vi et dedikert styre nå, Kai Kristiansens med sitt viktige bidrag til omdømmet og ikke minst Ståle som fortsatt er dedikert og engasjert i klubben. Tromsdalen og Ull/Kisa er eksempler på klubber som får maks ut av potensialet sitt og klarer å være med i opprykkskampen og jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal kunne være der også. Vi har et langt større potensiale enn de og en riktig trenertype, sammen med den strukturen som er i klubben, kan få ut det.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
levken
Posts: 52
Joined: Tue Oct 25, 2016 12:19 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Ny trener 2019

Post by levken »

Skogheim er ferdig i Ull/Kisa etter sesongen, men daglig leder Rise sier til H-A at han ikke er aktuell for Kamma nå. Tar det som et tegn på at ledelsen i første omgang ikke ser etter kjente Kamma-fjes.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Ny trener 2019

Post by Quadrophenia »

levken wrote: Mon Oct 08, 2018 4:14 pm Skogheim er ferdig i Ull/Kisa etter sesongen, men daglig leder Rise sier til H-A at han ikke er aktuell for Kamma nå. Tar det som et tegn på at ledelsen i første omgang ikke ser etter kjente Kamma-fjes.
Hadde vært feil å ansette Skogen nå. Vi trenger en ny, innovativ trener.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Orrhanan
Posts: 157
Joined: Fri Jan 22, 2016 12:33 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Re: Ny trener 2019

Post by Orrhanan »

Noen som vet noe om de ryktene om en svenske?


GSP
Posts: 747
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny trener 2019

Post by GSP »

Har ikke hørt noe som helst, igjen imponerende stille fra klubben syns jeg.

https://www.dagsavisen.no/moss/ole-mart ... -1.1215292

Assistent? Utvide trenerteamet så Twiddy kan jobbe enda tettere med det han har mest lyst til, spillerutvikling?


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Ny trener 2019

Post by Quadrophenia »

GSP wrote: Sat Oct 13, 2018 5:07 pm Har ikke hørt noe som helst, igjen imponerende stille fra klubben syns jeg.

https://www.dagsavisen.no/moss/ole-mart ... -1.1215292

Assistent? Utvide trenerteamet så Twiddy kan jobbe enda tettere med det han har mest lyst til, spillerutvikling?
Kobles til assistenttrenerjobben i KIL. Hørte han på toppfotball-podcasten og ble ikke spesielt imponert da. Ekstremt mye platthet og selvfølgeligheter, men det er mulig jeg ble preget av mine fordommer mot Østfold.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Post Reply