Merch

Klubbdrift, ledelsen, supportere og klubben generelt
Utafor
Posts: 50
Joined: Sun Apr 29, 2018 10:42 pm
Been thanked: 11 times

Re: Merch

Post by Utafor »

Er det noen nye skjorter på gang og/eller det lov å komme med forslag?


User avatar
Quadrophenia
Site Admin
Posts: 1687
Joined: Mon Jan 18, 2016 8:53 am
Location: Oslo
Has thanked: 106 times
Been thanked: 133 times
Contact:

Re: Merch

Post by Quadrophenia »

Utafor wrote: Thu Jun 20, 2024 11:40 pm Er det noen nye skjorter på gang og/eller det lov å komme med forslag?
Bare å komme med forslag!


"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004
artigas
Posts: 139
Joined: Fri Jan 22, 2016 6:55 pm
Been thanked: 18 times

Re: Merch

Post by artigas »

Kanskje off topic, kanskje jeg er gammel gubbe, og kanskje det er noe jeg ikke har fått med meg og misforstått, men: jeg bor nå i Østfold og ser på bilder fra lokalderbyet i kveld der. Supportere bokstavelig talt på rekke og rad i balaklava. Hva er de greiene der? Kan noen forklare meg det? Er det den nye crazy-hatten, siden det er ffk?? Er det fordi de liksom er så farlige?? Eller er det sånn ballenciaga-russegreier? Har sett det rundt omkring, og det er så utrolig pinlig!! La meg bare si at jeg er så inderlig stolt av å heie på et lag som ikke driver med sånt tull, en tradisjon som strekker seg tilbake til nittitallet og gamle banden: skjerf er bra, gjerne drakt/skjorte, men tullete hodeplagg er virkelig ikke greit.


LaFlame
Posts: 61
Joined: Mon Dec 20, 2021 2:24 pm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Re: Merch

Post by LaFlame »

Dagens populærkultur, hvor det å være mystisk og skjult gir på en eller annen måte status. Litt i samme gate som «snitching» hvor det å si hva andre har gjort er ukult og at ting skal holdes skjult.

Etter hva jeg har sett er det en sånn «Ballinciaga(musikktrio i Norge som gjorde rosa balaklaver til et trendy varemerke) //prøve å være unge Ultras» kultur mashup, hvor man prøver å dra trekkene fra ungdommelig populærkultur med seg på tribunene for å være kul, uten å vite bakhistorien til ultras og balaklavaer.

Vil tro bak disse maskene er en god del uskyldige gutter som finner et fristed i å være skjult og kunne ‘’herje’’, for å være ‘’innenfor’’ den sosiale gjengen - noe som er EKSTREMT viktig for menneske generelt, men ungdom spesielt. Tilhørighet gir livet mening. Det vil alltid finnes folk som er trendsettere i supportergjenger av hva som er ‘’oss’’ eller kult/ikke kult - og blant unge supportergrupperinger har anonymitet og balaklavaer blitt en populærtrend.

Noe av poenget ved at de bærer en balaklava sånn jeg ser det, er en kombi av tilhørighet og lojalitet til ‘’gutta’’ - en slags sosial uniform, samtidig som det er et signal om at jeg/vi er ‘’uforutsigbar og skjult’’ til politi og andre moralens voktere. Litt sånn «fuck alle» holdning.

Jeg ser absolutt poenget ditt om at det er et problem, og tenker at indrejustis i supportergrupper og at de eldre/ledene skikkelsene må ta litt ansvar innad - og da ikke en alene, men flere sammen. Jeg tror de hører 100% på de det måtte gjelde, ettersom de er innenfor, trendsetterne, tradisjonsbærerne og for å si det på ungdomsk- de ‘’kule’’. Det siste man trenger er NFF eller andre styresorganer på banen som gir forbud mot balaklavaer - det vil nok bare eskalere det mtp alt trykket allerede rundt VAR og økonomi.

Fotball er for alle, og alle bør kunne se hvem de heier med, roper på motstanderen med og deler gledene med.


GSP
Posts: 793
Joined: Sat Jan 23, 2016 1:01 pm
Has thanked: 53 times
Been thanked: 53 times
Contact:

Re: Merch

Post by GSP »

Jeg registrerte humrende denne overskriften hos F-B i går:
Image
Attachments
Balaklava-FFK.png
Balaklava-FFK.png (211.99 KiB) Viewed 1253 times


For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.
Post Reply