Strømmen hjemme

Spillere, kamper, overganger etc.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Strømmen hjemme

Post by Quadrophenia »

Moses har ikke putta på lenge nå. Har litt høyere forventninger til at han skal være en poengplukker. Det må vi få til. Viktig foran neste sesong, spesielt om Pedersen går.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Strømmen hjemme

Post by rusk »

Quadrophenia wrote: Mon Nov 16, 2020 8:47 am Moses har ikke putta på lenge nå. Har litt høyere forventninger til at han skal være en poengplukker. Det må vi få til. Viktig foran neste sesong, spesielt om Pedersen går.
Foreløpig føyer han seg inn i rekken av spillere som i beste fall er marginalt bedre enn de vi allerede hadde fra før. Får håpe han blir bedre til neste sesong ja. Anser det som ganske usannsynlig at Marcus P blir værende hos oss. I det hele tatt ser jeg for meg at det blir ganske store utskiftninger før neste sesong også, men det får vi ta i en annen tråd ;)


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Strømmen hjemme

Post by Quadrophenia »

rusk wrote: Mon Nov 16, 2020 3:39 pm
Quadrophenia wrote: Mon Nov 16, 2020 8:47 am Moses har ikke putta på lenge nå. Har litt høyere forventninger til at han skal være en poengplukker. Det må vi få til. Viktig foran neste sesong, spesielt om Pedersen går.
Foreløpig føyer han seg inn i rekken av spillere som i beste fall er marginalt bedre enn de vi allerede hadde fra før. Får håpe han blir bedre til neste sesong ja. Anser det som ganske usannsynlig at Marcus P blir værende hos oss. I det hele tatt ser jeg for meg at det blir ganske store utskiftninger før neste sesong også, men det får vi ta i en annen tråd ;)
Altså, jeg har trua på Moses jeg altså. Synes han viser mye bra. Beveger seg smart, ålreit i presspillet og bra fysikk, men savner litt mer målpoeng.

Ellers synes jeg de fleste vi har hentet er bedre enn de spillerne vi hadde i fjor ihvertfall. Taaje, Skjærvik og Strømnes er bedre stoppere enn Færø og Egeris f.eks.

Nå kan vi jo ikke hente spillere som er på en hylle over de vi har heller da. Bedre å hente spillere som kan klatre opp på den hylla og da er jo unge spillere som Taaje, Skjærvik, Dieserud og Moses bra signeringer. Egentlig Mikaelsen og Strande også, selvom de ikke har vist så mye på bana ennå.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Cassius
Posts: 9
Joined: Sun Nov 01, 2020 4:04 am

Re: Strømmen hjemme

Post by Cassius »

Det er nok riktig at det er vanskelig for HamKam å hente spillere som er gode nok til å spille på et høyere nivå, og at det derfor er viktig å spore opp talenter fra lavere divisjoner som har et utviklings-potensiale som det er mulig å foredle videre, som Taaje og Skjærvik. Et annet viktig moment når det gjelder spiller-logistikk er å prøve å oppdage og hente spillere med et utviklings-potensiale, som ikke har fått nok spilletid til å utvikle dette i sin nåværende klubb.
Et eksempel på sistnevnte er Svendsen som vi hentet fra Molde. Når han kom til oss og fikk fast plass på laget, viste han sitt potensiale. Det førte
til at han halvveis i sesongen forsvant til en større klubb, Lillestrøm. Nå har han ikke fått like mye spilletid der som han fikk hos oss. Men mot Jerv i går spilte han fra start og viste mye bra, inklusive en scoring. Antagelig vil den gode kampen i går føre til at han vil få flere muligheter fra start
i LSK heretter.


Problemet for klubber som ikke spiller på det høyeste nivået, er at man ikke klarer å beholde sine største talenter. Når de viser frem sitt potensiale,
forsvinner de fort til klubber i Eliteserien. Eksempler på slike spillere i HamKam er: Mickelson, Bolkan Nordlie og Solbakken. Sistnevnte forsvinner
vel etter all sannsynlighet etter årets sesong. HamKam's problem da er at man vanskelig vil kunne oppnå nødvendig stabilitet til å bygge et
slagkraftig lag som vil være i stand til å rykke opp i Eliteserien. Men det finnes eksempler på klubber som får det til, til tross for gjennomtrekk
i spillerstallen. Et lysende eksempel på dette er Sogndal.

Veien å gå for HamKam er nok å lete etter talenter i lavere divisjoner samt å prøve å få tak i noen spillere med talent som ikke har fått dette ut
i sin nåværende klubb. Men dette er ikke enkelt, da det også er andre klubber som jobber med de samme tingene i sin spiller-logistikk.
En mulighet er å hente spillere (talenter) fra utlandet. Raufoss er vel et godt eksempel på en klubb som ofte lykkes med å hente utenlandske
spillere som de har fått mye ut av.

Men jeg synes HamKam har vært bedre på spiller-logistikken i år enn i fjor. Dog stusser jeg over at man har hentet spillere som Krohnstad og Daghim som pr.i dag ser ut til å være et langt stykke unna det nivået som kreves i Obosligaen. Det er vel neppe sannsynlig at disse to blir hos oss
lenger enn ut årets sesong?


Gjendineggen
Posts: 198
Joined: Fri Feb 26, 2016 5:31 pm
Has thanked: 8 times
Been thanked: 13 times

Re: Strømmen hjemme

Post by Gjendineggen »

Vi må ha flaks for å rykke opp. Vi må ha flaks for å beholde de beste spillerne. Disse to tingene henger sammen. Vi bør treffe må flere gode signeringer samtidig, slik at de kan være med på et opprykk i sin første sesong. Slik satsninger er i klubben innenfor de rammene vi har nå, så vil det være mer eller mindre tilfeldig når dette kommer til å skje. Inntil det skjer, så må vi være fornøyd med å kjempe om kvalik og få fart på enkeltspilleres utvikling og selge de videre. Når - eller hvis vi først rykker opp, da vil vi klare å holde på spillere. Men det er så utrolig mye som skal klaffe. Men andre klubber klarer det jo, så hvorfor skal ikke HamKam klare det? Jeg tror vi bare må spille nok sesonger, til slutt vil alt klaffe. Men det kan for alt jeg vet, ta 20 år...eller to år.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Strømmen hjemme

Post by Quadrophenia »

Cassius wrote: Thu Nov 19, 2020 8:16 pm Men jeg synes HamKam har vært bedre på spiller-logistikken i år enn i fjor. Dog stusser jeg over at man har hentet spillere som Krohnstad og Daghim som pr.i dag ser ut til å være et langt stykke unna det nivået som kreves i Obosligaen. Det er vel neppe sannsynlig at disse to blir hos oss
lenger enn ut årets sesong?
Nå var det ikke så ulogiske signeringer uansett da. Krohnstad har vel flyttet med familien sin til Hamar tror jeg og har minstelønn og var hovedsakelig hentet dor å bidra på rekrutt og junior. Nå ble det ikke sånn og man har valgt å holde han på treninger rundt a-laget. Er kun 18 fortsatt så kan fortsatt bli god han.

Daghim betaler vi omtrent ingenting for og det var ikke så dumt å låne inn en spennende spillere som var endel av a-laget til FCK og u19-landslaget til Danmark. At han ikke har slått til skyldes nok flere faktorer enn sportslig kvalitet. Men han er ikke her neste sesong nei.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Post Reply