Jeg bryr meg egentlig svært lite om alderen. Og jeg har ingenting i mot å slippe utpå en 17år gamel Lionel Messi, en 16år gammel Cesc Fabregas, en 16år gammel Wayne Rooney eller for den saks skyld en 16år gammel Martin Ødegaard eller en 14år gammel Freddy Adu. Alle disse var på det tidspunktet gode nok til å få sin debut og sette sitt preg på kampen. Tingen er at du i første omgang må være god nok. Ikke god nok fordi du er 16år og et kjempetalent som spiller for yngres. Jeg er absolutt ingen motstander av at store talenter slippes utpå i svært ung alder. Jeg er heller ingen motstander av at 100år gamle spillere som Frode Johnsen og Roar Strand får spilletid i eliteserien. Og med god nok, mener jeg ikke at du skal være god nok til å bli sendt utpå bana og bare klare seg sånn nogenlunde uten å drite seg ut. Det kunne sikkert halve førsteellveren til Ridabu også klart.rusk wrote:Er du god nok er du gammel nok, og Nordli viste i fjor at han absolutt var god nok. Han gikk greit utenpå flere av de spillerne som var forventet å levere bedre enn han. Slik jeg ser det ville det vært et svært dårlig signal å sende dersom man nå ikke skulle satset på han som et førstevalg. Han kommer sikkert til å variere litt i prestasjonene, men det har jammen mer rutinerte "fremmedsoldater" også gjort de siste åra. Jeg har irritert meg ganske kraftig over diverse Ndunguer, Leliugaer og Mbambaer som har stått i veien for egne unggutter uten å levere varene. Dyrere, dårligere og mindre motiverte.
Jeg er helt på linje med klubben i sammensettingen av stallen for i år. En god mix av etablerte spillere og unggutter, lokale og ikke-lokale. Og de etablerte spillerne vi har hentet inn har vist gode kvaliteter på sammenlignbart, eller høyere nivå. Det bør derfor ikke komme de helt store overraskelsene, selv om det selvsagt ikke er gitt at alle blir suksesser. Jeg har sagt tidligere at min bekymring er bredden i stallen, men det er nok noe vi må leve med så lenge klubben er i 2.div. Det er ikke formålstjenlig å ha masse innkjøpte spillere som backup. Da får man heller sørge for å ha noe midler til gode til å forsterke laget i løpet av sesongen dersom det behøves.
Om backen fra Sundet signerer, så er det vel mye som taler for at stallen er komplett ut fra hva som sto i HA i dag(2 keepere og 18 utespillere). Han virker også som en bra forsterkning. Selv om jeg ikke er så veldig glad i spillere som ikke er motivert for å fullføre kontrakter de har underskrevet.
Jeg tror de fleste her inne undervurderer nivået på norsk 2. divisjon og kanskje norsk fotball generelt. Det finnes sikkert et par hundre tusener unge gutter rundt omkring i landet som drømmer om å spille og leve av fotball. Mange av disse blir kastet bort fordi dem aldri blir gode nok, noen fordi de ikke har rett etternavn eller de rette kontaktene, noen lykkes sånn helt ok fordi dem har de rette kontaktene. Mange av de som ikke lykkes, gjør sine saker bra i lavere divisjoner og har det sikkert helt greit med det. Jeg er tilhengerer at et lag settes sammen uavhengig av alderen til spilleren. Men jeg er også tilhenger av at spillere blir behandlet fair og gitt sjanser ene og alene basert på ferdighetene til spilleren. Jeg har sett og fulgt med på unge lokale spillere gjennom hele oppveksten og i voksen alder. Jeg har også spilt for Ham-Kam fra jeg mini til gutt. Men når det gjelder dagens unge spillere så er jeg ikke så voldsomt imponert og jeg synes ikke de er noe særlig bedre enn generasjonen jeg var en del av – helt ærlig synes jeg dem egentlig er dårligere. Som lag bedre, men færre enere. Den store forskjellen er oppmerksomeheten HA gir dem og tillitten fra klubbens side. En annen stor forskjell, er at mye tidligere begynner å toppe lagene. Litt usikker på hvilke skoler osv. dagens gutt/smågutt lag er satt sammen av. Men da jeg spilte for Ham-Kam, var lagene i yngres satt sammen ene og alene av fotballspillere fra Rollsløkka, Midtbyen og Børstad. I fare for at dette skal handle om «tida da je spilte i ham-kam yngres», så er mitt poeng at det fantes et stort forbedringspotensiale dersom disse lagene toppes. Om Ham-Kam hadde plukket alle de beste fra skolene ved Storhamar, Ridabu, Ottestad, Stange, Løten og Hamar sentrum. Så hadde Ham-Kam antagelig vært blant de beste lagene i landet i alle alders trinn. Jeg er derfor ikke så imponert over resultatene til dagens unge Ham-Kam lag. Jeg mener heller at dagens juniorer begynner å bli ganske så oppskrytt. Tror heller ikke vi får noe særlig bedre fotballspillere av å samle de beste i distriktet til felles topplag. Det blir færre enere, færre som gir litt faen og sier hva dem mener i garderoben, færre kapteinstyper. Det fantes ting som team 2004 og kretslag også tidligere, tror faktisk det var en bedre modell. Men det gjenstår selvfølgelig å se, jeg kan selvsagt ta feil.
Når det gjelder Nordli. Så har jeg desverre ikke sett han i de kampene han fikk mest skryt. Men jeg ble ikke så voldsomt imponert i de kampene jeg så han i sommer. For det første så fremstår han liten og puslete. Han er født 1999, noe som betyr at han fyller 18år dette året og burde derfor være fullt utvokst. Med andre ord, burde han «go hard» i styrkerommet for å kunne legge på seg noen kilo muskler, tviler på at der spesielt mye å hente høydemessig. Fotballmessig synes jeg han har klare svakheter defensivt, virker heller ikke som han har kvaliteter offensivt som demmer opp for dette. Det reageres på at jeg sammenligner han med Melgalvis, men det er ikke engang noen selvfølge at han vil bli like god. Så vidt meg bekjent har Nordli ikke engang noen kamper for u-landslag. På en annen side, så virker det som han produserer bra og har bra med målpoeng. Antagelig bra nok som 2. valg, men ikke noe mer. Og det er i mine øyne ikke så gæernt bare det. Melgalvis kunne sikkert stått med 10-20 eliteseriekamper allerede dersom han fikk litt andre muligheter, men det er ikke noe han burde klaget på. Mye handler om å spille for rett klubb og bli gitt de rette mulighetene. Det finnes store talenter som aldri blir gitt noen muligheter i det hele tatt eller blir satset på, gitt den lille nødvendige dytten.
Ham-Kam har fra og med 1984 produsert 2 spillere med landskamper, Petter Vaagan Moen og Marcus Pedersen. Det er mange år siden jeg sist ble spesielt imponert over noen kammajuniorer jeg har sett med egne øyne. Jeg tror vi må tilbake til Emil Sildnes i en jet turnering på fart bana. Dersom vi skal fortsette å lukke øyne til at spillere som Emil Sildnes, Kristoffer Hagen og Håkon Aalmen velger andre klubber på samme nivå. Eller importer som er misfornøyd eller umotiverte. Mens vi samtidig satser på at dagens unge skal utrette mirakler, er jeg redd vi til slutt vil ha mer enn nok med å være best i byen. Det finnes grenser for hvor lenge vi kan satse på at Solbakken & Co gidder å spytte inn penger i klubben og sørger for at vi til enhver tid har spillere som sørger for å holde klubben på et akseptabelt nivå. Vi har ikke akkurat publikumstall og sponsorinntekter som gjør at vi kan klare oss på egenhånd. Om vi sammenligner oss med avdelingskollega Skeid, så har dem produsert fire spillere med landslagskamper(Haitam Aleesami, Daniel Fredheim Holm, Daniel Braathen og Moa) muligens flere. Bare denne vinteren har dem solgt to til eliteserieklubb Haugesund. For et par år siden var jeg redd vi skulle bli en talentfabrikk klubber som Vålerenga bare kunne plukke rubbel og bit fra, litt sånn som Skeid har vært siden 90-tallet. Men nå har vi bare blitt et springbrett for middelmådige juniorer rundt omkring i landet og halvgode importer. Ingen landslagsspillere, en eliteseriespiller? Jeg har faktisk mistet all respekt for spessielt Knut Hagen og mange av de som har vært innvolvert i talentuviklingen i Ham-Kam toppfotball. Og det har ingenting med modeller, topping/ikke topping eller grus/kunstgress å gjøre. Det handler om at det selekteres på bakgrunn av hvilke foreldre ungene har, rase og etnisitet og posisjon i samfunnet. Det virker nesten som om du skal ha godkjent på alle de punktene for å lykkes i klubben og bli satset på. Det er langt mer politiske grunner til å velge de rette spillerne, fremfor fotballmessig nivå og personlighet.
Beklager at jeg ikke klarer å holde kjeft eller har en sekser i norsk fra videregående. Men jeg tror jeg har fått sagt mitt nå, så jeg skal prøve så godt jeg kan å holde kjeft fremover.