Hamarkameratene

Spillere, kamper, overganger etc.
User avatar
ail
Posts: 29
Joined: Sun Jan 27, 2019 9:30 pm

Hamarkameratene

Post by ail »

Dere kan si hva dere vil, men jeg vil se Hamarkameratene i blått og hvitt i årets sesong. Ingenting som er grønt blant dagens kamerater lenger.

Kall meg gjerne bitter, men det er på tide at det syns.
Last edited by ail on Sun Jan 27, 2019 10:55 pm, edited 1 time in total.


User avatar
ail
Posts: 29
Joined: Sun Jan 27, 2019 9:30 pm

Hva/hvem er Hamarkameratene?

Post by ail »

Utifra historie bøkene er dette et lag sammenslått av Briskebyens Fotball-lag og Hamar Arbeider Idrettslag. Men i deres øyne, hvor mener dere egentlig står politisk? Dette er ett spørsmål til de av dere som debatterer på forumet her. Slik jeg har forstått historie bøkene er Ham-Kam bygget opp mer eller mindre av bønder og arbeidere(Norrøna Skofabrikk, Hamjern) i det som var et relativt lite bebygd område på Briskeby. Som i dag er et boligfelt bestående i hovedsak av eneboliger men også med innslag av blokkbebyggelse. I tillegg til fotball, har klubben også drevet med Bandy, Håndball og Friidrett. Kan også nevne bordtennis som kanskje er mer velkjent fra nyere tid.

I mine øyne har Ham-Kam vært en relativt liberal klubb med religionsfrihet og relativt stor takhøyde som er bygget fra grunn av. Synes mye av disse tradisjonene er borte og klubben er blitt et langt mer konservativt arbeider idrettslag.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Hva/hvem er Hamarkameratene?

Post by Quadrophenia »

Edit: slo sammen to ulike tråder.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
ail
Posts: 29
Joined: Sun Jan 27, 2019 9:30 pm

Re: Hva/hvem er Hamarkameratene?

Post by ail »

Takk! Tenkte å slette den første, men kan la den stå.

Edit:
For å poengtere, på mange måter synes jeg det ville vært bedre om Ham-Kam mer eller mindre lå brakk om ikke nedlagt mens Brumunddal, Moelven, SIL, Ridabu hadde hegemoniet. Har debattert under andre brukere her på forumet pga problemer med email adresser osv.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Hva/hvem er Hamarkameratene?

Post by Quadrophenia »

ail wrote: Sun Jan 27, 2019 10:07 pm Utifra historie bøkene er dette et lag sammenslått av Briskebyens Fotball-lag og Hamar Arbeider Idrettslag. Men i deres øyne, hvor mener dere egentlig står politisk? Dette er ett spørsmål til de av dere som debatterer på forumet her. Slik jeg har forstått historie bøkene er Ham-Kam bygget opp mer eller mindre av bønder og arbeidere(Norrøna Skofabrikk, Hamjern) i det som var et relativt lite bebygd område på Briskeby. Som i dag er et boligfelt bestående i hovedsak av eneboliger men også med innslag av blokkbebyggelse. I tillegg til fotball, har klubben også drevet med Bandy, Håndball og Friidrett. Kan også nevne bordtennis som kanskje er mer velkjent fra nyere tid.

I mine øyne har Ham-Kam vært en relativt liberal klubb med religionsfrihet og relativt stor takhøyde som er bygget fra grunn av. Synes mye av disse tradisjonene er borte og klubben er blitt et langt mer konservativt arbeider idrettslag.
Jeg mener Ham-Kam er apolitisk som bortimot alle idrettslagene i Norge.

Nå har fotballen dog de siste 20 årene tatt veien fra å være idrettslag til å bli bedrifter så en viss kapitalistisk tankegang er det selvfølgelig, uten at det trenger å gjøre så mye. Vi har hatt personer med bakgrunn fra næringsliv og politikk i styret og de har hatt ulik politisk bakgrunn. Fra Morten Andreas Meyer, med fortid som minister for Høyre til Kai Kristiansen, som stiller for arbeiderpartiet i neste kommunevalg, men jeg er ganske sikker på at disse ikke blander politikken inn i idretten.

Vi har nå startet eller involvert oss i flere sosiale prosjekter som demensprosjektet, gatelaget og utafor-innafor og selvom dette har en viss smak av politikk eller samfunnsinvolvering er det saker som går på tvers av politiske skillelinjer.

Hvis du skal argumentere for at Ham-Kam har tatt den ene eller andre politiske retningen og også at du mener Ham-Kam med det burde legges ned må du komme med flere argumenter og/eller begrunnelser for dette.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
BVegard
Posts: 82
Joined: Fri Jan 29, 2016 7:40 pm
Been thanked: 4 times

Re: Hamarkameratene

Post by BVegard »

For meg som primært kjører Elbil og i ungdommen stemte SP, så synes jeg fargene er innafor som de er.


User avatar
ail
Posts: 29
Joined: Sun Jan 27, 2019 9:30 pm

Re: Hva/hvem er Hamarkameratene?

Post by ail »

Quadrophenia wrote: Mon Jan 28, 2019 7:39 pm
ail wrote: Sun Jan 27, 2019 10:07 pm Utifra historie bøkene er dette et lag sammenslått av Briskebyens Fotball-lag og Hamar Arbeider Idrettslag. Men i deres øyne, hvor mener dere egentlig står politisk? Dette er ett spørsmål til de av dere som debatterer på forumet her. Slik jeg har forstått historie bøkene er Ham-Kam bygget opp mer eller mindre av bønder og arbeidere(Norrøna Skofabrikk, Hamjern) i det som var et relativt lite bebygd område på Briskeby. Som i dag er et boligfelt bestående i hovedsak av eneboliger men også med innslag av blokkbebyggelse. I tillegg til fotball, har klubben også drevet med Bandy, Håndball og Friidrett. Kan også nevne bordtennis som kanskje er mer velkjent fra nyere tid.

I mine øyne har Ham-Kam vært en relativt liberal klubb med religionsfrihet og relativt stor takhøyde som er bygget fra grunn av. Synes mye av disse tradisjonene er borte og klubben er blitt et langt mer konservativt arbeider idrettslag.
Jeg mener Ham-Kam er apolitisk som bortimot alle idrettslagene i Norge.

Nå har fotballen dog de siste 20 årene tatt veien fra å være idrettslag til å bli bedrifter så en viss kapitalistisk tankegang er det selvfølgelig, uten at det trenger å gjøre så mye. Vi har hatt personer med bakgrunn fra næringsliv og politikk i styret og de har hatt ulik politisk bakgrunn. Fra Morten Andreas Meyer, med fortid som minister for Høyre til Kai Kristiansen, som stiller for arbeiderpartiet i neste kommunevalg, men jeg er ganske sikker på at disse ikke blander politikken inn i idretten.

Vi har nå startet eller involvert oss i flere sosiale prosjekter som demensprosjektet, gatelaget og utafor-innafor og selvom dette har en viss smak av politikk eller samfunnsinvolvering er det saker som går på tvers av politiske skillelinjer.

Hvis du skal argumentere for at Ham-Kam har tatt den ene eller andre politiske retningen og også at du mener Ham-Kam med det burde legges ned må du komme med flere argumenter og/eller begrunnelser for dette.
Noe litt mere ala VIF? Nå er jeg født og oppvokst på Briskeby og har trasket rundt i Hamar i årevis siden 90-tallet. Og det er ganske stor forskjell på datidens CC som var full av spilleautomater og små butikker. Selve boområdet var mere bebodd. Generelt sett flere kiosker, video utleie på scan, gatekjøkken på scan og gatekjøkken/video utleie ved Hamar stadion. Nå er området mer eller mindre forlatt, folk har mistet hjemmene sine og boligene blir omgjort til utleieboliger. Det er i mine øyne ganske stor forskjell på et bolig området som kan sammenlignes med Tåsen til drabantbyene med OBOS boliger på Oslo Øst.


User avatar
ail
Posts: 29
Joined: Sun Jan 27, 2019 9:30 pm

Re: Hamarkameratene

Post by ail »

Lenge siden det var utleie av Nintendo spill i mix kiosken og mulighet for å kjøpe fransk hot dog og fotballkort med Tom Henning Hovi i gågata.


User avatar
ail
Posts: 29
Joined: Sun Jan 27, 2019 9:30 pm

Re: Hamarkameratene

Post by ail »

Når det gjelder nedleggelse så har vell Ham-kam flere ganger vært nær konkurs og pengebingen er nok større på Hamar Vest og i Ringsaker enn hva den er i Hamar Sentrum. Klubben hadde strengt talt ikke klart seg uten kommunen og investorer. I tillegg er de fleste blant fansen fra de nevnte stedene.


User avatar
ail
Posts: 29
Joined: Sun Jan 27, 2019 9:30 pm

Re: Hamarkameratene

Post by ail »

BVegard wrote: Mon Jan 28, 2019 9:30 pm For meg som primært kjører Elbil og i ungdommen stemte SP, så synes jeg fargene er innafor som de er.
Bønder ikke gårdseiere, nå levde ikke jeg på 1920-tallet men vil tro de som hadde gård på den tiden heller ville holdt med Hamar IL.


Locked