Sesongen 2021

Spillere, kamper, overganger etc.
Post Reply
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1656
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 81 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Sesongen 2021

Post by Quadrophenia »

Det begynner å se lyst ut for videre OBOS-eksistens for grønnbuksene. Hvordan ser veien ut videre nå? Det har vært H-A-saker med både Alegre og Onsrud de siste dagene gjeldende kontraktsituasjon og begge har en usikker fremtid. Jeg mener begge bør forlenges med, men aller først mener jeg at klubben bør forlenge med Espen Olsen. Han må få mest mulig tid til å vurdere og jobbe med stallsammensetningen før neste sesong, men han kan jo ikke det om han ikke vet om han skal få bli med videre eller ikke.

Vi trenger litt stabilitet og kontinuitet nå så jeg håper det skjer noe her snart.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Top Dog
Posts: 56
Joined: Thu Nov 05, 2020 12:33 pm
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Sesongen 2021

Post by Top Dog »

Å beholde flest mulig på tvers av sesonger er en av de viktigste forutsetningene for sportslig suksess - mener å huske at blant den halvparten av ES-lagene som beholdt flest spillere etter 2018-sesongen gjorde alle det bedre i 2019? Mulig jeg husker feil. Men det er i alle fall sentralt. Klarer vi å beholde flest mulig av den stadig mer velfungerende backrekka er det en meget god start. Skjærvik, Strømnes, Taaje og Alegre burde vel være mulig - Matland begynner kanskje å bli lei Østlandet og Nouri er vel neppe lysten på å bli. På midten mister vi Solbakken, et enormt tap, og desto viktigere å beholde Onsrud. Håper Eriksen kan finne igjen kvaliteten fra de første matchene etter comebacket og bidra der neste sesong og. Enkerud er en solid og god mann spiss. Pedersen har strategisk gått ut i media og åpna for å bli, men usikker på på hvorvidt det er reelt + økonomisk mulig.

Utover det blir det å pleie juniora og ev. krydre litt.

Å beholde Olsen og Reknett sier seg selv.


Primus
Posts: 72
Joined: Tue Sep 08, 2020 10:36 pm
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Re: Sesongen 2021

Post by Primus »

Espen Olsen blir den viktigste forlengelsen i år. Dersom vi redder plassen og han ikke får tilbud om forlengelse så ville det være en sjokkerende dårlig avgjørelse. Han har endelig fått gjøre jobben han ble henta for, og den løste han med en klink sekser på terningen.

Ellers så skulle jeg gjerne sett at Reka fortsetter, men er redd det er litt urealistisk. Spennende å se hvem som evt kommer inn.

Vedr. spillertroppen så håper jeg det forlenges med bortimot alle som ønsker å være med videre, med noen unntak. Onsrud er den soleklart viktigste. Marcus P, Jendal, Alegre, Enkerud og Eng Strand bør forlenges, jeg ønsker også å få med Kvernstuen videre, men han virker langt unna førstelaget pdd.

Hva gjelder spillere som har kontrakt neste sesong så tror jeg også det blir noe bevegelser. Føler meg trygg på at Strande og Mikalsen drar andre plasser. Sistnevnte vil jeg beholde, da jeg synes han ser god ut, men vil tro han ønsker seg mer spilletid.
Mulig jeg gjør meg upopulær med den siste her også, men jeg føler man må diskutere Sildnes sin framtid. Jeg begynner å tro at det beste for ham er å sveive igang karrieren sin i en annen klubb. Vi veit fra Strømmen-tiden at han har nivået inne, men utenom raidet hans borte mot Aalesund i fjor så kan jeg omtrent ikke huske én god kamp av ham. Mulig jeg er streng nå, men han har virkelig vært skuffende de to siste sesongene.


Cassius
Posts: 9
Joined: Sun Nov 01, 2020 4:04 am

Re: Sesongen 2021

Post by Cassius »

Jeg regner med at man venter med å signere kontrakter både med sportssjef og enkelte spillere til det er avklart hvilken divisjon vi befinner oss i
neste sesong. Rykker vi ned i Post Nord, vil det vel neppe være økonomi til noen sportssjef-stilling?

Men på nåværende tidspunkt ser det jo ut som om vi er på god vei til å spille Obosliga-fotball også neste sesong.
Hvis det går som vi håper, mener jeg Matland bør signeres også for neste sesong, hovedsakelig på grunn av hans dødballfot.
Det er vel ingen andre spillere i klubben som har en tilsvarende dødballfot? Husk at en presis dødballfot som kan bidra til scoringer
er særdeles viktig i dagens fotball. I tillegg synes jeg han har prestert bra i høst, også defensivt. At han snart er 34 år, bør ikke brukes mot ham,
hvis han er god nok. Det finnes eksempler på spillere i Norge i dag som spiller toppfotball i en alder av 42 år.

Ellers er jeg enig med Primus hva angår spillere som har vært en stund i klubben og ikke har vist noen nevneverdig sportslig
utvikling eller snarere det motsatte. Disse spillernes framtid i klubben bør avgjort være et diskusjonstema når sesongen er avsluttet.
Hvis klubbens målsetting fortsatt er opprykk til Eliteserien i nær framtid, vil det være nødvendig at både laget og stallen består av spillere
som holder et relativt høyt Obos-nivå.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1656
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 81 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: Sesongen 2021

Post by Quadrophenia »

Cassius wrote: Sat Nov 07, 2020 4:40 am Jeg regner med at man venter med å signere kontrakter både med sportssjef og enkelte spillere til det er avklart hvilken divisjon vi befinner oss i
neste sesong. Rykker vi ned i Post Nord, vil det vel neppe være økonomi til noen sportssjef-stilling?
Selvfølgelig. Men jeg håper det er satt igang samtaler ihvertfall.
Cassius wrote: Sat Nov 07, 2020 4:40 am Hvis det går som vi håper, mener jeg Matland bør signeres også for neste sesong, hovedsakelig på grunn av hans dødballfot.
Det er vel ingen andre spillere i klubben som har en tilsvarende dødballfot? Husk at en presis dødballfot som kan bidra til scoringer
er særdeles viktig i dagens fotball. I tillegg synes jeg han har prestert bra i høst, også defensivt. At han snart er 34 år, bør ikke brukes mot ham,
hvis han er god nok. Det finnes eksempler på spillere i Norge i dag som spiller toppfotball i en alder av 42 år.
Stryk klubben. Det er knapt noen i Norge som har tilsvarende. Jeg holder ikke alderen imot Matland, men farten hans. Jeg liker han veldig godt og tror han kan bidra med masse i stallen, men det er snakk om prioriteringer og da er jeg usikker på om han bør satses på. Ja, han har blitt bedre defensivt i løpet av sesongen, men den Matland som startet sesongen har vi ikke råd til å bruke. Han kostet mye poeng, dødballfot eller ei.
Cassius wrote: Sat Nov 07, 2020 4:40 am Ellers er jeg enig med Primus hva angår spillere som har vært en stund i klubben og ikke har vist noen nevneverdig sportslig
utvikling eller snarere det motsatte. Disse spillernes framtid i klubben bør avgjort være et diskusjonstema når sesongen er avsluttet.
Hvis klubbens målsetting fortsatt er opprykk til Eliteserien i nær framtid, vil det være nødvendig at både laget og stallen består av spillere
som holder et relativt høyt Obos-nivå.
Spillere innenfor denne kategorien er flere, det kommer an på hvordan man vurderer de og definerer sportslig utvikling.

Om man prater om Sildnes har han kontrakt ut 2021 og jeg tror han blir ut kontraktstiden før det kan vurderes.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Primus
Posts: 72
Joined: Tue Sep 08, 2020 10:36 pm
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Re: Sesongen 2021

Post by Primus »

Matland som vingback i 3-4-3 har vært strålende. Der reddes den manglende farta inn defensivt, samtidig som han har nydelige bidrag offensivt. Få han med videre!


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1656
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 81 times
Been thanked: 120 times
Contact:

Re: Sesongen 2021

Post by Quadrophenia »

Endelig noe nytt fra Arenavegen.

https://www.h-a.no/2020/sport/hamkams-d ... ed-videre/

Fine signaler fra Rise.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Gjendineggen
Posts: 199
Joined: Fri Feb 26, 2016 5:31 pm
Has thanked: 8 times
Been thanked: 13 times

Re: Sesongen 2021

Post by Gjendineggen »

Jeg forstår ikke helt dette med at de må avvente kontraktsforhandlinger med spillere, til trener og sportssjef er på plass. Det synes jeg er forunderlig. Det må gå an å ha to tanker i hodet samtidig.

Det er flere av spillerne vi har i dag som må bli med videre uavhengig av hvordan ledelsen ser ut neste sesong.


Cassius
Posts: 9
Joined: Sun Nov 01, 2020 4:04 am

Re: Sesongen 2021

Post by Cassius »

Jeg regner med at klubben setter i gang med kontraktsforhandlinger så snart det er avklart hvilken divisjon vi spiller i neste sesong.
Taper vi mot Strømmen til helgen, vil det fortsatt være en mulighet for at vi må spille kvalifisering for å unngå nedrykk, siden vi deretter har
to vriene kamper, borte mot Ranheim og hjemme mot Lillestrøm, hvor poengfangsten kan bli mager (selv om det bør være grunnlag for optimisme
etter en god prestasjon mot Ull/Kisa).

Rykker vi ned, vil det neppe være økonomisk grunnlag for noen sportssjefstilling. Mest sannsynlig rykker vi ikke ned.
Men pr. i dag er intet avklart.

Vinner vi mot Strømmen til helgen, har vi 36 poeng. Da kan vi kikke oppover på tabellen. Sjansen for at vi klarer å karre oss opp
blant de seks beste lagene og spille kvalifisering for opprykk, vil da være til stede. Da vil det også være en liten mulighet for at vi rykker
opp i Eliteserien.

Siden det er mulig at vi både kan rykke ned og opp, er det forståelig at klubben vil avvente med kontraktskriving.

HamKam har hatt relativt liten kontinuitet hva angår hovedtrener de siste sesongene.
I løpet av de fem siste sesongene har vi vel byttet hovedtrener etter cirka en sesong. Unntaket er Kevin Knappen som var ansatt
i to og en halv sesong, selv om det heller ikke er veldig lang tid.

Hvis vi tenker kontinuitet, vil det være viktig at Rekdal fortsetter neste sesong. Jeg tror han vil være den treneren som vil ha
størst mulighet til å få HamKam opp i Eliteserien. Mitt spørsmål er om det er noe som pirrer ham? Han bør vel også se på dette
som et prestisje-prosjekt?


Orrhanan
Posts: 157
Joined: Fri Jan 22, 2016 12:33 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Re: Sesongen 2021

Post by Orrhanan »

Reka hadde jo tilbud fra utlandet før Corona. Tipper han er lysten på å teste det igjen. Har jo ikke sååå lenge igjen av trenerkarrieren.


Post Reply