Overganger sesongen 2019

Spillere, kamper, overganger etc.
artigas
Posts: 135
Joined: Fri Jan 22, 2016 6:55 pm
Been thanked: 16 times

Re: Overganger sesongen 2019

Post by artigas »

Da er Mendy klar. Helt riktig type spiss inn selv om utenlandsoppholdet er et spørsmålstegn. Kan jo fort bli svært bra. Har trengt mer fart inn i Ham-Kam, noe de tydeligvis har tenkt på i vinter, Olsen og Helstrup.


Corrales
Posts: 180
Joined: Fri Jan 22, 2016 11:27 pm
Been thanked: 2 times

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Corrales »

Quadrophenia wrote: Thu Feb 14, 2019 1:58 pm Hadde värt en meget bra signering tror jeg. Toppnivået er utvilsomt höyt. Putta 9 mål på 22 kamper i eliteserien i forfjor. Tenk deg en 4-2-3-1 med Sildnes, Lönstad Onsrud og Bolkan Nordli rundt han. Kan bli magisk.
Enig i at det høres spennende ut, men foretrekker likevel 4-3-3 med indreløpere om man skal få det beste ut av LO. Hans styrke kommer etter mitt syn best til sin rett når han bruke drivet sitt med ball fra en litt dypere posisjon enn hva han vil gjøre som OMS. Ser forøvrig nesten latterlig spennende ut nå offensivt. Man får aldri noen garantier for at ting vil fungere og det vil ta tid å få på plass relasjoner osv, men den spillerstallen Kamma har nå ser ut som den beste på minst et tiår. Mendy, Abu, Enkerud, Nordli, Sildnes, LO, PVM m.m gir garantert bra med mål på dette nivået. Så får man håpe at forsvaret også vil holde mål.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Quadrophenia »

Etter at vi nå hentet Mendy sier Olsen at vi skal hente minst 1, kanskje 2 spillere til. Men hvor trengs det mest egentlig?

Keepere:
Lukasz Jarosinski, Andreas Hippe Fagereng (ny fra jr.laget).

Som jeg skrev forrige gang skulle jeg gjerne hatt inn en keeper til, men det virker som trenerteamet har bestemt seg for Hippe Fagereng. Mtp. de gunstige nye låneavtalene kan det funke tror jeg.


Forsvaret:
Steffen Skogvang Pedersen (ny, Tromsdalen), Hans Norby (ny, Tromsø), Ruben Alegre, Odmar Færø (ny, B36), Jacob Egeris, Patrick Alfei Sæbø (ny fra jr.laget)

Her kommer det til å skje noe. En back skal inn. Drømmen hadde vært Melgalvis eller noe, men det kommer nok en mindre profilert, sikkert yngre spiller. Ideelt sett skulle Egeris ha vært byttet ut med en billigere, yngre midtstopper også, men det skjer nok ikke.

Midtbanen:
Petter Vaagan Moen, Kristian Lønstad Onsrud, Markus Solbakken, Lars Gunnar Johnsen (ny, Tromsdalen), Simen Bolkan Nordli, Emil Sildnes (ny, Tromsdalen), Abubakar Ibrahim

For en sterk lagdel dette er, utrolig mye spennende navn. men Olsen har sagt at de egentlig vil ha enda bedre dekning sentralt. Spennende å se hva som skjer med Abu også. Har spilt lite i treningskampene og slår meg jo ikke som en spiller som passer inn i Helstrups system.

Angrep:
Jonas Enkerud (ny, Elverum), Ole Erik Midtskogen, Petter Mathias Olsen (ny, LSK) Jean Alasanne Mendy (ny, Dundee)

Med Mendy inn tror jeg vi er ferdighandlet her. Det virker som vi skal spille med én spiss så da er det bra dekning.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
tagetrommis
Posts: 116
Joined: Sun May 01, 2016 6:32 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Overganger sesongen 2019

Post by tagetrommis »

Quadrophenia wrote: Mon Feb 18, 2019 9:05 am Med Mendy inn tror jeg vi er ferdighandlet her. Det virker som vi skal spille med én spiss så da er det bra dekning.
Hvis jeg ikke husker feil, så har Olsen sagt at de trener en slags 4-4-2, selv om laget ikke er tatt ut enda. Men er vel god dekning på spissplass uansett.


rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Overganger sesongen 2019

Post by rusk »

Ingen tvil om at vi kan mønstre en meget slagkraftig førsteellever med skadefritt mannskap. Det vil overraske meg om det er mange lag som stiller sterkere enn dette. Utfordringen vår er at vi ikke har midler til å ha en stall med noe i nærheten av dobbel dekning. Det er mange nivåer fra Jaro til Fagereng i mål. I forsvar har vi foreløpig kun Egeris som backup med erfaring på dette nivået. På midten er det bra dekning på kantrollene og svakere sentralt, mens lengst foran er det bra dekning forutsatt at vi kun skal ha én ren spiss. Men vi er avhengig av å unngå skader på nøkkelspillere.

Du nevner Abu, Quadro. Jeg har aldri sett storheten i Abu. Må være noe av det minst produktive som har vært på en fotballbane. Fikk mye spilletid i fjor i mangel av alternativer, men vil overraske meg om han starter mange kamper i år. Kanskje vil det også passe han litt bedre å komme inn som en joker mot slutten av kamper? Usikker på om det finnes noe system som han passer inn i :D

Jeg er ganske fornøyd med stallen så langt. Av 19 spillere er det kun 3 stykk som er helt uprøvd på dette nivået, men av de er 2 unge og lokale spillere og slike forventer jeg får en sjanse i klubben. De øvrige 16 skal være i stand til å gjøre en bra jobb om de må steppe inn. Jeg forventer at vi får inn en back som fra dag 1 kan være med å pushe Norby og Pedersen i kampen om en startplass. Kan en låneavtale med en Eliteserieklubb være løsningen? På midten må det vel heller være snakk om et ungt talent om vi får noen flere. Bør ikke bruke mye penger på å forsterke der.


Corrales
Posts: 180
Joined: Fri Jan 22, 2016 11:27 pm
Been thanked: 2 times

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Corrales »

rusk wrote: Mon Feb 18, 2019 6:23 pm Du nevner Abu, Quadro. Jeg har aldri sett storheten i Abu. Må være noe av det minst produktive som har vært på en fotballbane. .
Jeg må ta en av mine favorittspillere i Kamma i forsvar nok en gang ser jeg. Skal ikke tillegge noen egenskaper som manglende fotballforståelse, men synes det er oppsiktsvekkende at du virker å snakke for flertallet blant våre fans når det gjelder hvordan man oppfatter Abu. Jeg mener at Abu var blant våre 3-4 beste spillere i fjor og mener i tillegg at han kanskje er den enkeltspilleren vi har med høyest potensiale. For all del, han mangler kanskje en del på valg og utførelse enkelte ganger og er ingen kombinasjonspiller ala Nordli. Det han imidlertid gir laget er a) en helt sinnsykt løpskapasitet (følg med på han som ballvinner...) b) en spiller som skape ubalanse i låste kampsituasjoner med sine ekstremferdigheter 1 vs. 1 og c) en spiller som har x-factor som ingen andre i troppen er i nærheten av. Man kan kanskje kritisere han for manglende sluttprodukt i en del kamper i fjor, men ta da i betraktning av at angrepspillet vårt var rimelig middels utvikla (for å ta det pent) og at det i fravær av et klart offensiv samhandlingsmønster ofte vil se ut som om slike spillere er ego og uten evne til å spille med lagkameratene. Jeg tror at Abu under Helstrup sin ledelse kan løfte seg en god del i form av at han får en coach som har et større fokus på angrepspill. Når potensialet med å ha han i klubben er såpass høyt vil det hvertfall være galskap i mine øyne å slippe han nå. Hvis man ser på tallene hans i fjor også så var han jo faktisk involert i en del avgjørende offensive situasjoner.

En som jeg derimot er meget usikker på om har noe voldsomt å tilby på OBOS-nivå og særlig under Helstrup og co er Midtskogen. Er redd for at kommende sesong vil befteste mine antagelser om at 2.divisjon nok er det nivået som er best egnet for han.


GSP
Posts: 747
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Overganger sesongen 2019

Post by GSP »

For meg, p.d.d., handler det veldig mye om lønna til Abu. Er han i toppsjiktet i klubben MÅ han i mine øyne ta et ganske stort steg for å forsvare plassen i stallen. Ligger han i midten er det en x-faktor der som gjør det verdt å beholde han. Samtidig har jeg vondt for å se hvilke rolle han skal ha i startoppstillingen sånn Helstrup/Olsen ser ut til å bygge laget. Jeg har to ting som trekker Abu ned for meg: "mangel på sluttprodukt", som det så pent heter, er forsåvidt én ting, men om ikke jeg husker helt feil lå han helt, helt i toppen på antall avslutninger i 1. div i fjor. Stort sett landa avslutningene minst 5 meter fra mål. Pent når han treffer, men altfor tilfeldig. I tillegg snakkes det om løpskapasitet. Der er jeg i grunnen bare uenig tror jeg. Altså, Abu løper han, ingen tvil om det. Men, i hvor mange kamper i fjor var han god i første omgang (ganske mange) og totalt borte etter pause (nesten like mange)? Og så bytta ut etter 60-70 minutter.

Den største utfordringa, som også er grunnen til at jeg tror han kan forsvinne før seriestart, er allikevel det at jeg ikke helt skjønner hvordan han, som spillertype, skal passe inn sånn det ser ut til at laget ønsker å spille. Så blir det spennende å se hva som eventuelt skjer :mrgreen:


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Quadrophenia »

Jeg er egentlig «team Abu» i form av at jeg har forsvart han flere ganger. Og det handler veldig mye om det samme som det Corrales påpeker. Felix Ademola var blant mine absolutt favoritter en gang i tiden og de minner jo utvilsomt om hverandre i spillestil, gjør de ikke? Han kan gli forbi enhver forsvarsspiller på det nivået her hadde vi levd i en ideell Kammaverden kunne han fått bøttevis med taktisk skolering og individuell oppfølging på valg og samspill. Men vi bygger jo et lag nå der de taktiske mønstrene skal være tighte og der lojalitet til spillestilen og spillernes konsentrasjon må være 100%. Der tror jeg desverre ikke Abu kommer til å være.

Vet at han har en ålreit lønningspose også så jeg håper faktisk vi kvitter oss med han, enten nå eller i sommer. Jeg tror vi kan få noen som er langt mer nyttig for laget for de pengene, desverre.

Midtskogen er i den helt andre enden av lønnsskalaen og gir alltid 100% på trening og i kamp. I tillegg er han Norges beste på å skjerme ballen og Hedmarking så han synes jeg absolutt har en nyttig posisjon i stallen.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Orrhanan
Posts: 157
Joined: Fri Jan 22, 2016 12:33 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Orrhanan »

Abu er det bare å sende til Elverum på lån og selge han i sommer og hente noen ny. Også kjipt at PVM og Egeris skal tjene såpass mye (ifølge Steen-Hansen) og sitte på benken i år. Spillere jeg håper forsvinner snart. De er ikke av opprykksstandard.


Gjendineggen
Posts: 198
Joined: Fri Feb 26, 2016 5:31 pm
Has thanked: 8 times
Been thanked: 13 times

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Gjendineggen »

Synes Abu viste nok i fjor til at han fortjener å være med et år til, til tross for den høye lønna. Han blør for drakta, og er en av de som løper mest. Viktig både offensivt og defensivt. Er forsåvidt enig i at han mangler litt sluttprodukt, men så lenge han skaper såpass mye trøbbel for motstanderne, så driter jeg i om kun 30% av avleveringene/dribleraidene på de siste 30 meterne ender med suksess. Poenget er at han til tross for det "dårlige" sluttproduktet, så er han kanskje den som skaper mest for de andre spillerne. Om Helstrup klarer å få han til å øke effektiviteten sin, så blir han veldig viktig. Vi kan ikke ta for gitt at en erstatter vil lykkes noe bedre enn Abu heller.

Er selv litt fan av typen. Veldig "u-HamKam" i kultur og spillestil, men måten han kjemper og kriger, gjør at han passer inn på så mange måter allikevel. Fikk nesten tårer i øynene av måten han ga alt på, i et par av hjemmekampene i fjor.


Post Reply