Overganger sesongen 2019

Spillere, kamper, overganger etc.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Quadrophenia »

Nå gjenstår:
- Ny kontrakt for Solbakken
- Ny kontrakt for Lønstad Onsrud
- Avklaring av andrekeepersituasjonen
- Ny back inn
- Flere breddeholdere inn


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Quadrophenia »

Quadrophenia wrote: Thu Feb 21, 2019 9:56 am Ny spiller på vei inn. Er det en back? Er han ung? Er han på g18-landslaget?
Nå er han på vei. Kanskje.

https://m.h-a.no/sport/ham-kam/enig-med ... HBq7haUmEc

Vet ikke hvor mange penger det er snakk om at Stjørdals-Blink krever her, men trist hvis de pengene skal stå i veien for et potensielt meget bra karrieresteg for spilleren.

Når det kommer til kvaliteter har jeg hørt det er en spiller med meget gode fysiske forutsetninger. Rask og driblesterk offensiv back. Var med a-laget til Rosenborg på treningsleir så han er nok en spiller med bra potensiale. Håper det løser seg. Hadde likt om vi hadde nok en spiller på aldersbestemte landslag i stallen.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Overganger sesongen 2019

Post by rusk »

Quadrophenia wrote: Fri Feb 22, 2019 10:39 pm
Quadrophenia wrote: Thu Feb 21, 2019 9:56 am Ny spiller på vei inn. Er det en back? Er han ung? Er han på g18-landslaget?
Nå er han på vei. Kanskje.

https://m.h-a.no/sport/ham-kam/enig-med ... HBq7haUmEc

Vet ikke hvor mange penger det er snakk om at Stjørdals-Blink krever her, men trist hvis de pengene skal stå i veien for et potensielt meget bra karrieresteg for spilleren.

Når det kommer til kvaliteter har jeg hørt det er en spiller med meget gode fysiske forutsetninger. Rask og driblesterk offensiv back. Var med a-laget til Rosenborg på treningsleir så han er nok en spiller med bra potensiale. Håper det løser seg. Hadde likt om vi hadde nok en spiller på aldersbestemte landslag i stallen.
Utdanningskompensasjon er i utgangspunktet en fin greie og det er forståelig om Stjørdals-Blink står på krava her. Jeg liker ikke helt "Stjørdals-Blink har satt seg på bakbeina"-utsagnet. De forholder seg til rettigheter de har for å utvikle et slikt talent. Jeg har ikke helt oversikt over satsene på utdanningskompensasjon pr i dag, men denne spilleren må har forlatt Blink i 16-årsalderen, og da mener jeg det ikke skal være enorme summer. Det er vel fra de har fylt 16 det blir noen summer å snakke om av dette.


rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Overganger sesongen 2019

Post by rusk »

Quadrophenia wrote: Fri Feb 22, 2019 8:04 am Nå gjenstår:
- Ny kontrakt for Solbakken
- Ny kontrakt for Lønstad Onsrud
- Avklaring av andrekeepersituasjonen
- Ny back inn
- Flere breddeholdere inn
Hva tenker du på med flere breddeholdere? Om vi får inn en back så må vi vel være greit forspent? Offensivt så har vi Sildnes, Nordli, PVM, Abu, Enkerud og til nød Midtskogen som kan bekle en slik rolle.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Quadrophenia »

rusk wrote: Fri Feb 22, 2019 11:52 pm
Quadrophenia wrote: Fri Feb 22, 2019 8:04 am Nå gjenstår:
- Ny kontrakt for Solbakken
- Ny kontrakt for Lønstad Onsrud
- Avklaring av andrekeepersituasjonen
- Ny back inn
- Flere breddeholdere inn
Hva tenker du på med flere breddeholdere? Om vi får inn en back så må vi vel være greit forspent? Offensivt så har vi Sildnes, Nordli, PVM, Abu, Enkerud og til nød Midtskogen som kan bekle en slik rolle.
Tja, vet ikke helt. Vi har 19 mann i stallen, medregnet Hippe Fagereng og det er litt lite, men vi kan ta en gjennomgang (jeg liker gjennomganger) av bredden, med utgangspunkt i en 4-4-2:

Keepere: Jarosinski, Hippe Fagereng
Det holder med to keepere selvom man optimalt sett skulle hatt en reservekeeper inn. Siden man kan låne på kort varsel tipper jeg det löser seg om Jaro skulle blitt skadet

Backer: Skogvang Pedersen, Norbye, Alegre
Ikke bra dekning her, men positivt at Norbye og SP kan spille på begge backer. Med Williams inn ser det langt bedre ut.

Midtstoppere: Alegre, Färö, Säbö, Egeris
4 stoppere er bra nok. Om Egeris går må vi naturlig nok hente inn en til

Sentral midt: Solbakken, Johnsen, Lönstad Onsrud, Sildnes, PVM
Her tenker jeg vi kunne fått inn en til. Lönstad Onsrud vet vi kan spille bra på sentral. Sildnes vet jeg ikke om har spilt så mye sentralt de siste årene, men spilte indrelöper sist gang har var her. PVM er jeg usikker på om helt har frekvensen til å spille her, men kanskje i enkelt kampbilder. Med Solbakken på endel landslagssamlinger og kanskje et sommersalg hadde det värt ålreit å ha en spiller til her.

Vinger: Bolkan Nordli, Sildnes, PVM, Enkerud, Abu, PMO, Lönstad Onsrud
Den lagdelen her ser veldig bra ut.

Angrep: Mendy, Enkerud, Midtskogen, PMO
Hvis vi skal spille med to spisser ser det litt tynt ut, spesielt om Mendy blir skadet eller bruker lang tid på å komme i form. Om vi, som jeg tror spiller med én spiss og en annen spiller bak der har vi Mendy, Enkerud og Midtskogen som kan spille alene på topp og Sildnes, Bolkan Nordli, Lönstad Onsrud og PMO som kan spille der.

Du har kanskje rett i at vi ikke har så mye mer behov for bredde, selvom man frykter skader på midtstoppere, sentral midtbane og spiss.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
GSP
Posts: 747
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Overganger sesongen 2019

Post by GSP »

rusk wrote: Fri Feb 22, 2019 11:48 pm
Quadrophenia wrote: Fri Feb 22, 2019 10:39 pm
Quadrophenia wrote: Thu Feb 21, 2019 9:56 am Ny spiller på vei inn. Er det en back? Er han ung? Er han på g18-landslaget?
Nå er han på vei. Kanskje.

https://m.h-a.no/sport/ham-kam/enig-med ... HBq7haUmEc

Vet ikke hvor mange penger det er snakk om at Stjørdals-Blink krever her, men trist hvis de pengene skal stå i veien for et potensielt meget bra karrieresteg for spilleren.

Når det kommer til kvaliteter har jeg hørt det er en spiller med meget gode fysiske forutsetninger. Rask og driblesterk offensiv back. Var med a-laget til Rosenborg på treningsleir så han er nok en spiller med bra potensiale. Håper det løser seg. Hadde likt om vi hadde nok en spiller på aldersbestemte landslag i stallen.
Utdanningskompensasjon er i utgangspunktet en fin greie og det er forståelig om Stjørdals-Blink står på krava her. Jeg liker ikke helt "Stjørdals-Blink har satt seg på bakbeina"-utsagnet. De forholder seg til rettigheter de har for å utvikle et slikt talent. Jeg har ikke helt oversikt over satsene på utdanningskompensasjon pr i dag, men denne spilleren må har forlatt Blink i 16-årsalderen, og da mener jeg det ikke skal være enorme summer. Det er vel fra de har fylt 16 det blir noen summer å snakke om av dette.
Veldig enig med deg her Rusk.

Prøver å se litt hva regelverket sier rundt dette.

Om "Kompensasjon for trening og utdanning" står følgende:

§ 14. Generelt)
Kompensasjon for trening og utdanning skal betales
- når spiller under 23 år ved årets begynnelse inngår sin første profesjonelle kontrakt,
- hver gang profesjonell spiller under 23 år ved årets begynnelse melder overgang eller lånes ut til ny klubb, og spilleren opprettholder status som profesjonell. (Kun den klubben spilleren forlater er da berettiget til slik kompensasjon.)


Det siste tolker jeg som at det kun er RBK som skal ha denne kompensasjonen?

Om "Solidaritetsmidler" står følgende:

§ 17. Formål
Solidaritetsmidlene skal være et økonomisk bidrag til klubbene som har bidratt til spillerens trening og utdanning f.o.m. sesongen spilleren fylte 12 år.

§ 18. Beregning av solidaritetsmidler
a) Hver gang profesjonell spiller med kontrakt melder overgang eller lånes ut til ny klubb, skal solidaritetsmidler beregnes og betales dersom det avtales en kompensasjon. Det skal ikke betales solidaritetsmidler når profesjonell spiller med kontrakt skifter status til amatørspiller dersom ikke spilleren igjen blir profesjonell før 30 måneder er gått.
b) Når profesjonell spiller melder overgang eller lånes ut i kontraktsperioden, skal inntil 5 % av den totale kompensasjonen som blir avtalt mellom ny klubb og tidligere klubb, tilbakeføres til de klubbene som har bidratt til spillerens trening og utdanning fra og med den sesongen spilleren fyller 12 år t.o.m. den sesongen spilleren fyller 23 år.
Den resterende delen av kompensasjonen betales til klubben spilleren forlater.

c) Dersom overgangs- eller utlånsavtalen mellom ny klubb og tidligere klubb utløser ytterligere midler på et senere tidspunkt, skal ny klubb betale solidaritets-midler til tidligere klubber senest 30 dager etter at midlene er utløst.
d) En fullstendig oppstilling over utregning og fordeling skal sendes NFF samt til den enkelte klubb sammen med bidraget.
§ 19. Fordeling
Solidaritetsmidlene skal fordeles mellom de klubber som har bidratt til spillerens trening og utvikling fra og med den sesongen spilleren fylte 12 år til og med den sesongen spilleren fylte 23 år. Fordelingen skal skje i henhold til følgende:

Den sesongen spilleren fylte

12 år: 5 % 16 år: 10 % 20 år: 10 %
13 år: 5 % 17 år: 10 % 21 år: 10 %
14 år: 5 % 18 år: 10 % 22 år: 10 %
15 år: 5 % 19 år: 10 % 23 år: 10 %



Sånn jeg tolker dette skal altså inntil 5 prosent av den summen RBK skal ha gå videre til Stjørdals-Blink. For å ha noe enkelt å forholde seg til tar vi utgangspunkt i at Ham-Kam betaler 100 000 til RBK. Av denne summen skal 5 prosent, altså 5000 kroner fordeles mellom RBK og Blink, som de klubbene Williams har vært i i gjeldende alder. 30 prosent av disse 5000 kronene (solidaritetsmidler for årene fra 12 til 16 år), dvs 1500,- skal til Blink.

Dette er det jeg kan finne ut fra regelverket. For meg virker det da som at RBK og Blink har hatt en annen avtale, sannsynligvis inngått når Williams gikk til RBK 2016, der det står noe mer om eventuelle videre overganger, og at det muligens også er der man nå prøver å finne en løsning.

Jeg har forsøkt å sette meg inn i dette regelverket utifra hva som er registrert hos Lovdata, men det er pokker ikke lett! Så vidt jeg klarer å lese meg til skulle Blink hatt mellom 40000 og 60000 av RBK når Williams gikk dit. Om det er denne summen, som klubbene kan ha blitt enige om en annen løsning på den gang, som ligger til grunn nå vet jeg ikke, og uansett er det VIKTIG at de klubbene som utvikler spillere får betalt for dette.

Samtidig er det noe i dette regelverket som innimellom skaper utfordringer og vanskeligheter for unge spillere. To eller tre år på rad trente Lars Johan Kollshaugen med Ham-Kam, og var ønsket til klubben. Gjøvik FF, som utviklende klubb, hadde krav på utdanningskompensasjon. Ham-Kam hadde ikke råd (eller valgte å bruke pengene annerledes), og Kollshaugen gikk ut kontraktstid og ble 23 år før han gikk til Raufoss. Der blir altså en spiller "holdt igjen" på et lavere nivå. Neste år skal han spille for FK Toten...

Intensjonen, og det endelige resultatet for klubbene, med utdanningskompensasjon, er bra. Så kan det kanskje tenkes at det skulle vært laget smidigere løsninger med tanke på situasjoner som denne med Williams og den Kollshaugen var.

Langt innlegg, men først og fremst; veldig spent på å se han på Børstad etterpå!


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Quadrophenia »

Fint og oppklarende innlegg det GSP. Men jeg lurer litt på hva man har krav på når det ikke er overgangssum..?


Forövrig er jeg stor tilhenger av utdanningskompensasjon, men synes det er synd at det iblant ödelegger overganger som er utviklende for unge talenter, som i dette tilfellet.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
GSP
Posts: 747
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Overganger sesongen 2019

Post by GSP »

Det er en "omregningsnøkkel" som sier noe om hvor mye klubbene har krav på hvert år, avhengig av hvilket nivå klubben som spilleren kommer fra spilte på det året. La oss si at Blink spilte på nivå 3 i tre av de fire årene, og nivå 4 det siste. Da har de krav på 20 000 for hvert av de tre årene på nivå tre, og 10 000 for det fjerde året. Dette ligger fast såvidt jeg kan skjønne. Derimot er jeg usikker på hvordan dette da blir hvis spilleren, som i dette tilfellet, gjennomgår en ny overgang. Er dette penger som RBK betalte da han gikk dit, og så er man ferdig med det? Skal dette betales hver gang spilleren bytter klubb før fylte 23 år?

For å si det sånn, jeg kan skjønne at det kan bli komplisert, og at klubber kan gjøre feil, selv om jeg regner med at de fleste klubber har folk som skjønner lovtekster bedre enn meg! :mrgreen:


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
Orrhanan
Posts: 157
Joined: Fri Jan 22, 2016 12:33 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Orrhanan »

Synes det her er litt merkelig jeg. Utdanningskompensasjonen er jo en formalitet, det er bare å betale den sånn som man må betale skatt. Men her prøver man å "forhandle" den bort i en allerede gratis overgang. Er vel ikke snakk om så mye penger?


rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Overganger sesongen 2019

Post by rusk »

Orrhanan wrote: Mon Feb 25, 2019 12:16 pm Synes det her er litt merkelig jeg. Utdanningskompensasjonen er jo en formalitet, det er bare å betale den sånn som man må betale skatt. Men her prøver man å "forhandle" den bort i en allerede gratis overgang. Er vel ikke snakk om så mye penger?
Usikker på hvor mye penger det er snakk om, gitt at det kan foreligge noe avtale mellom Blink og RBK her og, men det er ikke unormalt at kjøpende klubb appellerer til moderklubben om å avstå fra å kreve inn utdanningskompensasjon. I en del tilfeller går det gjennom og. Men nytter ikke å bli gretten for at moderklubben står på krava og det finnes ingen urimelighet i det. Når alt kommer til alt så handler det om prioriteringer hos kjøper.


Post Reply