Overganger sesongen 2019

Spillere, kamper, overganger etc.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Quadrophenia »

rusk wrote: Tue Jul 09, 2019 2:55 pm
Quadrophenia wrote: Tue Jul 09, 2019 8:47 am Marcus P? Sebastian P? Vil dere ha noen av de?
Det var vel neppe helt frivillig at Marcus P. sa opp kontrakten sin i Godset. Vært mye utenomsportslig der i det siste. God spiller, men må få på plass huet. Broren har jeg ikke sett på lenge, så der har jeg ingen formening.

Når det gjelder keepersituasjonen som GSP omtaler, så tenker vel jeg at Jarosinski p.t. er et tryggere valg enn Jendal. Det er forskjell på 2.div og 1.div og Jendal trenger hente enda mer erfaring. Så får man heller ta et valg før neste sesong om de ønsker å satse på han da og dermed la Jarosinski gå.
Men Jendal er vesentlig bedre med bena. Det er viktig med vår spillestil nå. Jaro slår veldig ofte ballen langt ved tilbakespill slik at hele laget må begynne på nytt.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Gjendineggen
Posts: 198
Joined: Fri Feb 26, 2016 5:31 pm
Has thanked: 8 times
Been thanked: 13 times

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Gjendineggen »

Jeg har heller ingen tro på at Jendal er tiltenkt så mye spilletid i år. Han er ingen bedre keeper enn Jaro. Men det blir jevnere nivå på trening, og de kan forhåpentligvis pushe hverandre litt. Regner med at det er det som er planen.

I neste år kan vi finne en ny førstekeeper, og fortsette å ha Jendal som et andrevalg.


levken
Posts: 52
Joined: Tue Oct 25, 2016 12:19 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Overganger sesongen 2019

Post by levken »

Nå som Gleditsch dessverre må gi seg trenger vi en ny back. H-A nevner Jo Nymo Matland som aktuell, og at han trente med Kamma i forrige uke. I dag kom det melding om at Matland har fått studieplass i Oslo og er løst fra kontrakta si med Brattvåg.


GSP
Posts: 747
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Overganger sesongen 2019

Post by GSP »

I utgangspunktet er ikke Matland "riktig" type med tanke på den måten Olsen/Helstrup ønsker å bygge klubb. For gammel, og for lite offensiv. MEN, er såvidt jeg kan huske en utpreget ledertype, og det trenger spillerstallen. I tillegg har han et veldig bra venstreben (eller hadde ihvertfall) og kan legge gode dødballer for oss. Mulig Davod også vil få noe spilletid utover høsten. Forøvrig veldig synd med Benjamin Gleditch, en spiller som "hele" fotball-Norge egentlig bare har ventet på at skulle få være skadefri.

Med tre spillere ut, og bare én erstattet (Priis/Jendal) er det jo ledige plasser i stallen. Klubben er tydelige på at Gleditch skal erstattes, men Petter Mathias Olsen tror jeg blir erstattet av at Jarmund Kvernstuen er ett hakk nærmere startoppstillingen. Også kommer de til å følge med i markedet, hva er tilgjengelig og aktuelt?


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
GSP
Posts: 747
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Overganger sesongen 2019

Post by GSP »

HA med sak om Davod og Jarmund i dag, begge tilbys proffkontrakt fra 1. august. Og, utifra hva de har vist på treninger (de jeg har sett ihvertfall) og for andrelag/jr-lag i år er det et veldig riktig valg, og ikke minst fortjent! HA skriver også at Ezeh er på vei tilbake til Lillestrøm, og hinter til at Abu nok er på vei tilbake fra Notodden. Hva Olsen/Helstrup tenker rundt Abu vet jeg ikke, men vi har jo hatt noen kamper som har blitt for stillestående og jeg kan se for meg at Abu kan være et alternativ når kampbildet blir sånn. Vet ikke helt hvordan han har gjort det i Notodden jeg, noen som har lest/hørt no? 14 kamper, 1 mål sier ikke så mye egentlig.


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Quadrophenia »

GSP wrote: Fri Jul 26, 2019 4:25 pm HA med sak om Davod og Jarmund i dag, begge tilbys proffkontrakt fra 1. august. Og, utifra hva de har vist på treninger (de jeg har sett ihvertfall) og for andrelag/jr-lag i år er det et veldig riktig valg, og ikke minst fortjent! HA skriver også at Ezeh er på vei tilbake til Lillestrøm, og hinter til at Abu nok er på vei tilbake fra Notodden. Hva Olsen/Helstrup tenker rundt Abu vet jeg ikke, men vi har jo hatt noen kamper som har blitt for stillestående og jeg kan se for meg at Abu kan være et alternativ når kampbildet blir sånn. Vet ikke helt hvordan han har gjort det i Notodden jeg, noen som har lest/hørt no? 14 kamper, 1 mål sier ikke så mye egentlig.
Abu har mistrivdes i et lag som ikke akkurat er i full harmoni, men har spilt endel. Kanskje han kommer tilbake i god form nå og påvirker på en god måte..? Men jeg kjenner jeg ikke helt har trua på det.

Nymo Matland er en spiller som sannsynligvis går rett inn på laget og kan gjøre en forskjell, men samtidig er sommeren tiden da mange gode unggutter i eliten lånes ut og der er det sikkert noen bedre. Nymo Matland trener forøvrig med FFK nå og får sikker millionlønn der.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Quadrophenia »

Nymo Matland klar. Blir han den eneste? Synes vi kunne hatt bruk for en offensiv spiller i tillegg.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
GSP
Posts: 747
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Overganger sesongen 2019

Post by GSP »

Jeg tipper at det dukker opp to spillere til jeg faktisk. Litt avhengig av hva som skjer med Abu, PVM og Mendy. Abu og Mendy på utgående kontrakter (tror jeg) og pdd tror jeg vel ingen av de blir tilbudt ny kontrakt. Om man da skulle få interesse for disse kan jeg se for meg at de får gå, og at Olsen/Helstrup har alternativer mer eller mindre klare.

PVM er en litt vanskelig case. Har virket som han ikke har hatt trua på Olsen/Helstrup i løpet av våren og tidvis ikke hatt et helt bra kroppspråk på treninger. Mye småskader/sjukdom. Avsluttet treninga i går med ekstra løping ledet av fysio Nilsen, og forhåpentligvis er det et lite signal på at han har tatt opp hansken og faktisk ønsker å utfordre om mer spilletid. En Petter Vaagan Moen i form og med vilje er en styrke for alle lag på dette nivået. Jeg krysser fingra!

Når det gjelder spillere inn;

Alexander Ruud Tveter er jo en favoritt hos Espen O, men nå har han jo begynt å spille, og til og med score litt, for Sarpsborg 08. Mindre aktuell enn for bare 1-2 måneder siden.

Marcus Pedersen er nevnt, og jeg tror faktisk klubben har sett på muligheten. Hamar-gutt, som trenger en kickstart på karrieren. Avhengig av fysisk form og ikke minst økonomi. Jeg vil tro klubben ønsker en kontrakt med minst mulig fallhøyde, det vil si en kontrakt ut årets sesong med så lav lønn som mulig. Også tror jeg sikkert ønsket fra spiller og agent er noe annet :mrgreen: Tipper vi får vite noe litt mer tydelig rundt dette til uka.

Sindre Mauritz-Hansen var aktuell i vinter. Har ikke spilt kamper i år, grunnet skader. Først operert for Gilmores groin, uten at det var løsningen. Regner med å være ute i alt fra 2 måneder til ut sesongen. Kontrakta med Stabæk går ut, Espen Olsen trente han i Strømmen i fjor. Garantert på en liste over spillere de holder oversikten over.

Sander Eng Strand tilbake fra lån har vært nevnt av enkelte, men avslått av Espen Olsen. Skal ha spilt seg til en viktig rolle i Elverum, og har også en viktig rolle i treningsarbeidet der opp, bidrar på en tydelig måte til at treningene holder fokus og nivå visstnok. Er ønsket på flere treninger på Hamar, men Elverum trenger han selv sies det.

Lokalt:

Det er ikke så mange spillere som burde være aktuelle sånn jeg ser det. Dessverre syns jeg nivået på 4. divisjon helt lokalt på Hedmarken har vært dårligere de to-tre siste årene enn tidligere. Noe av grunnen kan være at de unge spillerne, som er tydelige talenter, søker seg til Wang og begynner på juniorlaget til Ham-Kam. Her er det nemlig flere jeg mener kunne spilt én kamp eller to eller vært innbyttere uten at jeg hadde blitt fryktelig nervøs. Kan prøve å skrive en liten oversikt over unggutta basert på det jeg har sett etterhvert.

Hamar-gutter i andre klubber da? Tja, Ådne Midtskogen i Elverum er en spiller jeg tror kan bli god nok for førstedivisjon. Men, jeg tror også at han kommer til å måtte være tålmodig, og at han kanskje vil være 22-23 før han er klar for neste nivå. Bør uansett følges opp i vinter.

Håkon Aalmen har fire kamper for KFUM i år. Uten at jeg vet om det handler om skader eller lignende vil jeg vel tro at det betyr at Jørgen Isnes heller ikke mener at han er god nok for fast plass i førstedivisjon. Og Jørgen Isnes er en mann som kan fotball.

Kristian Eriksen på Elverum er en personlig favoritt. Jobber hardere enn nesten noen annen spiller jeg har sett. Vil nok aldri bli god nok til en startplass i førstedivisjon, men når Olsen snakket om høyere kvalitet på trening tidligere i sommer tenkte ihvertfall jeg umiddelbart på Eriksen. Kan brukes i de aller fleste posisjoner på banen (i løpet av årene i Brumunddal og Elverum har han spilt på begge backer, spiss, ving og sentralt på midten). Den første spilleren du møter etter å ha dribla Kristian Eriksen er Kristian Eriksen! Gammelt jungelord (fra eget hode).

En annen av mine favoritter var Marius Bratberg Lund. 9 kamper for Kjelsås i år, har ingen peiling på hvordan han har klart seg. Kristoffer Hagen hører vel også til på lista over mine favoritter (begynner å bli lang denne lista), uten spilletid for A-laget til KFUM både i år og i fjor tror jeg, trappet ned til "Hamar-laget" Oppsal i sommer.

Dark Horses:

Riki Alba i Lørenskog. 23 mål på 16 kamper, 24 år gammel. Har vært i toppklubber tidligere, uten at det har funka. Tipper Olsen har full kontroll på denne spilleren.

Tobias Gran. 10 mål 15 kamper i FK Tønsberg. Valgte å gå tilbake til hjembyen og ned et par nivåer for å finne igjen moroa med fotballen etter flere år med skadeproblemer og andrelagsfotball i RBK og Lillestrøm.

Rocky Lekaj. Scorer massevis med mål på lavere nivå, i år for et i utgangspunktet ganske begredelig Gjøvik-Lyn som allikevel ligger helt i toppen av sin avdeling. Har aldri tatt nivået når han har fått sjansen på høyere nivå. Er 29 år og bør være uaktuell.

Markus Naglestad. Har fortsatt å score mye mål etter halvåret på Hamar. 13 mål på 16 kamper for Egersunds i år. Tviler vel egentlig på at han vil være aktuell nesten uansett hva som skjer. En spiller som er fryktelig god når han får spille på sin måte, men trenger også at laget bygges opp rundt han. Et stykke unna måten Olsen og Helstrup tenker.

Og, om det kommer spillere inn i sommer er det kun de to første jeg har skrevet om, ART og M.Pedersen, som vel kan oppfattes som aktuelle. Resten er bare jeg som stikker fingeren i lufta og gjetter i vei :D


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
Post Reply