Talentutvikling

Klubbdrift, ledelsen, supportere og klubben generelt
rusk
Posts: 375
Joined: Sun Jan 24, 2016 9:55 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Talentutvikling

Post by rusk »

martin wrote: Noterte også at noen på sidelinjen ønsket en yngre linje og at vi ikke satser på unge spillere. Blir kvalm! Når blir folk fornøyd?
Her tror jeg vi får legge go'-viljen til å heller være litt glad for at folk bryr seg nok om laget til å møte opp på årets første treningskamp, selv om de kommer med litt håpløse innspill. :D

Når det gjelder Kamma sin satsing på yngre spillere, så har jeg for så vidt ganske mange tanker. Først og fremst at det jobbes knallbra i HamKam yngres! Så håper jeg man kan klare å ha en varig og god satsing på talenter også på seniornivå, ikke bare som et resultat av at man MÅ fordi økonomien ikke tillater noe annet. Videre så håper jeg man på sikt kommer i en posisjon der talenter fra hele distriktet ser Kamma som et helt naturlig springbrett for en videre karriere.

Som nevnt så jobbes det bra i yngres, men det er lov å stille spørsmål ved forvaltningen av talentene når de tas opp i A-stallen. Hvis vi ser hva som har kommet frem siden starten med blanke ark ved nedrykket i 2009, så er ikke rekken av folk fra egne rekker som har kommet opp på et bra nivå så veldig lang. Det er vel kun TLO som har kommet seg til TL og i tillegg har vi spillere som K. Hagen og Sjølstad som har en del 1.div-erfaring. Er vi snille tar vi med Dahle og Kirkevold, samt nevner at Sildnes hadde alle forutsetninger for å komme langt. Nå har vi en haug med talentfulle spillere mellom 16 og 20 år. Ambisjonen bør være at flere av disse tar steget opp til å bli etablerte A-lagsspillere de neste par årene. Hvis ikke så har vi bommet. Jeg håper og tror vi ser flere av unggutta ta det steget!


Corrales
Posts: 180
Joined: Fri Jan 22, 2016 11:27 pm
Been thanked: 2 times

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by Corrales »

Veldig enig i mange av rusk sine betraktninger. I det hele tatt er det ganske skremmende å se hvor få spillere fra IØFK fra 91-95 som har tatt steget og blitt ordentlig gode. Dette kan jo være et resultat av flere ting. Deriblant manglende trenings og prestasjonskultur, for dårlig sammarbeid/hospiteringsordninger mellom klubbene og manglende treningskompetanse i klubbene. Det er hvertfall svært snodig at man har fått så lite ut av så mange spillere rundt i de ulike klubbenes yngres avdeling.

Fra et Ham Kam perspektiv må man vel kanskje si at man har vært litt "uheldig" også i form av at spillere har vært lojale mot Ham Kam og så har karriereutviklingen bremset på grunn av manglende sportslig satsning grunnet økonomiske problemer. Sildnes tilfellet skiller seg jo ut som ren "uflaks" selvfølgelig. Det virker jo dessverre som om 97 årgangen er i ferd med å blåse litt ut i sanden i.o.m at HLO, Karlsen og Holst har tatt et fornuftig skritt tilbake og gått til Brumunddal. Likevel så er det kanskje enda større grunn til optimisme knyttet til de talentene som befinner seg i aldersgruppene under dette igjen. Jeg begrunner dette med at Ham Kam sjeldent har vist større vilje til å satse på unguttene, at unguttene i det hele tatt virker bedre i forhold til alderen og ikke minst at det virker som om man har skapt en viss prestasjonskultur tilknyttet WANG. Forutsetningene for å bli god er derfor langt bedre i Ham Kam nå enn hva tilfellet kanskje var for et par år tilbake.

Tror forøvrig man ikke kan forvente at alle som ser kamper har et like høyt kunnskapsnivå om hva som foregår i klubben. At det finnes mennesker fra tribuneplass som uttaller seg uten særlig innsikt tror jeg man rett og slett bare må regne med. Så får man heller på en trivelig måte forklare de at satsningen på ungutta har økt ganske betraktelig.


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Kamma 2017 - opprykksåret (versjon 2.0)

Post by Quadrophenia »

Når vi er inne på talentutvikling. I dagens H-A skriver Magne Kippersund at Ham-Kam bør legge ned yngres avdeling og satse på å hjelpe klubbene rundt med å utvikle talenter.

http://www.h-a.no/debatt/legg-ned-hamkam-yngres

Et noe kontroversielt forslag fra en mann som har skrevet mye fornuftig i Ham-Kam-sammenheng tidligere. Jeg vet at Rbk ikke har yngres avdeling og gjør det han foreslår her. Noe av det samme i ODD der de lar talenter bli lenge i sine moderklubber. Men forskjellen på disse lagene og Ham-Kam er at de har vært stabile klubber i toppen av Norsk fotball i mange år og er nærmest enerådende i sine regioner. Alle trøndere og til og med endel folk fra Alvdal og Tynset ser på Rosenborg som det store målet og et a-lag man vil spille for. Jeg tror det har blitt lignende med Odd, spesielt etter man har sett hvor gode de har vært på talentutvikling. Jeg tror ikke Ham-Kam har den samme posisjonen i det indre Østlandet, dessverre. Vi trekker til oss endel spiller nå (spesielt fra junioralder), men det er først og fremst fordi vi allerede har gode lag som er fostret opp gjennom yngres. De fleste av de bedre spillerne vil helst spille sammen med andre gode spillere fremfor å være krokodille i egen andedam.

Dette er kanskje fordomsfullt, men jeg tror kompetansen i endel av breddeklubbene i og rundt Hamar er begrenset. Jeg tror det er mye foreldre og fortsatt mye "ett spark". Dette er i hvert fall mitt inntrykk når jeg har sett slektninger spille barnefotball i Hamar og omeng. Jeg tror at Ham-Kam yngres har opparbeidet seg en kompetanse og et fagmiljø som jobber godt sammen og det er mulig at endel av disse fagpersonene ville ønsket å jobbe i Storhamar, Furnes og Ottestad, men ikke alle og ikke hadde de da samarbeidet på samme måte. Man ser jo at mange tidligere Ham-Kam-spillere har trent lag i yngres avdeling og de har naturlig nok en annen kompetanse etter å ha spilt fotball på høyere nivå. Jeg vet at bla. Thomas Øverby, Andre Ulla, Leif Henning Asla, Terje Kojedal og Heine Jenssen er involvert i Ham-Kam yngres. I tillegg er Knut Hagen konsulent og kontaktperson som man kan benytte seg av. Her er det mange kamper i Norges øverste divisjoner.

Hvis man tar med i betraktningene at det nå snakk om at Wang skal starte ungdomsskole (som garantert også vil samrbeide med Ham-Kam) og at man da får en større kompetanse inn i treningen tidlig virker det noe fåfengt å legge ned en yngres avdeling som tross alt drives godt.

Man skal heller ikke undervurdere den klubbfølelsen mange får gjennom å spille i grønnhvitt fra barnsben av. Mange blir senere supportere og faste bidragsytere for klubben, fra tribunen, gjennom sponsing og gjennom frivillig arbeid for klubben.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Talentutvikling

Post by Quadrophenia »

Flyttet disse postene til en egen tråd da temaet er såpass interessant.
Quadrophenia wrote:Dette er kanskje fordomsfullt, men jeg tror kompetansen i endel av breddeklubbene i og rundt Hamar er begrenset. Jeg tror det er mye foreldre og fortsatt mye "ett spark". Dette er i hvert fall mitt inntrykk når jeg har sett slektninger spille barnefotball i Hamar og omeng.
Det er i hvert fall én klubb som ønsker å gjøre noe med dette.

http://www.h-a.no/sport/vil-vaere-offensive

Storhamar viser gode hensikter og masse gode tanker her. Selv har jeg lenge etterlyst en ordentlig fotballhall i Hamarområdet der det også kan spilles seniorfotball. Jeg håper det er det som er hensikten til SIL. Om vi ikke samarbeider tett med de bør vi gjøre det snarest mulig.

For øvrig merkelig at Ham-Kam ikke betegnes som en såkalt "kvalitetsklubb". Jeg vil da tro vi er kvalifiserte til det. https://www.fotball.no/klubb-og-leder/kvalitetsklubb/


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Talentutvikling

Post by Quadrophenia »

Nico tatt ut på G18:

http://www.h-a.no/sport/ham-kam/hamkam- ... landslaget

Grattis til han. Meget fortjent etter en god sesong sålangt. Han går da glipp av bortekampen mot Bærum, ihvertfall.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Talentutvikling

Post by Quadrophenia »

Nico starter mot Østerrike nå. Kampen går på sportskanalen. Åpnet bra og veldig offensivt.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: Talentutvikling

Post by bim »

Blir litt som Karl i «Mot i Brøstet» av å lese her inne. Men nei, å legge ned Ham-Kam yngres er i mine øyne det siste som bør gjøres. Ham-Kam yngres og Ham-Kam toppfotball bør i mine øyne holdes så sterkt adskilt som mulig, og drives som to ulike organisasjoner. I stedet bør Ham-Kam toppfotball satse mer på samlinger med de beste spillerne i distriktet, slik at de som virkelig vil bli best og legger ned innsatsen som kreves også får ett tilbud. Så får det heller være opp til spilleren selv om de velger Ottestad, Ridabu, Ham-Kam, HIL eller Storhamar. Derimot synes jeg Ham-Kam yngres mangler et seniorlag, de som har naturlig tilhold til Ham-Kam gjennom ungdomsårene har ikke noe seniorlag å spille for(med mindre de holder Eliteserie/1. div nivå) og blir nødt til å gå til noen av de nevnte klubbene.

Når det gjelder talentuvikling så er jeg generelt litt skeptisk til at alle skal inn i den samme smørja og at vi til slutt ender opp med spillere som er altfor like. Tror det er litt for mange som drar på trening for å bli trent fremfor å trene. Det har liksom ikke noe å si hvor mange vi har på u-landskamper og hvor godt vi gjør det i interkretsserien dersom spillerne til slutt faller gjennom på senior nivå.

Jeg for min del er ikke imponert før jeg ser en lokal spiller prestere på Hazard/Coutinho/Neymar nivå. Og ja, det er fullt mulig å produsere spillere på det nivået også på Hedmarken.


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: Talentutvikling

Post by bim »

Det har liksom ikke noe å si om vi vinner Briskebyturnerningen 100år på rad dersom vi ikke får frem noen på senior nivå – dvs eliteserien/a-landslaget.


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
User avatar
bim
Posts: 94
Joined: Wed May 04, 2016 9:51 pm

Re: Talentutvikling

Post by bim »

Synes forøvrig Ridabu IL bør legges ned, da jeg anser Fart FL for å være den rettmessige klubb for de som vokser opp i tidligere Vang Kommune. I tillegg har Fart FL bedre fasiliteter og bedre fremtidsutsikter sammenlignet med Ridabu IL. Jeg er også svært kritisk til hvordan Ridabu IL drives. Samtidig bør all form for breddefotball i distriktet bekjempes da dette ødelegger for de som driver toppidrett. I tillegg bør HamKam endre navn til Moelven IL, da HamKam har et svært frynsete ryktet i nærmiljøet og Moelven er en klubb som absolutt ingen har et dårlig forhold til. Undertegnede antar at dette ville være den beste løsning for å få på plass en klubb av ypperste kvalitet i Indre Østland Fotballkrets.


Her er Kamma fra Hamar! Astro Turf heter det.
User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1652
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 79 times
Been thanked: 118 times
Contact:

Re: Talentutvikling

Post by Quadrophenia »

bim wrote: Thu Aug 31, 2017 6:20 pm Synes forøvrig Ridabu IL bør legges ned, da jeg anser Fart FL for å være den rettmessige klubb for de som vokser opp i tidligere Vang Kommune. I tillegg har Fart FL bedre fasiliteter og bedre fremtidsutsikter sammenlignet med Ridabu IL. Jeg er også svært kritisk til hvordan Ridabu IL drives. Samtidig bør all form for breddefotball i distriktet bekjempes da dette ødelegger for de som driver toppidrett. I tillegg bør HamKam endre navn til Moelven IL, da HamKam har et svært frynsete ryktet i nærmiljøet og Moelven er en klubb som absolutt ingen har et dårlig forhold til. Undertegnede antar at dette ville være den beste løsning for å få på plass en klubb av ypperste kvalitet i Indre Østland Fotballkrets.
Jeg sliter litt med å ta deg seriøst nå og usikker på om dette bare er trolling, men hvis du er seriøs er jo signaturen din ganske så komisk da.


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
Post Reply