Jerv - Ham-Kam

Spillere, kamper, overganger etc.
Kammaforfaen
Posts: 9
Joined: Wed Jul 22, 2020 1:30 pm
Been thanked: 7 times

Re: Jerv - Ham-Kam

Post by Kammaforfaen »

"Beste kammastall på 10 år". Det er lett å sitte her etter fire sure tap og være uenig i denne påstanden, men jeg reagerte på den allerede før seriestart i ulike sosiale medier. Det er bra med engasjement og trua, men av og til må man også stikke finger'n i jorda å se på hva slags stall man har til disposisjon og i hvilken forfatning spillerne er i pr. dags dato. Det er ikke meningen å drep trua, men vi kan se nærmere på hva slags spillere vi har i klubben vi alle er så glade i.

Ranmark - Den posisjonen der erfaring er aller viktigst. 24 år og har i underkant av 10 kamper i de to øverste divisjonene i norsk toppfotball. Utvilsomt potensial i Oslogutten, men dessverre kun på lån ut sesongen. Ragnerer han på lik linje med Jaro eller kanskje noe svakere. Håper jeg tar feil. Mener Jaro fikk altfor mye tyn i fjor pga langskudd som gikk inn. Hovedsakelig var dette etter dårlig press fra spes sentral midt.

Matland - Kom fra et Brattvåglag som slet på nivå 3 i fjor. Personlig var jeg skeptisk, men han overrasket meg positivt. Man blir fort blendet av ligaens beste venstrefot. Setter et stort spørsmålstegn ved nordlendingens defensive egenskaper. Jeg er dessverre redd vi får se mer av det i år, selv om jeg håper jeg tar feil. Virker som en bra mann som kan hjelpe unggutta opp og fram med sin rutine.

Alegre - Debuterte i toppfotballen i Norge i en alder av 26. Har utvilsomt mye fotball i seg, men kan virke ukonsentrert både på og nå utenfor (!) bana. I likhet med 3/4 i B4 som har sin forse offensivt. Ikke optimalt!!!

Strømnes - Var en solid bauta i Espen Olsen sitt Strømmen i en årrekke. Skal dog sies at laget ofte kjempet i bunnen av serien foruten høsten 2018 da de lånte mange spillere fra Eliteserien. Slitt mye med skader de siste to årene, og ikke spilt veldig mye førstelagsfotball. Ikke optimalt. Skal være en leder. Forventer mer av han og jeg er rimelig sikker på at det kommer.

Skogvang P - Den sympatiske og løpsvillige backen fra nord har aldri spilt på et topp-6 lag. Startet svakt i fjor, men kom seg bra etter hvert. Vi håper på det samme i år. I likhet med den andre backen mye bedre off enn def.

Svendsen - Årets varp? Venter på sitt gjennombrudd i norsk fotball og ser på kammaoppholdet som en restart. Hamarklubben skal være glad for at de har en pigg og sulten Svendsen i årets stall. Har sålangt vært en av få positive overraskelser i klubben og delvis sett ut som et angrep alene. Spiller ES neste år - Dessverre ikke på Mjøsas breddegrader.

LGJ - Mannen med den hjerteskjærende artikkelen i HA her forleden. Sterk lesning! Fotballspilleren LGJ skal være en rutinert spiller på dette nivået, men har i likhet med mange ikke spilt i en topp6- klubb tidligere. Selv om det skal nevnes at han har noen kamper for TIL "back in the days". En stabilisator man forventer mer av. Virker som en seriøs og fin type utad.

Solbakken - Arvesølvet i klubben. Det må være lov til å si at det har blitt banet vei for han i kamma, men det ser heldigvis ut som at klubben er i ferd med å få betalt for å la han spille fast uke etter uke. Har utvilsomt potensial. Men vi lar beina snakke framfor å prate om hvilket underlag din neste utenlandske klubb skal ha. Det er du ikke god nok for (enda)! Er nødt til å utvikle duellspillet/presspillet. Langt unna av å være ligaen beste sentrale midt som Olsen påstod i media. Men liker typen og jeg forventer et slags gjennombrudd i år. Lett å glemme at han kun er 19 år. Fugla etter sesongen?

Dieserud - Litt Gullerudvibes. Kjekk og solid toveisspiller som gjør jobben. En undervurdert lagspiller som dessverre har vært mye skadet det siste halvannet året. Liker spillertypen. Heller ikke han har spilt for et topp-6 lag tidligere (en ting man ikke skal undervurdere i dagens fotball. Spillere som er vant og vet hva som skal til for å vinne fotballkamper). Her har kammastallen litt gå på - ikke meningen å prate meg bort (Hulskerstyle).

LO - Dessverre også han har vært mye skadet i det siste. Årets spiller i 2018 som har blitt brukt feil de 1,5 siste årene. LO er en indreløper eller en av to på midten der han kan drive framover med ball og komme på skuuuuuud! Systemet passer ikke LO, men han leverer fortsatt ålreite tall selv om han spillemessig ikke er like sterk som tidligere. Sympatisk type, selv om han er fra fejjjjl side ta Mjøsa!

MP - Hva skal man si?! Forrige gang mannen var ordentlig frisk var han toppscorer i Eliteserien etter 14 mål i september før Boli på Stabæk. Overraskende mange glemmer dette! Som sagt knapt spilt fotball det siste halvannet året. Ser overraskende motivert og pigg ut. La gutten få kjenne på livet og litt sjenk så blidgjør du denne mannen. Holder kroppen denne sesongen kan dette bli en solskinnshistorie. Har en fandenivoldsk innstilling dette kammalaget mangler totalt og kan smitte på medspillerne. Da gir jeg blanke i at det sjenkes litt her og der - Da spiller bare bedre (!). Jeg drømmer fortsatt om at Pedersen sender kamma opp der de hører hjemme. Vi krysser fingrene.

Det er veldig liten erfaring og rutine fra benken.

Jendal - Har hatt to ålreite utlån på nivå 3 de siste årene. Overrakset mot Jerv. Håper han tar opp hansken i Ranmarks skadefravær. Er dessverre noe skeptisk, men lite hadde gledet meg mer om han leverte varene. Har potensial.

Strande - Aldri spilt ES/Obos. Også han kom fra et Brattvåg som let og slapp inn en del mål på nivå 3 i fjor. Er gutten halvparten halvparten så punch i egen boks som sin far var skal kamma se seg fornøyd.

Mikaelsen - Også et ubeskrevet blad. Positivt overrasket mot Jerv. Anvendelig spiller. Bestekompis med Håkon Evjen - da bør du kunne bidra med noe i denne divisjonen.

Sildnes - BAre det at han spiller på nivå 2 i Norge etter skrekkskaden i 2014 er imponerende i seg selv. Applaus! Tidvis bra i Strømmen, selv om de også sleit helt i bunnen. Mer ute av laget da de begynte å vinne kamper høsten 2018. Må ha mer trua på seg selv, har mye i seg. Ridabugutten viser det kun glimtvis enda.

Daghim - Spennende spillertype, men også han med minimal erfaring. Leverer han halvparten så bra som på instagrammen kan det bli noe.

Skjærvik - Rett fra nivå 5 (!) i Norge. Her skal vi ikke all verden, men klarte seg overraskende bra mot Jerv. En spillertype jeg kan like etter det lille jeg har sett av han. Viker som en bra og lun fyr - Noe man faktisk skal ta med i betraktningen i en spillergruppe.

Sander Strand - Spilte på et Elverum som rykket ned fra nivå 3 i fjor. Nyttig erfaring, men sett for lite. Virker som en energibunt.

Kvernstuen - Så positiv ut i vinter, selv om treningskamper og seriekamper er det samme som Susan Boyle og Jennifer Lopez... Høster en del lovord fra kammasupporterne. Rart han ikke har fått innhopp enda? Har ikke Sel og Leo latt han få fri fra kjøringen fra La Perla?

Enkerud - En spiller som egentlig har mye mål i seg. Blir sannsynligvis værende andrefiolin bak MP. Så lovende ut i preseason og er klart best som spiss. Heller ikke han har spilt i et topp-6 lag tidligere.

I tillegg må man legge til at kontinuitet har vært en mangelvare etter 2013-sesongen. Alle lag med kontinuitet vil selvfølgelig ha bedre relasjoner både på og utenfor banen. Noe som er undervurdert i lagidrett og som var et av kjennetegnene til kamma da de kjempet om opprykk til ES under Skogheims ledelse. Dette også med et mindre budsjett. Flere i klubben har de seneste årene dessverre spilt mer for seg selv enn for laget. De ser på klubben som et "springbrett" videre i egen karriere. "Scorer jeg to og vi taper 3-2 og er fornøyd-mentaliteten" har heldigvis gradvis blitt luket bort de de seneste årene. Dette med gruppedynamikk vet man også at Espen O er flink noe han fokuserte ekstremt mye på i Strømmen. En god lagmoral der alle er trygge på hverandre er alfa omega!

Dette var da min personlige gjennomgang av dagens HamKam-stall. Vi må ikke glemme at i 2011 og 2013 var kamma henholdsvis de to siste og siste kamp unna direkte opprykk. Det samme skjer nok ikke i år, men vi må fortsatt ha trua og støtte gutta. At noen meldinger blir slengt er greit. Det viktigste er at vi ikke blir likegyldige. Da "dør" klubben ut sakte men sikkert. Og DET er helt uaktuelt. Spørs om det blir med dette ene innlegget. Takk for meg!

Kamma for faen!!!


GSP
Posts: 747
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Jerv - Ham-Kam

Post by GSP »

Veldig enig med Gjendineggen i at det er for tidlig å si at noen har floppet, og relativt enig i at vi ikke har truffet 100% blink de siste tre overgangsvinduene. Ikke enig i at ingen har hevet laget; Marcus Pedersen ser ut til å være en forsterkning. Tobias Svendsen har kommet inn og erstattet Simen Bolkan Nordli på en meget imponerende måte, for tidlig å si at laget er hevet med han, men hvis vi skulle klare å erstatte Nordli "spiller for spiller" bør vi være ekstremt fornøyd. Et tidlig inntrykk er at vi er sterkere på keeperplassen også, ihvertfall hvis vi sammenligner Eriksen Ranmark/Jendal med Jaro/Priis Jørgensen. Strømnes forventer vi vel alle mer av, kanskje først og fremst som ledertype i forsvaret. Blir ikke overrasket om det blir noen forandringer i forsvaret til neste kamp, og at Alegre enten får hvile eller blir skjøvet ut på backplass.

Forøvrig forventer vi vel alle mer av Ham-Kam enn det som har blitt levert så langt, null poeng etter fire kamper er ikke bra! Jeg vil allikevel forsøke å se kampene litt isolert:

KIL: her SKAL vi klare å låse av kampen, spesielt etter 2-2. Det er mulig noen av spillerne blir litt offensive i hodet da, og tenker at de skal opp og ta igjen ledelsen, men da MÅ vi være kyniske og "tåle" 1 poeng. I tillegg er det, i mine øyne, total hjerneblødning når det forsøkes å sette en linje på frisparket som fører til den avgjørende scoringen. Det positive i denne kampen, og som går igjen i kampen mot LSK også, var et lag som så ut som de virkelige ville noe, eksemplifisert ved Tobias Svendsen som ligger nede med krampe for så og løpe rett opp i press på keeper, som gjør at keeper spiller ballen rett ut til innkast.

LSK: blir rundspilt. Taper fortjent. Det positive det samme som i forrige kamp, spillerne ofrer seg og kaster seg i blokkeringer og løper til de nesten spyr. Lars Gunnar Johnsen får mye pepper, noe av det fortjent (her har jeg mine egne meninger om hvorfor vi ikke får mer ut av han enn vi gjør, men det hører sikkert hjemme i en annen diskusjon :mrgreen: ), men i LSK-kampen kan han også brukes som eksempel på den viljen laget har; LSK får et gjennomspill eller ihvertfall kommer de alene med keeper, passerer keeper og legger ballen mot mål. Hvis man ser den sjansen i reprise fra kameraet bak mål vil man se hvor langt Johnsen var unna situasjonen, og hvilken jævla innsats han legger inn for å hjelpe lagkameratene som har gått seg i bort i starten av angrepet.

Nest-Sotra (anerkjenner ikke noe annet navn på den søpla der): Egentlig den første kampen jeg ikke er fornøyd med innsatsen til Ham-Kam. Gang på gang går vi inn på feil måte i situasjoner vi burde vært forberedt på. Vi visste at Nest var sterke på hodet, og at de antagelig ville vinne de fleste hodeduellene i feltet. Da er det, sånn jeg ser det, to ting vi MÅ gjøre. Vi må doble i forsvarsspillet på kant, slik at førsteforsvarer (som regel ving eller sentral midt) ALLTID har backup'n klar til å ta over om motspilleren kommer forbi. I tillegg må vi faktisk gå i duellene i feltet, selv om vi ikke tror vi kommer til å "vinne" den. Går man i duellen har man ihvertfall muligheten til å forstyrre motspilleren nok til at han ikke får en fri heading på mål! Og da gir ihvertfall jeg jamt faen i om det er motspilleren som "vinner" duellen.

Jerv: Her taper vi fordi vi har tapt de tre første kampene. Vi blir livredde og lar Jerv få god tid til å bygge angrepspill mer eller mindre sammenhengende de siste 25 minuttene omtrent. Alegre som gjør en håpløs inngripen på det som fører til målet, men her er kanskje første gangen jeg virkelig hadde forventa mer av Strømnes. Han vinner de fleste duellene sine, men her trenger vi at han tar mer tak i med-spillerne sine og får organisert både press og hva vi skal gjøre når ballen går inn til Jendal.


0 poeng. Ihvertfall to av kampene mener jeg kunne gått helt andre veien. Det gjorde de ikke, og da er det 0 poeng som er faktum, og utgangspunktet før neste kamp. Olsen har en kjempejobb foran seg, men personlig har jeg 100% trua på at han er riktig mann her og nå. Panikk, sparking av trener og helt ny spillestil som noen etterlyser har jeg vondt for å skjønne at vil fungere. Da er jeg mer nysgjerrig på hva folket her tenker er mulige grep å gjøre med de spillerne vi har i dag for eksempel. Hva med å dytte Skogvang Pedersen opp på høyreving? I all hovedsak har det vært offensivt han har imponert etter at han kom, og mer usikker defensivt. Så får Mikaelsen eller Strande (eller Dieserud?) ta backplassen. Styrken til Skogvang, og der han virkelig kan bidra, er vel med innlegg til Pedersen/Enkerud?

Noen andre tanker?


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
Gjendineggen
Posts: 198
Joined: Fri Feb 26, 2016 5:31 pm
Has thanked: 8 times
Been thanked: 13 times

Re: Jerv - Ham-Kam

Post by Gjendineggen »

Marcus har levert til godkjent de kampene han har spilt, og er enig i at han er en klar forsterkning - selvfølgelig. Han hadde sannsynligvis stått med flere scoringer om han hadde hatt bedre spillere rundt seg. Selv om vi skulle rykke ned i år, tipper jeg Marcus vil stå igjen med 15+ scoringer.

Jeg var litt kritisk til Espen Olsen også i fjor. Jeg har bare ikke trua på at han er en type som klarer å få HamKam høyere opp enn det vi har vært de siste årene. Han har jo også nærmest for vane å drite seg ut i sosiale medier/medier et par ganger i året hvor han i ettertid forsøker å ro seg inn med å si at "det var en spøk" eller "det var muligens flåsete sagt av meg". Det blir vanskelig å bygge kultur når han som skal bygge den fremstår som en klovn utad. Da blir han den klovnen også innad.

Jeg har mer å pirke i, men dette er vel først og fremst en kamptråd, så velger å stoppe der for denne gang. :-)


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Jerv - Ham-Kam

Post by Quadrophenia »

Har ikke sett én person si «beste kammastall på 10 år», derimot sa Ole Johnny beste Kamma-ellver på 10 år, og jeg sa meg enig i at det kunne kanskje være det. Det forutsatte at de vi hadde leverte som i fjor høst og de nye leverte på det nivået de hadde vist ganske nylig. Hadde de gjort det sålangt hadde ingen synes den setningen var spesielt provoserende.

Vi må hente såkalt «vrakgods» fra eliten eller lovende spillere fra bunnen av OBOS. Vi er ikke i posisjon til å hente «topp6»-spillere i OBOS. Vi er litt for langt unna Oslo slik at mange spillere som vil bo der og evt studere/jobbe deltid velger en av alle klubbene der og vi er rundt midtsjiktet når det kommer til lønn. Vi kan hovedsakelig hente spillere vi kan utvikle videre og der har vi hentet mange spennende spillere før årets sesong synes jeg.

Jeg tror ikke spillerlogistikken har vært problemet, men det mentale hos spillerne. Det handler om fokus og konsentrasjon. Det er først og fremst en trenerjobb mener jeg.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Post Reply