Sesongen 2019

Spillere, kamper, overganger etc.
Gjendineggen
Posts: 198
Joined: Fri Feb 26, 2016 5:31 pm
Has thanked: 8 times
Been thanked: 13 times

Re: Sesongen 2019

Post by Gjendineggen »

Sterk seier mot Godset i dag. Jeg vet ikke hvlilket lag de stilte med, men det er uansett et godt Eliteserielag. Nok en gang holder vi nullen. Vi er for alvor i flytsonen nå.


rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Sesongen 2019

Post by rusk »

Ettersom gutta tydeligvis har avsluttet sesongen nå, så er det kanskje på tide å gjøre det samme fra tribuneperspektivet. :D

Det var store forhåpninger til sesongen med en av Norges mest spennende trenere på plass og gode, gamle Espen Olsen som sportssjef. Klubben virket også å gjøre noen scoop på overgangsmarkedet i tillegg til at vi beholdt de fleste av nøkkelspillerne fra sesongen før. Med dette som bakteppe er det vanskelig å gi sesongen noe bedre enn en svak treer på terningen. I en ganske lite spennende OBOS-liga så hadde jeg virkelig troa på at vi skulle være der oppe på kvalikkplass nå i oktober. Dessverre er vi et godt stykke unna.

Jeg må innrømme jeg fortsatt sliter med å forstå fotballfilosofien til Helstrup. Defensivt har det blitt bedre utover i sesongen, men offensivt synes jeg det har kladdet alt for ofte i de 28 kampene så langt. Lavt balltempo, mye formålsløs trilling og lite bevegelse. Det bekymrer meg at det ikke har blitt noe særlig bedring i løpet av sesongen heller. Noen hederlige unntak er det i enkeltmatcher, men det er for langt mellom høydepunktene.

Sånn jeg ser det vil også neste år bli en mellomsesong. Vil tro vi mister noen av de viktigste spillerne våre (Alegre, Solbakken, Nordli) og at en del av de som ikke har levert også får reisepass (Nordby, Vaagan Moen, Egeris, Mendy). I tillegg er Færø bekreftet ut. Spørsmålstegn er det også knyttet til Jarosinski, Matland, Midtskogen og Abu. Så spillerlogistikken i seg selv er en grunn til å dempe forventningene. Nye spillere skal tilpasse seg en krevende spillestil.

Så jeg vet da faen jeg. Frustrerende sesong, men heldigvis ikke noe nedrykk.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Sesongen 2019

Post by Quadrophenia »

Tror Jaro og trolig også Abu er ferdig også. Spillestilen er vel kanskje litt krevende, men da må vi hente spillere som klarer å tilpasse seg den raskere enn vi gjorde i år. Og det er mulig.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
artigas
Posts: 135
Joined: Fri Jan 22, 2016 6:55 pm
Been thanked: 16 times

Re: Sesongen 2019

Post by artigas »

Man så jo hvor bra det var å få Johnsen ned som stopper den ene kampen, fordi noen som faktisk kunne spille ballen var der bak. Viktig å få på plass en skikkelig god spillende midtstopper dersom Helstrup-fotball er målet, med andre ord.


Heis
Site Admin
Posts: 261
Joined: Wed Jan 20, 2016 6:29 pm
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: Sesongen 2019

Post by Heis »

Da får jeg prøve å oppsummere egne ønsker og meninger rundt stallen og spillerlogistikken foran neste sesong nå som vi nesten har unnagjort en helt grei sesong med ny, spillende stil. fargekoder spillerne slik:

Rød -> Skal eller bør ut av stallen til 2020.
Oransje -> Usikker for stallen i 2020, men god nok til å være med videre.
Lilla -> Ønskelig å beholde knyttet til klubben, men usikkert om de kan få nok spilletid i Kamma 2020.
Grønn -> Bør slik jeg ser det bindes til klubben for neste sesong.

Keepere 2019:
Lukasz Jarosinski
Andreas Hippe Fagereng
Lars Jendal

Fagereng har sett OK ut da han har spilt, men foreløpig føles det mer utrygt med ham i mål enn Jarosinski. Det har blitt prata om at Jendal var god i Asker og at det var grunnlaget for å avslutte låneperioden, men det må vel være en grunn til at det er Fagereng som har fått sjansen de to gangene det har blitt rokert. Slik sett hadde det sikkert ikke vært så dumt for Jendal å fått fullføre sesongen i Asker, men det er vanskelig å si om det egentlig lå andre ting bak i det tilfellet. For neste sesong er det mange som tror at Jaro er ferdig har jeg lest, men jeg tror i så fall ikke at det er rett løsning å la Fagereng og Jendal bli de to som pusher hverandre om førstekeeperplassen. Jeg tror i så fall at vi trenger en ny rutinert førstekeeper som en av disse to kan jobbe for å utfordre mens den andre nok igjen bør lånes ut. Hvem av dem som får hvilken rolle er kanskje litt likegyldig sånn sportslig sett tror jeg.

Forsvar 2019:
Steffen Skogvang Pedersen
Jacob Egeris
Odmar Færø
Hans Norbye
Rubén Alegre
Jo Nymo Matland
Patrick Alfei Sæbø
Davod Arzani

Denne lagdelen har ikke vært bra nok 2019-sesongen sett under ett. Her ser det ut til at vi potensielt kan miste noen av de som har stått for høyest kvalitet denne sesongen. Færø gir seg, og den regner jeg som sikker. Matland har vel holdt døra litt på gløtt, mens Alegre er usikker på grunn av interesse fra et nivå høyere opp. I tillegg har vel Norbye vist at han er på veg til å miste det han en gang hadde, og jeg regner ham som overskuddsvare per dags dato. Egeris er en fin fyr som har noen lederegenskaper vi ikke har altfor mye av, men han gjør fortsatt for mange enkle feil (se 3-0 mot Sogndal som et kroneksempel) og jeg tror også han skal byttes ut. Det er litt et spørsmål om de yngre gutta kan komme opp for å kjempe om spilletid neste år. Hvis Sæbø og Arzani viser seg i løpet av vinteren som realistiske kandidater til laguttaket neste år, kan vi få 2 "nye" spillere gratis her. Forhåpentligvis klarer de begge å unngå skader også. Det ser ut til at vi kan komme til å ha behov for å hente tre midtstoppere og to backer avhengig av om Alegre og Matland forsvinner og hvordan Sæbø/Arzani gjør det i oppkjøringa. Skogvang Pedersen har tatt seg opp etter en noe svak start og bør absolutt forsøkes å beholdes.

Midtbane 2019:
Kristian Lønstad Onsrud
Emil Sildnes
Lars-Gunnar Johnsen
Petter Vaagan Moen
Simen Bolkan Nordli
Markus Solbakken
Sander Eng Strand
Luca Taouss Sveen
Van Zan Lian Bawi Hrin

Her er det mange spillere det er verdt å ta med seg videre i 2020. Onsrud, Sildnes og Johnsen leverer slik jeg ser det tidvis veldig bra, men har alle noen litt for dårlige prestasjoner innimellom. Solbakken og Nordli må man prøve å holde på, for de er per dags dato våre to beste. Skjønner at dette kan bli vanskelig, men minst en av de to må erstattes utenfra hvis de forsvinner. Vaagan Moen tror jeg at hadde hatt noe å bidra med sportslig på dette nivået enda, men det er ingen poeng i å ha ham som stallfyll slik han har vært i 2019-sesongen. Eng Strand har fått mye skryt som det eneste positive elementet i en Elverum-sesong som endte med nedrykk til nivå 4. Tar han nivået neste sesong? Jeg tror og håper at han skal inn som en del av A-laget i 2020. Sveen har sett bra ut på rekruttlaget, men skulle gjerne sett mer for å bedre kunne bedømme nivået hans. Har ikke hatt tid til å utmerke seg hverken positivt eller negativt på de fem minuttene han har fått i OBOS. Lovende spiller som jeg tror skal få neste sesong til å vise at han er klar. Bawi er en fyr som har dukket opp på benken i de siste kampene i 2019. Han er jeg spent på, men det spørs om neste år er for tidlig for å gå inn og beslaglegge en plass blant de som starter. Her trengs nok et par tilvekster utenfra. Litt avhengig av hvor karrierene til Solbakken og Nordli tar vegen. Midtbaneleddet er jeg egentlig ikke bekymret for foran 2020 fordi jeg tror at dersom Solbakken går, kan Johnsen gå inn og ta rollen hans. Det blir et tap av kvalitet, men kanskje vi vinner noe på at det da åpner seg for litt andre spillertyper i den andre plassen på midten. Nordli må erstattes hvis han går enten av en spiss som putter mål eller av en annen giftig ving.

Angrep 2019:
Jonas Enkerud
Ole Erik Midtskogen
Abubakar Aliyu Ibrahim
Jean Alassane Mendy
Jarmund Øyen Kvernstuen

Her er det vel bare Enkerud og Midtskogen av de etablerte som jeg mener bør henge med over nyttår. De to leverer på det jevne hele vegen og er mye involvert selv om begge har kommet mye inn fra benken i år. Mendy er ikke seg selv og Ibrahim er vel strengt tatt ikke den typen vi bør satse på å ha en plass ledig til i oppstillinga neste år. Kvernstuen er spennende, men har vært anonym de minuttene han har fått i år. Han bør også få neste år på å vise seg skikkelig fram. Her trengs det en målgarantist, og kanskje har vi fått noen hint om at det er noe på gang i den retningen?

Jeg følger ikke godt nok med på andre ting enn Kamma til å ha oversikt over om det er noen lokale som kan være aktuelle å hente for neste sesong. Noen som har noen råtips?


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Sesongen 2019

Post by Quadrophenia »

Meget bra post Heis! Noen kommentarer:

Keeper:
Jeg mener Jarosinski bør være rød. Han er for dårlig med ballen i beina og han er for passiv flere ganger i feltet. Jeg er nesten sikker på at han forsvinner og at vi henter inn en ny god førstekeeper. Jendal har visstnok skuffet litt på treninger etter han kom tilbake og det er derfor Hippe Fagereng har fått sjanser.

Hvem som hentes inn er jeg veldig usikker på. Makani var jo linket til klubben i sommer, men signerte for en klubb i Iran og blir vel vanskelig å hente, eller?

Forsvaret:
Her burde egentlig Sander Eng Strand vært med. Han har spilt venstreback for Elverum i hele år og kan muligens utfordre Matland (om han blir) om den posisjonen neste år. Arzani bør da egentlig lånes ut. Kanskje til Dala eller Elverum i 3..? Norbye har skuffet meg enormt og jeg håper han går så fort som mulig. Rutinerte spillere som skal være bærebjelker, men som heller gir faen har jeg lite til overs for.

Har hørt løse rykter om en stopper med endel OBOS-erfaring som kan være på vei inn, men vi får se.

Midtbane:
Her håper jeg PVM er ferdig i klubben nå. Han har lite å bidra med. Takk for innsatsen. Du kommer alltid å stå med uthevet skrift i klubbhistorien, men nå bør nok være nok. Du har penger nok også.

Inn håper jeg vi får inn en venstreving som kan utfordre Sildnes litt. Han har ikke hatt spesielt godt av å ha klippekort i år. Han har virket sliten i mange ulike perioder ila sesongen. Kunne hatt godt av litt avlastning.

Angrepet:
Helt enig. Håper vi signerer brødrene Pedersen jeg. Da blir det show.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Sesongen 2019

Post by Quadrophenia »

Ser vanskelig ut med Midtskogen forøvrig. Mine Færøyskekunnskaper er sånn passe, men ganske sikker på at han meldes klar for Klakvik her:

https://nordlysid.fo/tidindi/62370/midtskogen-til-ki


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Sesongen 2019

Post by rusk »

Er i stor grad enig med deg, Heis, og det viser de utfordringene klubben har med spillerlogistikken foran neste sesong når du kun har 6 grønne spillere og 1 av de allerede har pakket sakene. Situasjonen man er i nå er sikkert i stor grad et produkt av at man hadde utfordringer med å få de spillerne som var ønsket før årets sesong. Det positive oppi det er at nå har Olsen og Helstrup bedre tid på seg, og forhåpentligvis har de allerede tjuvstartet. Jeg forventer en stall som er mye bedre rustet for Helstrup sin spillestil neste sesong!

Jeg forventer at kvalikk er målsettingen neste år og at stallen matcher den målsettingen.


Heis
Site Admin
Posts: 261
Joined: Wed Jan 20, 2016 6:29 pm
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: Sesongen 2019

Post by Heis »

Nå trener i følge HA både Marcus og Sebastian Pedersen med Kamma for tiden. Spennende, men usikker på hva de to står for nå. Marcus virker veldig skadeutsatt og Sebastian har vel fortsatt til gode å vise noen voldsom scoringsteft. Gambling dette hvis klubben velger å gå for dem, men jeg forstår også at det er fristende. Jeg tror også Marcus har rett når han sier at han ville ha skapt blest rundt klubben. Hvis dette skjer, må man passe på at den blesten ender opp som positiv energi. Jeg tror kanskje dette kan være rett valg for Hamkam i dag, men det er på ingen måte åpenbart for meg at det er slik.

I tillegg er den kontraktsløse midtstopperen Kristian Fredrik Aasen Strande på besøk for å vise seg fram. Han har spilt i Brattvåg IL i Postnord-ligaen avdeling 1 hvor han har startet 20 av 26 kamper. De endte opp på niendeplass og har sluppet inn fjerde flest mål i avdelingen denne sesongen uten at det nødvendigvis sier så mye om hva han er god for personlig. Han satt fem kamper på benken i Eliteserien for Molde i 2016-sesongen og startet to tidlige cupkamper hvor de til sammen slapp in 4 baklengs. De røk ut i runde 3 mot Stjørdals-Blink.


Post Reply