Briskeby

Klubbdrift, ledelsen, supportere og klubben generelt
Surve
Posts: 13
Joined: Tue Jan 26, 2016 1:31 pm

Re: - Nå er det en slum

Post by Surve »

bim wrote: Sun Aug 13, 2017 2:46 pm For guds skyld la det stå! Den gjengen der har gjort nok skade på byen som det er, bruk pengene på å skape arbeidsplasser i stedet – rettere sagt, gjør det mulig å skape arbeidsplasser. Og legg til rette for at Ham-Kam kan ta over eierskapet av Briskeby, overta driften og bygge ut stadion når dem selv ønsker og har økonomien til det. Dette er helt feil vei å gå.

Det er jo bare idioter som styrer dette landet. Senk boligprisene, senk lønnskostnader, strømkostnader osv. bygg en bro til Nes eller noe. Gjør Hamar og Innlandet attraktivt.

Ikke gjør det til ett sted der japanske og amerikanske aksjer og selvfølgelig merverdi avgifter står for hovedinntektene. Jeg er arbeidsledig, har studiegjeld og søkt jobb i 7år, så ikke fortell meg noen løgn om at Norge går på skinner. Dette vil bare bli noen leiligheter med alt for høy fellesgjeld som ingen har råd til å betale allikevel. Fellesgjeld!?


http://bit.ly/2uCAZix

Pust litt nå.
Det som skal skje er at klubbhuset, som er fullstendig falleferdig og farlig, rives. Det bygges leiligheter og en liten tribunedel. Hva er galt med det?


User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: - Nå er det en slum

Post by bim »

Tar jeg ikke feil, blir leilighetene dyre og vil ha felleskostnader på opp i mot 10.000kr i måneden. Med andre ord vil de bli svært vanskelig, om ikke umulig å selge.

Liker ikke tanken på å fullføre utbyggingen av Briskeby og mener Briskeby mistet mye sjel når den nye tribunen kom på plass. I tillegg synes jeg det er ganske unødvendig å bruke 1.6 millioner på å rive et bygg, spesielt når vi kun har et snitt på rundt 2000 tilskuere. Om jeg først skulle brukt 1.6 mill på Briskeby, ville jeg heller senket den nye tribunen med en etasje, for å gjøre stadion mer intim og forbedre akustikken. Kan heller bygge tribunen høyere dersom vi skulle rykke opp i divisjonene. Fart fikk vel tribune delen sin fra Briskeby før vi rev den nye stadion. :roll:

Jeg synes det ikke helt er tiden for å rive klubbhuset. Savnet av betongen og triumfbuen er trist nok, så synes det er på tide å ta litt lærdom av feilene som er blitt gjort. I mine øyne har vi kommet heldig ut ved at vi fortsatt har igjen den gamle sittetribunen og klubbhuset står der det står. Jeg er faktisk VELDIG glad for at Briskeby ikke ser ut som Sør Arena. Jeg kan selvfølgelig forstå argumentet om at tomten er attraktiv for bygging av leiligheter osv. Men i mine øyne så tilhører området Ham-Kam og mener utbygginger som blir gjort på det området bør gjøres for Ham-Kam sin del. Om jeg skulle bygget boliger ville jeg heller sett på andre arealer som Espern, Børstad eller Nes.

Alt til sin tid.
Edit: I mine øyne burde ikke dette vært et tema en gang med så dårlige tilskuertall. Det burde hvertfall ikke vært diskutert i plenum.


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
anonymous1918
Site Admin
Posts: 367
Joined: Mon Jan 18, 2016 12:23 am
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: - Nå er det en slum

Post by anonymous1918 »

For det første eier ikke HamKam denne eiendommen og kan derfor ikke si noe som helst sånn egentlig. Men det er jo fantastisk at mennesker med hjertet i klubben(utbyggerne) ønsker å gi klubben en gave ved å "fullføre" stadion med å sette opp en liten tribune når de først skal bygge ut.

Skulle vi en gang i fremtiden komme tilbake til det gode selskap så kan det fort hende vi klarer å fylle stadion med 8000 tilskuere mot f.eks VIF og RBK. Da er det fint å kaste bortesupporterne på kortsiden på denne nye tribunen.

For det andre så kan ikke det gamle klubbhuset stå slik det er nå. Det er ikke forsvarlig å ha et slikt bygg stående. Det er forurenset, sprekket opp i mur og nærmest umulig å renovere. Vi må nok innse at vi må bla over til neste kapittel også når det gjelder det gamle klubbhuset.


User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: - Nå er det en slum

Post by bim »

Jeg er fullstendig klar over at tomten ikke eies av Ham-Kam, men jeg mener området tilhører Ham-Kam. Briskeby er og skal være Ham-Kam sitt fort. Jeg driter forøvrig i både utseende på bygget og hvor falleferdig det måtte være. Fortsatt et godt syn.

Ikke forsvalig? Herregud, det er et bygg av tre og murstein. Hvordan i all verden kan det være farlig? Er det fare for at treverket råtner? Helt seriøst, hvor dumme tror du folk er?

Bare 8000? Briskeby tar jo 7500 pdd, og det er uten asfalt plassen ved klubbhuset. Bortesupporterne på den nye tribunen? Mener du helt seriøst at vi skal spelle hemmat mot bortesupporterne? Nei, det er virkelig ikke fint.

Jeg er forøvrig i mot rivingen i seg selv, så jeg synes ikke det er fantastisk at dem ønsker å rive og bygge opp noe makkverk. Men ja, jeg er fult klar over at Truls Haakonsen kan gjøre akkurat hva han vil med tomta, den retten er jeg faktisk villig til å kjempe for at han skal ha. Når det er sagt så bygger en ikke midt i en park helt uten videre heller. Busterud & Co vil rive, dere vil tydeligvis rive :? , mens jeg vil la bygge stå inntil videre.

Jeg for min del funderer på om jeg heller burde dratt dit peppern gror, for i Hamar er det faen meg ikke en drit som gror.

Edit; det var visst skrivefeil her, det finnes sikkert noen her inne som ivrer etter å rette. Men jeg orket ikke, desverre.


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
GSP
Posts: 747
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: - Nå er det en slum

Post by GSP »

bim wrote: Sat Aug 19, 2017 2:20 pm
Ikke forsvalig? Herregud, det er et bygg av tre og murstein. Hvordan i all verden kan det være farlig? Er det fare for at treverket råtner? Helt seriøst, hvor dumme tror du folk er?
Ja, treverk råtner. I utgangspunktet ville jeg bedt deg ta med lommelykt og ta deg en tur innom gamle Arena, men helt ærlig, det tror jeg ikke er trygt.

Forøvrig tror jeg at Martin mener at noen er spesielt dumme. Ønsker du en saklig diskusjon kan det være greit å tenke litt på hvordan man ordlegger seg. Og det har ingenting med skrivefeil å gjøre ;)


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Briskeby

Post by Quadrophenia »

Edit: Endret tittelen på topic fra "Når er det en slum" til Briskeby.

Da ser det endelig ut til å skje noe med det gamle klubbhuset:

http://www.h-a.no/nyhet/kommunen-selger ... skal-rives
Kommunens tomt i søndre sving er på 2,1 mål. Kommunen har innhentet en mulighetsstudie som viser at det kan bygges ut rundt 6.000 kvadratmeter i inntil fire etasjer. Reguleringsplanen tilsier at bygget som skal oppføres her, skal ha seil slik som det er på langsiden på Briskeby.

– Det er helt urealistisk økonomisk sett, sier Aas.

Det er mulig å søke dispensasjon fra dette kravet.
Liten tribune

Kommunen skal selv bygge en liten tribune langs fotballbanens kortside. Bygget som skal bygges, skal gi plass til et nytt klubbhus til HamKam.

Tomta er lagt ut for salg uten prisantydning. Det er et krav at bygg som står på tomten skal rives innen seks måneder fra overtakelse, det vil si det gamle klubbhuset.
Seil høres ut egentlig ut som en fin plan slik at det blir en mer helhetlig arkitetktur, men når det kan søkes dispensasjon fra det, kommer det desverre ikke til å skje.

Gledelig å høre at Ham-Kam får en ny tribune og nytt klubbhus. Kanskje ny bandetribune, eller bortetribune?


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: AAFK - Ham-Kam

Post by Quadrophenia »

Knappen signaliserte veldig sterkt at på de på Color Line hadde forhold som gjorde at de kunne spille sitt spill. Regner med at han siktet til matta. Briskebymatta ser jo forferdelig slitt ut nå og det er vel på høy tid kommunen betaler for et nytt?


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: AAFK - Ham-Kam

Post by bim »

Quadrophenia wrote: Tue May 29, 2018 8:39 pm Knappen signaliserte veldig sterkt at på de på Color Line hadde forhold som gjorde at de kunne spille sitt spill. Regner med at han siktet til matta. Briskebymatta ser jo forferdelig slitt ut nå og det er vel på høy tid kommunen betaler for et nytt?
Er det mulig! Utrolig hvor hyklersk det er med "Mot den moderne fotball" stickers på bandefeltet. Fantastisk industri forøvrig, banene må byttes ut minimum hvert tredje år, i tillegg til økte inntekter i helseindustrien som følge av fotballspillere som sliter med belastningsskader etter spill på plastikk underlag.

Ta en titt her, dette er kunstig gress:
Image

Plastikk underlag med gummispon er ikke bra og det er lite miljøvennlig. Svært dårlig for legger, bein og sener, og bidrar til økte belastningsskader. Dette kan også svekke for eksempel hurtigheten til spillerne ettersom fleksible muskler og sener er ganske viktig for hurtighet, noe jeg tror en hver som har drevet litt med sprint vet. I tillegg mindre nærdueller, skitaklinger osv. Fotballen blir helt annerledes og mange norske unge spillere er svært dårlig i press en mot en for eksempel. Blir helt tragisk når vi skal spille fotball utenfor landegrensene.

Har slitt med gilmores groin i en tiårs periode så jeg har litt erfaring på område. Spilte på vanlig naturgress frem til jeg var rundt 15år uten noen som helst skadeproblematikk, idag sliter jeg med vonde muskler og sener omtrent etter hver eneste treningsøkt.


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: AAFK - Ham-Kam

Post by bim »

Og dette er kunstis:
Image

Som forøvrig er laget av fryst vann, dette vannet blir fryst ved hjelp av et kjøleanlegg som ligger under betongen. Isen i Vikingskipet blir for eksempel laget av vann fra mjøsa.

Mens vi først er igang, på gamle Hamar Stadion var det grus på friidrettsbana og vanlig naturgress på fotballbana. På vinterstid ble det lagt naturis(is som er fryst helt uten hjelpemidler) på vinterstid. Ettersom denne typen is vil ødelegge et mer moderne tartan dekke, blir det ikke lagt is på friidrettsbaner. Noe som også er grunnen til at det ikke har vært arrangert skøyteløp på Bislett Stadion på årtier. Til gjengjeld ble årets VM-Allround arrangert på en friidrettsbane i Amsterdam der det ble benyttet en ny type skøyteis med kjøleelementer som beskytter friidrettsbanen under. Dette var også slik jeg har forsto et tema som var ganske sentralt når HIL skulle få sitte erstatningsanlegg på Børstad når CC Stadion skulle bygges – som også skulle finansiere nye Briskeby. HIL som også ønsket ett mer moderne friidrettsanlegg for å få i gang et ordentlig friidrettsmiljø. Til info.


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: AAFK - Ham-Kam

Post by Quadrophenia »

bim wrote: Tue May 29, 2018 11:44 pm
Quadrophenia wrote: Tue May 29, 2018 8:39 pm Knappen signaliserte veldig sterkt at på de på Color Line hadde forhold som gjorde at de kunne spille sitt spill. Regner med at han siktet til matta. Briskebymatta ser jo forferdelig slitt ut nå og det er vel på høy tid kommunen betaler for et nytt?
Er det mulig! Utrolig hvor hyklersk det er med "Mot den moderne fotball" stickers på bandefeltet. Fantastisk industri forøvrig, banene må byttes ut minimum hvert tredje år, i tillegg til økte inntekter i helseindustrien som følge av fotballspillere som sliter med belastningsskader etter spill på plastikk underlag.
Jeg er mot den moderne fotballen og egentlig prinsipiell motstander av kunstgress, men det er lite man kan gjøre med det når kommunen påla Ham-Kam fotball å anlegge det. Pratet med datidens leder Victor Lilleengen omtrent rundt den tida man skulle anlegge kunstgress og han synes det var forferdelig synd og det samme syntes jeg. Kommunen utnyttet jo som kjent en vanskelig økonomisk situasjon for klubben og kjøpte hele anlegget til spottpris engang på 90-tallet. Dermed kan de bestemme over anlegget og derfor MÅ de legge en ny matte.

Skulle gjerne sett at det ble naturgress igjen, men det er lite å gjøre med det, uten at man tar et standpunkt FOR den moderne fotballen allikvel. Det er ikke sånn at banden kan rive opp gresset nå og plante ei ny matte akkurat.

Fordelen med kunstgresset, som kommunen hadde som mål, er at hele Ham-Kam skal ha nytte av Briskeby. Nå trener og spiller masse barn og unge der hver dag, noe som må sies er positivt i grunn.

bim wrote: Tue May 29, 2018 11:44 pm Ta en titt her, dette er kunstig gress:
Image

Plastikk underlag med gummispon er ikke bra og det er lite miljøvennlig. Svært dårlig for legger, bein og sener, og bidrar til økte belastningsskader. Dette kan også svekke for eksempel hurtigheten til spillerne ettersom fleksible muskler og sener er ganske viktig for hurtighet, noe jeg tror en hver som har drevet litt med sprint vet. I tillegg mindre nærdueller, skitaklinger osv. Fotballen blir helt annerledes og mange norske unge spillere er svært dårlig i press en mot en for eksempel. Blir helt tragisk når vi skal spille fotball utenfor landegrensene.

Har slitt med gilmores groin i en tiårs periode så jeg har litt erfaring på område. Spilte på vanlig naturgress frem til jeg var rundt 15år uten noen som helst skadeproblematikk, idag sliter jeg med vonde muskler og sener omtrent etter hver eneste treningsøkt.
Miljøvennlig er det ikke, og det bør snart taes i betraktningene. Når det kommer til skader har jeg lite kunnskaper om det, men er det ikke sånn at det er overgangen fra gress til naturgress som er mest skadelig..? Jeg vet ihvertfall at Ham-Kam de siste par årene har hatt svært lite skader, til tross for at de trener og spiller på kunstgress. Men det skyldes kanskje Knappens treningsopplegg og fysio Magnus Nilsens kompetanse..?


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Post Reply