Overganger 2020

Spillere, kamper, overganger etc.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Overganger 2020

Post by Quadrophenia »

Kontraktsituasjonen er usikker for mange i Kamma før neste sesong. Mye kommer selvfølgelig an på hvilken divisjon vi er i, men la oss gå utifra at vi klarer oss (noe som jeg anser som ganske sannsynlig om vi fortsetter som nå).

Følgende spillere har kontrakt ut 2021 og 2022:

Steinar Strømnes
Vetle Skjærvik (2022)
Kristian Strande
Jesper Taaje
William Mikaelsen
Eirik Krohnstad
Markus Solbakken
Andreas Dieserud
Moses Ebiye
Emil Sildnes

Her tror jeg Solbakken trolig blir solgt etter sesongen. Resten tror jeg blir i klubben. Strande og Mikaelsen er kanskje ikke helt sikre. Mulig de ønsker mer spilletid eller at klubben ønsker å satse på andre.

På utgående kontrakt:

Lars Jendal - håper på forlengelse, men det bør forhandles snart før han blir altfor misfornøyd med å sitte på benken
Andreas Hippe Fagereng - håper på forlengelse og utlån, men litt usikker på keepersituasjonen generelt. Synd han ikke fikk spille noe for Elverum i år.

Ruben Alegre - håper virkelig at det forlenges. En av veteranene i klubben, holder bra OBOS-nivå og det er viktig å beholde kontinuitet. 30 år er ingen alder for en stopper.
Jo Nymo Matland - har hatt en veldig stigning de siste kampene han har spilt. Samtidig nærmer han seg 34 år og har levert en veldig variabel sesong. Jeg tror han er ferdig.
Sander Eng Strand - det har ikke blitt så mye spilletid som han selv har ønsket. Har nok litt mangler i spillet sitt fortsatt. Jeg tror han bør gjøre som Eriksen og gå til en klubb i divisjonen under for å bygge litt voksenfotballerfaring. Elsker virkelig typen, men tror veien inn på laget er litt for lang.
Davod Arzani - her virker veien veldig lang. Jeg aner ikke hvordan han gjør det på trening, men det spørs om han får forlenget kontrakten. Veldig synd 3.divisjon ble avlyst. Hadde vært spennende å sett hvordan han hadde gjort det i Dala.

Kristian Lønstad Onsrud - kanskje den viktigste mannen å forlenge med før neste sesong, spesielt om Solbakken går. Er nok ønsket av andre Obosklubber, men usikker på om han har tiltrukket seg så mange eliteserieklubber i år. Han vil sikkert vente for å se hvilken trener vi får neste år, men jeg håper han vil forlenge også.
Kristian Eriksen - for en innsatsvilje og mentalitet. Her er det bare å inngå forhandlinger med en gang.

Jonas Enkerud - jeg vil ha han med videre. Skadeutsatt og snart 31 år, men herregud for en viktig spillertype å ha i et lag. Her kommer også kontinuiteten inn. Bare å forlenge.
Marcus Pedersen - jeg anser det som veldig usannsynlig at han blir egentlig, men jeg håper det.
Sebastian Pedersen - synes ikke han har vist noe spesielt, men det er vanskelig når man får 5-10 min her og der. Det kommer vel an hvordan han gjør det på trening.
Jarmund Kvernstuen - det her skulle bli gjennombruddssesongen til Jarmund, men slik har det ikke blitt. Skarve 4 innhopp og virker å være bakerst i køen av angrepsspillerne. Ikke benken engang de siste kampene. Synd, men det spørs om han får noen ny kontrakt.

På lån: Mbaye, Nouri, Daghim og Akinyemi. Skulle gjerne hatt med Mbaye og Nouri med videre, men anser det som urealistisk.

Ute på lån: Patrick Alfei Sæbø - skadet igjen. Spørs om det blir noen ny kontrakt her.

Edit: og der kom det en artikkel om Sæbø også. https://www.h-a.no/2020/sport/hamkam-sp ... 90fuQwm4JY


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
kammaguttioslo
Posts: 113
Joined: Mon Nov 27, 2017 6:03 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Overganger 2020

Post by kammaguttioslo »

Marcus Pedersen bør noen lokale investorer gå inn og sørge for at vi behover. Tror han og Moses kan gjøre det godt i tospann om dem får litt tid sammen. Ellers leser jeg at Solbakken har fått seg ordentlig agent. Ser ikke helt hvordan han skal kunne gå i fotsporene til for eks Hauge foreløpig, alt for ustabil.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Overganger 2020

Post by Quadrophenia »

kammaguttioslo wrote: Tue Oct 13, 2020 3:57 pm Marcus Pedersen bør noen lokale investorer gå inn og sørge for at vi behover. Tror han og Moses kan gjøre det godt i tospann om dem får litt tid sammen. Ellers leser jeg at Solbakken har fått seg ordentlig agent. Ser ikke helt hvordan han skal kunne gå i fotsporene til for eks Hauge foreløpig, alt for ustabil.
Vi må nok betale mye for Marcus, men er det én spiller noen ville «investert» i så er det nok han. Håper det.

Solbakken har utvilsomt er stort potensialet og det kan hende han får det enda mer ut et annet sted. Uansett er han nok ferdig i klubben etter sesongen. Nå handler det om å få en bra deal for han der videresalgsprosenten er på 20%, som det ble med Svendsen og Bolkan.

At vi vet dette allerede åpner opp for at man allerede nå kan begynne jobben med å lete etter erstatter, men da må Olsen få ny kontrakt.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Orrhanan
Posts: 157
Joined: Fri Jan 22, 2016 12:33 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Re: Overganger 2020

Post by Orrhanan »

Jeg ser helst at Jendal, Fagereng, Eng Strand, Arzani, S.Pedersen og Kvernstuen får ny kontrakt. Ihvertfall om de ikke er for dyre. Lokale unggutter bør det være endel av. Jendal har jo allerede ganske mye erfaring fra 2. og OBOS og Fagereng er jo også spennende. Eng Strand bør få én sesong til for å overbevise og det samme med Arzani. De gutta er bare 19. Sebastian Pedersen ble jo lenge ansett som den beste spissen i Norge i sitt årskull. Han må jo ha noe uforløst ved seg. Kvernstuen hadde jo fjoråret som var så sterkt.


Primus
Posts: 72
Joined: Tue Sep 08, 2020 10:36 pm
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Re: Overganger 2020

Post by Primus »

Fin gjennomgang av kontrakter, Quadrophenia! Meget enig i det aller meste. Inntil nylig var jeg uenig i at Alegre burde få ny kontrakt, men han har virkelig plukka opp hansken etter en helt grusom start på sesongen.

Ellers så må jeg bare beundre jobben som er gjort i "sommer"vinduet. Uten å kvittere ut noe som helst så må det vel sies at man har truffet nærmest blink på samtlige overganger sålangt. Unntaket er Akinyemi, men der tror jeg risikoen var lav. Seb Pedersen har hatt et par innhopp uten å imponere stort, men han koster nok ikke allverdens, og klokt å hente noen som er villig til å blø for drakta. Kristian Eriksen er en slik type og han har overgått alle forventninger hva gjelder prestasjoner på banen også.

Jeg var ikke ekstremt opptatt av å hente ny keeper, har troa på Jendal og synes han har gjort det ok, men når man får muligheten til å hente Mbaye så er jeg veldig glad man tok den. Klassekeeper, har redda poeng og den assisten hans til Solbakken er noe av det råeste jeg har sett.
Amin Nouri er så stor oppgradering fra Skogvang Pedersen at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Oser rutine, deilig å se noen drøye tid på slutten når vi leder.

Også har jeg på kort tid blitt ekstremt glad i Ebiye Moses og Jesper Taaje. To klassespillere.

I tillegg til å signere nye kontrakter med mange i troppen, så blir en av de viktigste signeringene våre i år å forlenge med Espen Olsen, for makan til søknad om forlenget kontrakt har jeg ikke sett før. Bare la han være sportssjef på heltid så kan dette bli meget bra.


kammaguttioslo
Posts: 113
Joined: Mon Nov 27, 2017 6:03 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Overganger 2020

Post by kammaguttioslo »

Jeg mener det er ganske lett å konkludere med at stallen før sommerens forsterkninger ville ha rykket ned. Kristian Eriksen er den som imponerer meg mest også, helt vill duracellkanin.


Primus
Posts: 72
Joined: Tue Sep 08, 2020 10:36 pm
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Re: Overganger 2020

Post by Primus »

kammaguttioslo wrote: Sun Oct 25, 2020 3:26 pm Jeg mener det er ganske lett å konkludere med at stallen før sommerens forsterkninger ville ha rykket ned. Kristian Eriksen er den som imponerer meg mest også, helt vill duracellkanin.
Enig og uenig. Uten forsterkninger så tror jeg også vi hadde rykka ned, men det tror jeg handler mye om de "traumene" det ble snakket om mtp overtidstap. Stallen trengte noe friskt blod som ikke hadde vært med på de enorme nedturene i starten av sesongen.

Samtidig så mener jeg stallen spiller for spiller før sesongen er i hvertfall god nok for topp 10. Tror ferdighetene den troppen innehar kunne snudd den negative trenden og redda plassen. Det blir veldig hvis-om-atte, men selv om poengfangsten i starten var mager så var vi helt på høyde i de fleste kampene, med unntak av LSK og Sogndal borte. Eneste kampen jeg synes vi har fremstått paddeflate i år er i bortekampen mot Strømmen. Hvis man ser på de andre nedrykkskandidatene så synes jeg alle har hatt et langt lavere bunnivå enn oss.

Men det spiller igrunn ingen rolle, vi har styrka oss, og fremstår nå som et lag det er vanskelig å møte.


GSP
Posts: 746
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Overganger 2020

Post by GSP »

Primus wrote: Sun Oct 25, 2020 12:13 pm I tillegg til å signere nye kontrakter med mange i troppen, så blir en av de viktigste signeringene våre i år å forlenge med Espen Olsen, for makan til søknad om forlenget kontrakt har jeg ikke sett før. Bare la han være sportssjef på heltid så kan dette bli meget bra.
Hør hør!

I tillegg kan det være lurt om klubben bestemmer seg litt for hvilken rolle en sportssjef skal ha. Sånn jeg ser det er det (i hvert fall) to måter man kan ha se på sportssjef-rollen. Den ene er tett knyttet til sportslige resultater, der sportssjefen nærmest er enerådende rundt signeringer (avhengig av et godt samarbeid med trener så klart) og ansettelser av trener-apparat, og derfor også under vurdering når man ser på sportslige resultater.

'Den andre måten er den jeg personlig har mest tro på, der sportssjefen har som oppgave å jobbe langsiktig, følge opp spillere som kan være aktuelle så han kan ha alternativer klare når treneren ønsker noen inn. Her ligger det også en tydelig oppgave i strategisk tenkning rundt klubben og hvilken retning klubben skal ta. Samtidig bør en sportssjef her sitte noe "tryggere" underveis, selv med perioder med dårlige resultater.

Så er det åpenbart ikke sånn at det ikke overlapper her, veldig mange oppgaver vil være de samme, men jet tror det er viktig at klubben har en klar tanke om oppgavene til sportssjefen. Og det tror jeg nok kanskje vi har litt å hente på.


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
Post Reply