Klubbøkonomien

Klubbdrift, ledelsen, supportere og klubben generelt
Heis
Site Admin
Posts: 261
Joined: Wed Jan 20, 2016 6:29 pm
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Klubbøkonomien

Post by Heis »

Artikkel i HA om klubbøkonomien i Kamma i dag. For en gangs skyld har denne årlige gjengangeren en litt positiv vinkling. HamKam er fortsatt i rød sone, men hadde positiv egenkapital i overgangen Juni-Juli og avfeier alle spekulasjoner om hvorvidt de får problemer med rapporteringen innen November. Rise sier også at han vil ha klubben opp i grønn sone. Det tror jeg er smart. Da kan klubben ha fokus på sport i stedet for et evig jag etter økonomi.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Klubbøkonomien

Post by Quadrophenia »

Sponsorinntektene er tredoblet og snittet har gått fra 1300 til 1800 (med dyrere billetter), i tillegg er det langt mer medieinntekter. På utgiftssiden har vi nok økt lønnskostnadene endel, men jeg tror ikke det er i like stor grad som inntektsøkningen.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Orrhanan
Posts: 157
Joined: Fri Jan 22, 2016 12:33 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Re: Klubbøkonomien

Post by Orrhanan »

Håper det er på rett vei nå. Vil tro klubben dro inn en del på kronekampen mot Vinger og den er jo ikke med i det her regnskapet her.


Espen
Posts: 1
Joined: Thu Oct 25, 2018 4:33 pm

Re: Klubbøkonomien

Post by Espen »

Hvis jeg ikke husker artikkelen feil så mener jeg det ble nevnt at klubben allikevel ligger bak budsjett på publikumsinntekter. Er det noen som har snappet opp hva slags summer dem har budsjettert med på publikumssiden?


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Klubbøkonomien

Post by Quadrophenia »

Espen wrote: Thu Oct 25, 2018 4:41 pm Hvis jeg ikke husker artikkelen feil så mener jeg det ble nevnt at klubben allikevel ligger bak budsjett på publikumsinntekter. Er det noen som har snappet opp hva slags summer dem har budsjettert med på publikumssiden?
Tror det var utenom kronekampen siden det var gratis inngang. De pengene de fikk inn der, som nok var et betydelig beløp, kom utenom.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Klubbøkonomien

Post by Quadrophenia »

Lisens for 2019 i boks!

https://www.fotball.no/tema/nff-nyheter ... portering/

Da gjenstår det å se om Hamar kommune ordner nytt kunstgress.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Orrhanan
Posts: 157
Joined: Fri Jan 22, 2016 12:33 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Re: Klubbøkonomien

Post by Orrhanan »

Quadrophenia wrote: Fri Dec 07, 2018 5:13 pm Lisens for 2019 i boks!

https://www.fotball.no/tema/nff-nyheter ... portering/

Da gjenstår det å se om Hamar kommune ordner nytt kunstgress.
Ryktene skal ha det til at nytt kunstgress ihvertfall er lagt i opposisjonens budsjett og sannsynligvis også i budsjettet til posisjonspartiene. Meget gledelige nyheter isåfall.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Klubbøkonomien

Post by Quadrophenia »

Positiv egenkapital og overskudd. Gledelig!

https://m.h-a.no/sport/ham-kam/ny-avtal ... HWRkBaUmEc

Noen med både økonomisk kunnskap og pedagogiske evner som kan fortelle hva denne emisjonen innbærer?


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
GSP
Posts: 747
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Klubbøkonomien

Post by GSP »

Jeg kan gjøre et forsøk:

1. Hemmatt AS og Ham-Kam inngår en avtale der Hemmatt forplikter seg til å dekke eventuelle underskudd på drift. Avtalen varer i inntil 10 år.
2. Hemmatt AS tar over "de kommersielle rettighetene" til Ham-Kam. Dette vil først og fremst være gjeldende ved salg av spillere. Inntekter knyttet til medlemsaktivitet/medlemsavgifter hører ikke med her. Hemmatt vil ved spillersalg ha rett på overgangssummen, dog max det de har investert + 20 %. De to siste årene har Hemmatt investert ca 6,5 millioner. Dvs at ved eventuelle spillersalg i fremtiden vil Hemmatt ha rett på de første 7,8 millionene. I praksis betyr dette, for klubben, at det er lite til ingen økonomisk fare knyttet til om spillere forsvinner på Bosman, klubben har allerede fått pengene via investeringene fra Hemmatt. Sjansen er også relativt stor for at summen som er investert fra Hemmatt vil øke i løpet av de kommende årene. Truls Haakonsen sa også rett ut under dagens årsmøte at dette ikke var penger man så på som en investering.
3. Styret i Hemmatt AS skal ha to representanter valgt av Ham-Kam i tillegg til de som velges av generalforsamlingen til Hemmatt AS.
4. Hemmatt AS skal ikke ha noen påvirkningskraft på sportslige vurderinger. I praksis vil det sikkert være såpass jevn kommunikasjon at det naturlig nok vil føre til "uformell påvirkning", men det ligger ingen føringer som tvinger klubben til å selge spillere for eksempel.
5. Avtalen baserer seg på en standardavtale fra NFF.


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Klubbøkonomien

Post by rusk »

Kortversjonen er vel at Hemmat AS er et investeringsselskap som i liten grad bryr seg om avkastning på investeringen. Klubbens gode venner stiller opp igjen.


Post Reply