Ny sportssjef

Spillere, kamper, overganger etc.
anonymous1918
Site Admin
Posts: 367
Joined: Mon Jan 18, 2016 12:23 am
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Ny sportssjef

Post by anonymous1918 »

Mulig du har rett, men «pengegaloppen» som vi når ser kom etter Karlsens tid i Mjøndalen. Var ikke vanlig med slike summer da norsk fotball lå «brakk». Var sikkert ikke mange på lange kontrakter i en klubb som Mjøndalen heller, men hva vet vel jeg :)

I tillegg til de Q nevner så henta de Amahl Pellegrino også. Gjorde en grei jobb han også. Årets spiller der nede og greit med mål før han gikk til Godset. Han lurte jo også Kirkevold dit da han herjet for oss. Husker jeg tenkte «Mjøndalen liksom?! Over oss?!» da han takket nei til forlengelse og dro til Mjøndalen..

Liker Karlsen, men jeg kjøper og respekterer at du har en annen mening selvsagt :)


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Ny sportssjef

Post by Quadrophenia »



"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
ZuperEngR
Posts: 30
Joined: Mon Feb 01, 2016 2:02 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 2 times

Re: Ny sportssjef

Post by ZuperEngR »

Det nærmer seg en avgjørelse rundt ny sportssjef, og i følge en HA-sak med Bent Svele så er det lov å håpe på ny sportssjef i julegave for oss HamKam-supportere. Jeg kjenner at jeg er minst like spent på dette som jeg var på julaften som guttunge! Svele kommenterer ikke navn - selvsagt - og HA drar i grunn bare opp igjen listen med navn de selv lanserte da det ble kjent at jakten var i gang.

I den forbindelse kom jeg over artig sak hvor en av de nevnte, Ole "Spion" Nielsen, reflekterer over sine beste kjøp, en fallen stjerne de takket høflig nei til, og nevner en nordmann som sitt verste kjøp :lol:

https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superli ... egastjerne


SpellSpar
Posts: 79
Joined: Fri Nov 18, 2022 11:18 am
Has thanked: 27 times
Been thanked: 15 times

Re: Ny sportssjef

Post by SpellSpar »

Og stille ble det? Skulle jo tro at det hadde hjulpet på med en sportssjef når det gjaldt å hente inn nye spillere, så det kan jo fort bli travelt det her.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Ny sportssjef

Post by Quadrophenia »

Veldig stille her siden sist ja. Var mye samtaler tidlig i vinter sånn jeg forstod det.

Vil advare sportslig ledelse+styret om å legge det her på is i så stor grad som det virker som de har gjort nå. Ok, det virker som vi har hentet mye bra spillere i vinter og jeg anser stallen som betydelig styrket når vi får inn en stopper av bra kvalitet. Allikevel vil jeg advare mot å drøye dette av følgende årsaker:

1. Jacob Michelsen. Han er dyktig på overgangsmarkedet og han har tydeligvis ett nettverk i Danmark, noe signeringene av Kjærgaard og Gammelby viser. Men det tar på kreftene og være sportssjef og trener samtidig. Klarer han å fokusere 100% på taktisk utvikling, spillersamtaler og analyser med spillerne om han samtidig skal prate med agenter, titte på wyscout og kartlegge ulike potensielle forsterkninger? Ja, jeg vet Dent, Brotangen, Kristiansen og sikker flere bistår i treningsarbeidet og mange av de samme + Haakonsen bidrar i logistikkarbeidet, men det bekymrer meg allikevel litt.

2. De skjulte diamantene og vidersalgspotensiale. Som skrevet, synes jeg vi har hentet solid, men samtidig er alle signeringene våre sålangt i år etablerte og velkjente navn for de aller fleste i fotballnorge. I tillegg tror jeg alle er relativt dyre, både når det kommer til signeringsbonus, lønn og i mange tilfeller også overgangssum. Ingen er heller spesielt unge og har utpreget vidersalgspotensiale. En viktig del av en sportssjefs rolle er å sørge for en riktig alderssammensetning. P.d.d. har vi den tredje eldste a-lagsstallen i eliteserien (ifølge transfermarkt), og det til tross for Gonstad (16), Faraas (17) og Naustdal (17) er medregnet. Noen flere spillere i alderen 19-23 hadde vært ønskelig. Og gjerne også noen signeringer som fra lavere divisjoner eller utlandet som er utviklingsobjekter.

3. Forlengelser. En annen viktig del av sportssjefens rolle er å sette igang med kontraktsforlengelser proaktivt. Altså, sammen med trenerteam, identifisere hvilke spillere som kan bli salgsobjekter og forlenge før de har fått alle øyne på seg. Eventuelt overbevise spillerne om at de skal få sjansen om det riktige budet kommer inn overbevise de om at forlengelse er en vinn-vinn-situasjon for begge parter. Olsen var dyktig på det lenge, men i fjor høst tyder mye på at dette ble satt altfor sent igang med. Forstår at man ville se hvilken divisjon man skulle spille i først, men tror Bjørlo kunne vært forlenget med lenge før RBK kom på banen. Jeg skulle gjerne sett at Kobe (kontrakt ut -23) og Opsahl (kontrakt ut -24) hadde vært forlenget med allerede f.eks.

4. Kartlegging før sommervinduet og neste sesong. Arbeidet mot neste vindu, i august, starter med en gang det nåværende vinduet stenger. En sportssjef skal sondere og få en oversikt over stallen og stallens behov. Å få på plass noen navn allerede i starten av sesongen er det aller beste for å kartlegge spillere som evt. skal hentes til sommeren.

Jeg håper klubben kontinuerlig sonderer sportssjefsmarkedet og innleder samtaler med aktuelle kandidater. Det finnes masse navn som absolutt er interessert i en jobb i en eliteserieklubb der såpass mye er velfungerende for øyeblikket. Må være en drømmejobb for en sportssjef som vil opp og fram i fotballskandinavia.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
bjorninge
Posts: 5
Joined: Thu Jan 19, 2023 1:32 pm
Has thanked: 1 time

Re: Ny sportssjef

Post by bjorninge »

GSP wrote: Mon Nov 21, 2022 11:22 pm Noen tanker rundt hvem som kan passe i rollen som sportssjef da folkens?

Vanskeligere å spekulere rundt dette merker jeg, er liksom en litt mer "uklar" rolle, på den måten at det virker som det er en del forskjell på hvordan forskjellige klubber organiserer dette. Jeg har, som de fleste andre tror jeg, vært veldig fornøyd med Olsen, og sånn sett kan det jo være nyttig å se på hvilke egenskaper han har, for å se om det kan være noen som passer til de kriteriene?
- har et forhold til Ham-Kam fra før.
- opptatt av å bygge klubb og treningsmiljø over tid.
- glad i å se mye fotball, på flere nivåer.
- god relasjon til supporterne (ok, dette er kanskje ikke sååå viktig, men allikevel :mrgreen: )

Skogheim har jo flagget at han ønsker seg hjem til Hamar igjen, kunne jo vært aktuell? Lars Brotangen er klar for klubben, men er jo tiltenkt en annen rolle og jeg vil tro at han er mer gira på en rolle nærmere spillerne i hverdagen.

Og, skal jeg være ærlig er jeg søren ikke sikker på om jeg har så mange flere forslag sjøl jeg, det vil si at de navnene som dukker opp i hodet mitt blir veldig "far-fetched) :lol:
Føler meg ganske trygg på de 3 første punktene, litt mer usikker på den 4.


GSP
Posts: 746
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny sportssjef

Post by GSP »

Quadrophenia wrote: Thu Feb 23, 2023 4:26 pm Veldig stille her siden sist ja. Var mye samtaler tidlig i vinter sånn jeg forstod det.

Vil advare sportslig ledelse+styret om å legge det her på is i så stor grad som det virker som de har gjort nå. Ok, det virker som vi har hentet mye bra spillere i vinter og jeg anser stallen som betydelig styrket når vi får inn en stopper av bra kvalitet. Allikevel vil jeg advare mot å drøye dette av følgende årsaker:

1. Jacob Michelsen. Han er dyktig på overgangsmarkedet og han har tydeligvis ett nettverk i Danmark, noe signeringene av Kjærgaard og Gammelby viser. Men det tar på kreftene og være sportssjef og trener samtidig. Klarer han å fokusere 100% på taktisk utvikling, spillersamtaler og analyser med spillerne om han samtidig skal prate med agenter, titte på wyscout og kartlegge ulike potensielle forsterkninger? Ja, jeg vet Dent, Brotangen, Kristiansen og sikker flere bistår i treningsarbeidet og mange av de samme + Haakonsen bidrar i logistikkarbeidet, men det bekymrer meg allikevel litt.

2. De skjulte diamantene og vidersalgspotensiale. Som skrevet, synes jeg vi har hentet solid, men samtidig er alle signeringene våre sålangt i år etablerte og velkjente navn for de aller fleste i fotballnorge. I tillegg tror jeg alle er relativt dyre, både når det kommer til signeringsbonus, lønn og i mange tilfeller også overgangssum. Ingen er heller spesielt unge og har utpreget vidersalgspotensiale. En viktig del av en sportssjefs rolle er å sørge for en riktig alderssammensetning. P.d.d. har vi den tredje eldste a-lagsstallen i eliteserien (ifølge transfermarkt), og det til tross for Gonstad (16), Faraas (17) og Naustdal (17) er medregnet. Noen flere spillere i alderen 19-23 hadde vært ønskelig. Og gjerne også noen signeringer som fra lavere divisjoner eller utlandet som er utviklingsobjekter.

3. Forlengelser. En annen viktig del av sportssjefens rolle er å sette igang med kontraktsforlengelser proaktivt. Altså, sammen med trenerteam, identifisere hvilke spillere som kan bli salgsobjekter og forlenge før de har fått alle øyne på seg. Eventuelt overbevise spillerne om at de skal få sjansen om det riktige budet kommer inn overbevise de om at forlengelse er en vinn-vinn-situasjon for begge parter. Olsen var dyktig på det lenge, men i fjor høst tyder mye på at dette ble satt altfor sent igang med. Forstår at man ville se hvilken divisjon man skulle spille i først, men tror Bjørlo kunne vært forlenget med lenge før RBK kom på banen. Jeg skulle gjerne sett at Kobe (kontrakt ut -23) og Opsahl (kontrakt ut -24) hadde vært forlenget med allerede f.eks.

4. Kartlegging før sommervinduet og neste sesong. Arbeidet mot neste vindu, i august, starter med en gang det nåværende vinduet stenger. En sportssjef skal sondere og få en oversikt over stallen og stallens behov. Å få på plass noen navn allerede i starten av sesongen er det aller beste for å kartlegge spillere som evt. skal hentes til sommeren.

Jeg håper klubben kontinuerlig sonderer sportssjefsmarkedet og innleder samtaler med aktuelle kandidater. Det finnes masse navn som absolutt er interessert i en jobb i en eliteserieklubb der såpass mye er velfungerende for øyeblikket. Må være en drømmejobb for en sportssjef som vil opp og fram i fotballskandinavia.
Her traff Q ballen så knallhardt og rent at det nok må regnes som årets takling!

Ny sportssjef burde vært på plass for minst én måned siden. Skal en ny sportssjef kunne bidra i overgangsvinduet i august vil vedkommende trenge tid til å sette seg inn i tankene til trenerteamet, spillerstall, hva som er tilgjengelig på markedet og en haug med andre ting. Det har vært veldig stille rundt dette, og jeg er (som de fleste andre tror jeg) litt bekymret/misfornøyd med dette. Det er absolutt folk i klubben som kan klare en slik jobb over en kortere periode, vi har jo en tidligere sportssjef som vara til styret blant annet. Forskjellen er jo at en sportssjef som kun jobber med sport vil være i forkant på en helt annen måte enn dagens løsning.


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
artigas
Posts: 135
Joined: Fri Jan 22, 2016 6:55 pm
Been thanked: 16 times

Re: Ny sportssjef

Post by artigas »

Sportssjef: Flere enn meg som har hørt rykte om Frigård? Har hørt fra rimelig pålitelig kilde at det har vært en eller annen form for samtale eller sondering, men aner ikke hvor aktuelt det er eller har vært.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Ny sportssjef

Post by Quadrophenia »

artigas wrote: Sat Aug 26, 2023 12:14 am Sportssjef: Flere enn meg som har hørt rykte om Frigård? Har hørt fra rimelig pålitelig kilde at det har vært en eller annen form for samtale eller sondering, men aner ikke hvor aktuelt det er eller har vært.
Hørt det, men det er en stund siden.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
GSP
Posts: 746
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny sportssjef

Post by GSP »

Jeg vet at klubben har vært på kontraktsforhandlinger-nivå med to som klubben har ønsket som ny sportssjef, men at begge disse har takket nei. Ville ikke overraske meg om en av disse er Frigård.


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
Post Reply