Briskeby

Klubbdrift, ledelsen, supportere og klubben generelt
rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: - Nå er det en slum

Post by rusk »

Det som er virkelighetsfjernt i mine øyne er hevde at det er bedre at bygget råtner fremfor for at noen skal bygge noe de tjener på der. Samme gjelder å snakke om at bygget tilhører HamKam og de bør få profitten ved et evt leilighetsprosjekt. Hovedårsaken til at jeg anser det virkelighetsfjernt er at Kamma ikke eier bygget så vidt jeg vet.

Så virkeligheten er vel at Kamma strengt tatt har lite de skulle sagt, men heldigvis er det en del av de som ser muligheter i området der som er veldig Kamma-vennlige. Det er uansett urealistisk å tro eller kreve at de gjør dette av veldedighet.


GSP
Posts: 747
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: - Nå er det en slum

Post by GSP »

bim wrote:
GSP wrote:Mye etterpåklokskap i forbindelse med stadionbygging både her på Hamar og ellers i Norge, men sammen med Start og Odd ble HamKam overkjørt av NFF og fikk krav om hvordan ting skulle være ut av en annen verden. .
Vell, det blir litt for enkelt å beskylde NFF for å bygge en overdimensjonert og sjelløs stadion på Briskeby. NFF har riktignok ulike krav i forhold til antall sitteplasser, toaletter, flomlys osv. I tillegg har de en del krav til økonomisk ryddighet, men de har ingen krav i forhold til hvor stor eller hvordan en stadion bygges. HamKam var i Tippeligaen fra 2004-2006 og 2008, dette var en periode som var preget av økonomisk doping i Eliteserien med sky høye budsjetter og overoptimistiske planer. Sånn sett var vi kanskje litt uheldig mtp hvilken periode vi var i Tippeligaen. Start, Odd, Fredrikstad, Sandefjord, Stabæk og Ham-Kam bygde alle stadioner i løpet av denne perioden, med mål om å bli værende i Tippeligaen i mange mange år fremover – med høyere tilskuetrantall gjennom årene. Av disse var det vell kun Odd som hadde klart å holde seg i Tippeligaen over en lenger periode, og sett i ettertid er de også de eneste som har lykkes. Klubber som Haugesund, Kongsvinger, Sandnes Ulf og Sogndal, har alle måttet ombygge sine stadioner for å imøtekomme NFFs krav. Det kan selvfølgelig diskuteres hvor nødvendig dette er, men ingen av disse har bygget over evne – unntaket her er muligens Hønefoss.

Poenget er, det blir helt latterlig og ikke beskylde klubben for utbyggingen. Som supporter kan jeg kanskje ta på meg litt av skylden sjøl for å ha vært en 16-åring med store øyne da diskusjonen rundt stadion pågikk. Men det blir uansett helt feil å ta fra klubben ansvaret for å feilet med utbyggingen av Briskeby. Du kan muligens gi kommunen litt av skylden, men det er fortsatt en stadion bygget for Ham-Kam. Og ledelsen i klubben har definitivt vært med i diskusjonene rundt utbyggingen. Jeg husker fortsatt at en i styret(husker ikke navnet) var på befaring i Fredrikstad, mens han lovet å bygge en stadion som tok vare på intimiteten og stemningen fra gamle Briskeby Gressbane. I stedet ble det bygget en lite intim to etasjer, der det beste med stadion ville være at du kunne handle pølse i kiosken samtidig som du hadde utsikt til banen. Jeg antar at du har registrert hvordan du har denne fantastiske muligheten i dag. Feilen til Ham-Kam var at de trodde det allerede rekordhøye tilskuerantallet ville øke som en følge av utbygging mens vi samtidig holdt oss i Tippeligaen, dessverre skjedde det absolutt motsatte. I tillegg ble det gjort et ekstremt dårlig valg når det gjelder arkitektur.

Langt innlegg igjen, men vi kunne faktisk fortsatt ha hatt ståplasser på betongen om vi bare hadde etterkommet NFFs krav, men det spørs om det ikke hadde gått utover ståplassene ellers på Briskeby Gressbane. Så om det er kommunen eller klubben som har feilet, har fint lite å si for meg. Sannsynligvis har de feilet begge.

Og angående klubbhuset, så vet jeg at dersom jeg sier ja til å rive. Vil jeg også si ja til å få den erstattet med stor stygg kloss av et bygg lignende politi huset, som ikke passer inn med område rundt i det hele tatt. Om det så har en liten tribune som vi ikke vil ha bruk for, har lite og si. Men det vil jo selvsagt være bedre enn en ren bygning, selv om ingen av delene er å foretrekke. Så la det heller råtne om det ikke pusses opp. Ham-Kam er på historisk bunnivå i nyere tid, så med andre ord ikke rett tid å ta en sånn avgjørelse på.

Bedre å være etterpåklok, enn idiot eller feil informert. Det var en økonomisk og interessemessig gullalder som tok slutt, og det førte til at flere naboer mistet hjemme sitt for ingenting.

Jeg skal prøve å ta for meg noen av disse poengene du kommer med her, selv om det kanskje er litt off-topic :mrgreen:

Nei, det var ikke NFF som bestemte hvor stor nye Briskeby skulle bli. Det var et politisk vedtak, gjort i kommunestyret på Hamar. På dette tidspunktet var det tre alternativer til ny stadion som var aktuelle. HamKam svarte i sin høringsuttalelse at de ønsket det alternativet som var rimelig likt det vi har i dag, bortsett fra at det skulle være bygd ut nytt på fire sider og ÉN etasje. Dette ble ikke tatt hensyn til i kommunestyret. Bakgrunnen for det var et ønske om større utleiemuligheter. Hadde HamKam, som hovedleietaker blitt hørt, hadde stadion vært med én etasje rundt det hele. Det klubben definitivt kan kritiseres for, på samme måte som stort sett hele fotball-Norge på tiden, er at de ikke satte på bremsen før, og heller ikke gjorde mer for å overbevise kommunen om at ønsket til HamKam var det beste alternativet.

Haugesund, Kongsvinger, Sandnes Ulf og Sogndal har alle bygd ut stadion etter krav fra NFF. Men, på de tidspunktene byggingen ble satt i gang på disse stedene var allerede kravene som NFF hadde forandret. Det var ingen av de som måtte bygge stadion med plass til over 50 journalister. Disse klubbene hadde heller ikke krav om kun sitteplasser (dette kravet ble forandret midtveis i utbygging på Hamar, nå tror jeg kravet er max 12,5 % ståplasser). VIP-fasilitetene som sto i kravene til NFF på denne tiden er også moderert KRAFTIG. Antall personer per kiosk var et punkt i kravene fra NFF. De er også moderert til å kun omtale et krav om at bortesupportere skal ha tilgang til egen kiosk. I noen år trodde hele fotball-Norge at utviklingen skulle fortsette inn i himmelen. HamKam var ikke no bedre eller dårlige enn andre til å forutse dette. De eneste stadionutbyggingene i Norge vi kan sammenligne oss med er i Skien og Kristiansand. Og begge de klubbene har slitt med økonomien etter dette, selv om Odd var heldig med en kommune som tidlig skjønte hvilken vei det bar og tok hensyn til det i husleie, sånn at ikke gjelden fortsatte å vokse.

For et par år siden var husleia på Briskeby MYE over 100 000 i måneden. På det samme tidspunktet var husleia til Strømsgodet på 250 000. For ett år. Frem til i vinter betalte HamKam omtrent like mye i husleie på vinteren som på sommeren, til tross for at Hamar kommune ikke ville ha på undervarme, og klubben dermed måtte betale ekstra for å leie Børstad til treninger. Dette fordi avtalen med kommunen var inndelt i forskjellige deler, sånn at klubben betalte like mye for å leie garderobene som gressmatta. Og enda en runde med utgifter for tribunene, som man måtte leie året rundt. Det var kun kunstgressbana man ikke måtte betale for om vinteren, resten gikk året rundt. Dermed betalte man bortimot 100 000 i måneden for garderobene/kjelleretasjen på Briskeby. Vinteren 2014/2015 vurderte klubben seriøst å spille kampene sine på Fart-bana!

Poenget mitt er ikke at HamKam ikke gjorde noe galt i utbyggingsprosessen. Et eksempel er leasingavtalen på 40 tv-skjermer (mulig det var flere) som skulle opp rundt omkring på stadion. Tv-skjermer uten vanlig kabel-inngang, som gjorde at de ikke kunne brukes til noe som helst annet enn det var påtenkt. Disse skjermene sto lagret på Briskeby fram til i vinter, før Haakonsen kjøpte klubben ut av leasingavtalen. Har du sett disse skjermene oppe noen gang? Dette var ikke den eneste idiotiske avtalen klubben gjorde, men det jeg ønsker å få frem er at klubben virkelig har fått betale for all galskapen som foregikk på denne tida.

HamKam gjorde feil, Hamar kommune gjorde feil og NFF gjorde definitivt feil. Og da syns jeg at fingeren må rettes til rette vedkommende. Ta HamKam for det de gjorde feil, men ta også de andre involverte der de gjorde feil. For eksempel provoserer det meg stort at det fremstår som om det er HamKam som ønsket det store bygget vi har i dag. Der har kommunen sluppet billig unna spør du meg!

Angående klubbhuset skulle jeg ønske du hadde rett. Jeg bare klarer ikke for alt i verden å tro at det lar seg gjøre. Og da vil jeg faktisk heller rive enn at det står sånn det gjør nå.


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: - Nå er det en slum

Post by bim »

rusk wrote:Det som er virkelighetsfjernt i mine øyne er hevde at det er bedre at bygget råtner fremfor for at noen skal bygge noe de tjener på der. Samme gjelder å snakke om at bygget tilhører HamKam og de bør få profitten ved et evt leilighetsprosjekt. Hovedårsaken til at jeg anser det virkelighetsfjernt er at Kamma ikke eier bygget så vidt jeg vet.

Så virkeligheten er vel at Kamma strengt tatt har lite de skulle sagt, men heldigvis er det en del av de som ser muligheter i området der som er veldig Kamma-vennlige. Det er uansett urealistisk å tro eller kreve at de gjør dette av veldedighet.
Jeg er fullt klar over at bygget ikke eies av klubben. Men det er nå en gang sånn at det en gang ble bygget av og for Ham-Kam. At verden ikke er helt slik jeg ønsker er jeg fullstendig klar over, men mitt syn på saken er at HamKam fortjener en eventuell fortjeneste av tomten. Enda så rart det måtte høres ut.

Kan innrømme at jeg har hatt en vill drøm om at klubbhuset kan bli stående, mens de gamle "tribunene" benyttes under kamp med billig inngang med åpen kiosk og kafe slik som i gode gamle dager. Og at Tifo kan bruke lokalene til å lage større tifo arrangement. Rives Klubbhuset, kan den drømmen også begraves. Om ikke det bygges noen form for erstatning for det som en gang sto der tidligere. Det kan selvfølgelig bli fint, men det kan også bli jævlig tragisk. Så jeg vil si det er bedre at det gamle klubbhuset blir stående eller i beste fall pusses opp, enn at det erstattes med en kloss av et bygg uten tribune. I hvert fall dersom eneste grunn er at et trekløver skal tjene noen ekstra betydningsløse kroner, da finnes det i så fall andre tomter i byen.

Det er mulig det er urealistisk å tro, men jeg er fjern nok til å tro at Håkonsen, Solbakken og Hage faktisk bryr seg bittelitt om klubben de en gang bygde opp. At det blir gjort av ren veldedighet tror jeg ikke, men jeg synes dem kanskje burde gjort det. Jeg tror også at de tre nevnte har penger nok fra før av. Og jeg velger heller å leve i trua fremfor å gi totalt opp.


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
Gullerud
Posts: 57
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:10 pm

Re: - Nå er det en slum

Post by Gullerud »

http://www.h-a.no/debatt/gamle-arena-skal-naa-rives

Hæn Johnny mener det nå bør bygge aldershjem ut mot matta, slik at de eldre kan få litt underholdning i hverdagen
Modern football anyone? Get your modern football here!


User avatar
mr.fixit
Posts: 35
Joined: Tue Jan 26, 2016 3:33 pm
Location: Hamar
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: - Nå er det en slum

Post by mr.fixit »

Kan aldri i verden tenke meg at klubbhuset kan brukes til noe som helst. Huset var jo ikke tilstrekkelig tett engang da det var i bruk. Vi brukte salen oppe til TIFO for siste gang i 2011 eller 12 tror jeg. Da var oppvarminga i huset slått av for lenge siden. Husker bordtennisklubben hadde treninger der. Sto med langermete ullgensere mens dem trente pingpong.

Etter så mange år uten oppvarming i hus, og uten vedlikehold skulle man tro at kun reisverk i bestefall kan brukes opp igjen hvis man leker med tanken om oppussing.


Thomas92
Posts: 14
Joined: Mon Apr 04, 2016 4:10 pm

Re: - Nå er det en slum

Post by Thomas92 »

bim wrote:http://www.h-a.no/sport/ham-kam/--naa-er-det-en-slum

Personlig synes jeg det er ganske drøyt at en ordfører kan kalle et bygg med så mye historie for en slum. I mine øyne ikke nødvendig å rive det, bygget kan fortsatt brukes av både breddefotballen og toppfotballen slik som tidligere dersom det pusses opp.

Hva synes dere?

Jeg mener at man like godt kan rive det og få opp et nytt bygg MED tribune som passer med stadion. Jeg ser for meg noe lignende som på Bay Arenahttp://www.panoramio.com/photo/4265678. Det er viktig at tribunen henger sammen med den nedre nye delen av stadion, gjerne med forlengelse av taket.

Er dette noe i nærheten av det dere har sett for dere?


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: - Nå er det en slum

Post by Quadrophenia »

Thomas92 wrote:
bim wrote:http://www.h-a.no/sport/ham-kam/--naa-er-det-en-slum

Personlig synes jeg det er ganske drøyt at en ordfører kan kalle et bygg med så mye historie for en slum. I mine øyne ikke nødvendig å rive det, bygget kan fortsatt brukes av både breddefotballen og toppfotballen slik som tidligere dersom det pusses opp.

Hva synes dere?

Jeg mener at man like godt kan rive det og få opp et nytt bygg MED tribune som passer med stadion. Jeg ser for meg noe lignende som på Bay Arenahttp://www.panoramio.com/photo/4265678. Det er viktig at tribunen henger sammen med den nedre nye delen av stadion, gjerne med forlengelse av taket.

Er dette noe i nærheten av det dere har sett for dere?
Har skjønt det slik at det er noe lignende de planlegger. Ikke så mange rader som i Leverkusen, men mer som i Mjøndalen https://goo.gl/images/2IeqGN

Kanskje ikke optimalt, men en bedre løsning enn en vegg som det f.eks er i Bodø.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: - Nå er det en slum

Post by Quadrophenia »

Hva skjer her? Noen som vet noe?


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: - Nå er det en slum

Post by bim »

For guds skyld la det stå! Den gjengen der har gjort nok skade på byen som det er, bruk pengene på å skape arbeidsplasser i stedet – rettere sagt, gjør det mulig å skape arbeidsplasser. Og legg til rette for at Ham-Kam kan ta over eierskapet av Briskeby, overta driften og bygge ut stadion når dem selv ønsker og har økonomien til det. Dette er helt feil vei å gå.

Det er jo bare idioter som styrer dette landet. Senk boligprisene, senk lønnskostnader, strømkostnader osv. bygg en bro til Nes eller noe. Gjør Hamar og Innlandet attraktivt.

Ikke gjør det til ett sted der japanske og amerikanske aksjer og selvfølgelig merverdi avgifter står for hovedinntektene. Jeg er arbeidsledig, har studiegjeld og søkt jobb i 7år, så ikke fortell meg noen løgn om at Norge går på skinner. Dette vil bare bli noen leiligheter med alt for høy fellesgjeld som ingen har råd til å betale allikevel. Fellesgjeld!?


http://bit.ly/2uCAZix


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: - Nå er det en slum

Post by bim »

Jeg får forøvrig ikke meldt meg som arbeidsledig på nav.no heller, så jeg blir ikke tatt med i den statistikken.


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
Post Reply