Overganger sesongen 2019

Spillere, kamper, overganger etc.
Post Reply
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Overganger sesongen 2019

Post by Quadrophenia »

Det er 4 kamper igjen av sesongen og det ser ut som vi har sikret plassen. Ihvertfall gjör vi det med en seier på de siste. Planleggingen rundt neste sesong er med andre ord straks i gang og jeg regner med at vi, uavhengig av trener, har noen spillere i kikkerten. Jeg leste denne artikkelen av Jörgen Tjernås og merket meg noen interessante navn: https://sportshjørnet.com/her-er-2-divi ... e-juveler/

Jeg mener vi er nödt til å handle forsvarsspillere för neste sesong. Nico forsvinner, Borch forsvinner nok og med tanke på hvor lite spilletid Egeris har fått i höst (og hvordan han har prestert) er det ikke usannsynlig Egeris forsvinner også. Erik Haugan i Hödd kan da väre et interessant navn. Bankers på midtstopperplass hos Hödd i nesten hele fjor og i hele år. 21 år og, som Tjernås skriver, en "spiller med helhjertet innsats og er vond å møte. Trygg med ball, god i plasseringsspillet og samtidig en trussel framover". Og det beste av alt, han er på utgående kontrakt. Bör väre en aktuell makker til Alegre.

På utgående kontrakt for et nedrykksklart Hönefoss er også Kristoffer Hoven en interessant spiller. 22 år og 15 mål i år for et Hönefoss i fullstendig opplösning er meget respektabelt. Tjernås nevner også oss som et aktuelt klubbvalg. Skrytevideo: https://www.youtube.com/watch?v=-Fq22PLctvc

Bob Sumareh er en spillertype jeg synes vi skriker etter. Hvis man ser höydepunktene fra Egersunds kamper står han bak det meste offensivt. Er utrolig rask og rett på mål og er også på utående kontrakt utifra hva jeg har sett. Egersund spyr ut penger dog så ikke umulig at han har et höyt lönnskrav. Skrytevideo: https://www.youtube.com/watch?v=OfTWanebk_w

Utenom Tjernås' spillere er Runar Hove i Florö en spiller jeg kunne tenkt meg. Er hele forsvaret til Florö alene og er et beist av en midtstopper, men som også er dugelig med ballen i bena. Har värt i Florö hele karrieren og er nok lysten på noe nytt, spesielt om Florö går ned. Skårer endel på hodet også. Har visstnok trent med vif og er på utgående så her er det bare å smi. Skrytevideo:https://www.youtube.com/watch?v=3Hnk4Pul2d8


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Orrhanan
Posts: 157
Joined: Fri Jan 22, 2016 12:33 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Orrhanan »

Endel spennnede «prospects» der. Håper også klubben vurderer disse:
- Jonas Enkerud, Elverum. Smart spiller fra Flisa som er god på hodet. Liten Gundersen-klone der altså. 14 mål for Elverum sålangt i år og har i høst vært plassert mye på vingen etter Solums inntreden. Dette har ført til at han ikke har putta like mye. Bosman.

- Henrik Kjelsrud Johansen. «Lokal», ihvertfall når vi slår sammen fylkene. Vært på benken i Brann, Enga og Odd og bør spille fast om han ikke skal bli en evig benkesliter. OBOS bør være perfekt for han. Også veldig god på hodet og svært arbeidsom og selvom han ikke har putta så mye de siste årene tror jeg han kan gjøre det et nivå ned. Langt bak i køa i Brann.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Quadrophenia »

Kjelsrud Johansen putta faktisk 11 mål på 19 kamper for FFK i 2015 så han har levert i Obos tidligere. Men jeg tipper han har litt for høye lønnskrav og jeg tipper han ønsker å spille videre i eliteserien. Enkerud er mer realistisk da, men er 28 år og jeg er usikker på om han er bedre enn Ivar Sollie Rønning.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Orrhanan
Posts: 157
Joined: Fri Jan 22, 2016 12:33 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Orrhanan »

Quadrophenia wrote: Thu Oct 11, 2018 9:02 am Kjelsrud Johansen putta faktisk 11 mål på 19 kamper for FFK i 2015 så han har levert i Obos tidligere. Men jeg tipper han har litt for høye lønnskrav og jeg tipper han ønsker å spille videre i eliteserien. Enkerud er mer realistisk da, men er 28 år og jeg er usikker på om han er bedre enn Ivar Sollie Rønning.
Enkerud er ihvertfall bedre på hodet. Ivar har vært svak der i år.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Quadrophenia »

En spiller som kanskje ikke er så usannsynlig er Kristoffer Hay. Den 20 år gamle midstopperen imponerte stort for Tromsdalen på lån fra vif i år. Er på utgående kontrakt og har sannsynligvis en god relasjon til vår nye trener. Tatt ut på u21 tidligere i høst uten å få spilletid.

En annen mulig stopper er Steinar Strømnes. Har faktisk vært innom Kamma tidligere, på lån fra vif i 2007, men fikk bare én kamp da. Nå er han i Stabæk dit han gikk før årets sesong fra Strømmen. Var av Espen Olsens mest betrodde menn i mange år og også kaptein mens han var i klubben. Er 31 år og jeg tipper både han og Stabæk ikke er spesielt interessert i at han skal sitte på benken der.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Orrhanan
Posts: 157
Joined: Fri Jan 22, 2016 12:33 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Orrhanan »

Spisser er det jo også behov for. To aktuelle kandidater der er jo. Ruud Tveter, som Olsen også har nevnt og Gytkjær, som er ferdig i Haugesund. Tar gjerne en av de.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Quadrophenia »

Orrhanan wrote: Tue Dec 04, 2018 1:35 pm Spisser er det jo også behov for. To aktuelle kandidater der er jo. Ruud Tveter, som Olsen også har nevnt og Gytkjær, som er ferdig i Haugesund. Tar gjerne en av de.
Gytkjær hadde vært fabelaktig, men hadde visstnok hjelmlengsel til Danmark.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Quadrophenia »

For min egen del, og kanskje noen flere tar vi en gjennomgang av stallen p.d.d:

Keeper:

Klare for neste år: Łukasz Jarosiński, Lars Jendal, Andreas Hippe Fagereng (siste års junior)
Ut: Marco Priis Jørgensen

Jendal er spörsmålet her. Han har vel kanskje godt av et nytt utlån. OM det er noen 2.div eller 3.div-klubber som vil ha han. Dala har Svendsberget og Elverum har Holst tilbake så da spörs det om han ikke like så godt kan forsöke å utfordre Jaro om keeperplassen. Hvis han lånes ut må vi ha inn en ny reservekeeper og om man ser kynisk på stallens sammensetning hadde det värt fint å bruke de lönnsutgiftene et annet sted.

Forsvar:

Klare for neste år: Ruben Alegre, Lars Brotangen, Jacob Egeris
Ut: Nicholas Mickelson (Godset), Christian Borchgrevink (tilbake til vif), Truls Jevne Hagen (trapper ned)
Usikker: Ådne Midtskogen

Her er det flere usikkerhetsmomenter. Först og fremst trenger vi backer inn. Borch synes jeg gjerne kan lånes hele neste sesong også må det en venstreback og gjerne en backupspiller inn også. I tillegg er Egeris' situasjon noe usikker. Han mistet plassen i fjor, selv som kaptein og om vi henter inn en stopper bör vi ikke ha et såpass profilert fjerdevalg. Her må Olsen jobbe. Ådne Midtskogen gjorde sakene sine meget bra i Sundet visstnok og man bör fornye og låne ut om du spör meg.

Midtbane:

Klare for neste år: Markus Solbakken, Kristian Lønstad Onsrud, Petter Vaagan Moen, Abubakar Aliyu Ibrahim
Ut: Peder Nersveen
Usikre: Sander Eng Strand, Xander Houtkoop

Plassen med best dekning, men det bör vel hentes inn en ving og en ny sentral midtbane, spesielt om Houtkoop ikke får ny kontrakt. Vi har nok ikke sett det beste av Nederlenderen, men samtidig skal vi ikke ha en snart 30årig utlending på benken. Vanskelig å si hva man bör gjöre mtp han. Eng Strand bör få ny kontrakt og lånes ut til Elverum eller kanskje Dala. En eventuell Solbakken-overgang til Bologna krever en erstatter.

Angrep:

Klare for neste år: Simen Bolkan Nordli, Ole Erik Midtskogen
Ut: Ivar Sollie Rønning (Ranheim), Isac Lidberg (tilbake til Start)
Usikker: Tobias Gran

Her må det også hentes inn. En solid og etablert målscorer er vinterens viktigste overgang. Gran synes jeg gjorde jobben sin såpass bra at han bör få ny kontrakt.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Corrales
Posts: 180
Joined: Fri Jan 22, 2016 11:27 pm
Been thanked: 2 times

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Corrales »

Jeg har hørt litt rykter om at det nok relativt sannsynlig at det forsvinner minst en av de som er på kontrakt (ikke Egeris eller Solbakken jeg tenker på), så kan nok hende det blir enda flere endringer i spillerstallen enn hva man skulle anta. Likevel - flott oversikt Q. Man skulle tro det blir en spennende tid med mange nye fjes i den kommende tiden. Denne teasingen som Kamma drev med på twitter her om dagen hadde jeg forøvrig håpet at skulle innebære at en ny spiller var like om hjørnet. Men dette virker å la vente på seg?


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Overganger sesongen 2019

Post by Quadrophenia »

Corrales wrote: Fri Dec 07, 2018 4:35 pm Jeg har hørt litt rykter om at det nok relativt sannsynlig at det forsvinner minst en av de som er på kontrakt (ikke Egeris eller Solbakken jeg tenker på), så kan nok hende det blir enda flere endringer i spillerstallen enn hva man skulle anta. Likevel - flott oversikt Q. Man skulle tro det blir en spennende tid med mange nye fjes i den kommende tiden. Denne teasingen som Kamma drev med på twitter her om dagen hadde jeg forøvrig håpet at skulle innebære at en ny spiller var like om hjørnet. Men dette virker å la vente på seg?
Alegre du tenker på? Han kobles jo til eliteserieklubber. Færre det egentlig er verre å miste.

Mehran var nok litt rask på avtrekkeren på Twitter. Tror bare han siktet til at det var mye spennnde i vente den nærmeste tiden.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Post Reply