Ny trener 2019

Spillere, kamper, overganger etc.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Ny trener 2019

Post by Quadrophenia »

levken wrote: Wed Nov 28, 2018 4:15 pm TUIL-trener Gaute Helstrup skal være observert på Briskeby. Han har takka nei til Moss, Bryne og Strømmen tidligere i høst.
Veldig riktig type. Ung, arbeidsom og med gode resultater. Er jo nærmest født og oppvokst der oppe. Umulig å si om han kan gjenskape suksessen i et helt nytt miljø, men spiller ganske lik type fotball som Knappen med visstnok litt bedre offensiv plan og har vært meget godt likt i nord.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Ny trener 2019

Post by rusk »

Da blir det Helstrup da. Spennende type som har oppnådd gode resultater med små ressurser.


Corrales
Posts: 180
Joined: Fri Jan 22, 2016 11:27 pm
Been thanked: 2 times

Re: Ny trener 2019

Post by Corrales »

Personlig så må jeg si at jeg i forkant av denne ansettelsen ønsket en enda mer profilert trener. Det har i første rekke sammenheng med at jeg har sett for meg at en slik type ansettelse i større grad vil få næringslivet på banen og dermed få et bedre konkurranseutgangspunkt enn en mindre profilert aktør.

Med fasit i hånd om hvem som ble ny Ham Kam-trener er jeg likevel relativt fornøyd. Helstrup har kanskje ikke det største navnet, men fremstår fotballfaglig sterk og med en klar plan om hvordan han ønsker å gjøre Ham Kam bedre. Jeg registrerer at han ønsker å ha et lag med høyt ballinnehav og tror dette harmonerer rimelig godt med hvordan nåværende spillerstill er bygd opp og hva sportssjef Espen Olsen også ønsker. Man kan selvfølgelig. diskutere hva man foretrekker av en ballbesittende stil og en mer direkte, men det viktigste her spør du meg er at man virker å ha en felles visjon på hvordan man ønsker å gjøre det. Når man ser på hvilke lag som lykkes både nasjonalt og internasjonalt så ser man en klar utvikling i at klubber med en klar sportslig visjon lykkes i større grad enn klubber som har et mer pragmatisk sportslig fundament. Samtidig så registrerer jeg også at Helstrup virker å ha en relativ godt utviklet "likeability" (benytter meg av det engelske uttrykket siden jeg ikke finner tilsvarende på norsk jeg mener passer like bra) og tror dermed at han også på sikt kan være bli en solid profil for Ham Kam også i kommersiell sammenheng.

Jeg synes det virker som om kluben stadig er på vei i riktig retning. Man har fått på plass et sportslig kompetent apparat som har en felles visjon om hvilke mål man vil nå og hvordan man vil nå dem. I det hele tatt er det mange kloke fotballhoder tilknyttet Ham Kam nå og som virker interessert i å bidra til at klubben tar nye steg. Med både Olsen og Ståle sitt kontaktnettverk bør man hvertfall ha et svært godt utgangspunkt for spillerlogistikk de kommende sesongen. Ting vil nok ta litt tid mtp. at det virker som det blir en rekke utskiftninger i spillerstallen og en ny trener må få satt sitt preg på laget. På sikt tror jeg likevel at Ham Kam vil bli et bedre lag i 2019 enn 2018.


artigas
Posts: 135
Joined: Fri Jan 22, 2016 6:55 pm
Been thanked: 16 times

Re: Ny trener 2019

Post by artigas »

I intervjuet i h-a, ble det prata om at den beste i Obos på å hente spillere har blitt sportssjef, og en av de beste på å utvikle spillere har blitt trener. Det virker ut fra signalene som at Espen Olsen har vært veldig klar for Helstrup som trener, og at de har prata mye sammen. Har skikkelig trua selv om jeg ikke så den her komme.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Ny trener 2019

Post by Quadrophenia »

1. Gode resultater over lengre tid i en klubb med mindre potensiale og budsjett enn Ham-Kam.

2. Espen Olsen kjenner han og har like perspektiver på fotball som han.

3. Han kommer fra samme divisjon og vet hva som kreves for å hevde seg i OBOS-ligaen

4. Har mange av de samme prinsippene som Knappen og det vil da lede til en mindre overgang for spillerne.

5. Har spisskompetanse på spillerutvikling. I likhet med Knappen er han villig til å bruke unge spillere og god på å få det beste ut av de. Med de mange unge talentene i klubben er dette ekstra viktig.

Utifra det jeg har hört er det her en arbeidsom nordnorsk jævel som setter krav. I tillegg ser han på det her som en gyllen mulighet fremfor at han går ned et steg og tenker klubben skal være glad for å ha han her. Tipper han er klar for å bruke lørdagen sin på dugnad på Kiwi Ridabu og søndagsmorran til å hente en prøvespiller på Gardemoen. Det trengs i Ham-Kam pt.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Gjendineggen
Posts: 198
Joined: Fri Feb 26, 2016 5:31 pm
Has thanked: 8 times
Been thanked: 13 times

Re: Ny trener 2019

Post by Gjendineggen »

Helstrup og Olsen passer som hånd i hanske i klubben - og ikke minst sammen. Kunne ikke vært mer fornøyd, sett bort fra om vi hadde fått tak i en trener med betraktelig tørre meritter, noe som er usannsynlig på nåværende tidspunkt. Lover meget bra!


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Ny trener 2019

Post by Quadrophenia »

Helstrup er altså klar, men hvordan blir trenerteamet? Högmo regner jeg med fortsetter, Twiddy fortsetter nok også, men uvisst i hvilken rolle. Nå er Storbæk ferdig i Sundet også. Blir han å finne i et trenerteam?


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Post Reply