Overganger 2025

Spillere, kamper, overganger etc.
Post Reply
LaFlame
Has thanked: 5 times
Been thanked: 24 times

Overganger 2025

Post by LaFlame » Thu Dec 05, 2024 3:01 pm

Sesongen er over, og vi går inn i et overgangsvindu med en sportssjef og scoutingteam!!! Vi skal gyve løs på vår fjerde strake sesong i Eliteserien, og etter tre sesonger hvor målet har vært å overleve, bør målet være at man ser litt oppover mot midten av tabellen. Uttalt mål og motivasjon fra Jørgen Bjørn har vært å forynge stallen, utvikle spillere til gode salgsobjekter som samtidig hjelper klubben til resultater, og være fremst i køen på lokale spillere. Kanskje man er litt blendet av en elendig sesongavslutning, men at man trenger nye krefter på bana er åpenbart.

Status så langt:

Spillere bekreftet ut:
- Kristian Lønstad Onsrud
- William Kurtovic

Spillere på utgående kontrakter:
- Vidar Ari Jónsson
- Vegard Kongsro
- Alexander Nilsson

Utgående lån:
- Mohamed Ofkir, til VIF (vi har opsjon på kjøp)
- Markus Johnsgård, til TIL (vi har opsjon på kjøp)

Hvem blir og hvem går?

Jeg personlig tror av de gjenstående at Nilsson blir, og hvis ikke Kongsro får et fornuftig utlandstilbud at han og blir. Tror ikke vi fornyer med Vidar, Ofkir blir dessverre for dyr både med kjøpesum og lønn, og at Johnsgård ikke beviste nok (med mindre vi har en veldig fornuftig opsjon der).

Ser gjerne at vi tar opp tråden igjen med Niklas Ødegård som spilte på lån for oss i sommer, og som har fått så og si null spilletid i Molde i høst. Han trivdes veldig godt på Hamar, og har ett år igjen av kontrakten sin i Molde. Sander Eng Strand bør være aktuell. Det snakkes og om Aksel Baran Potur, sentral midtbanespiller, 21 år gammel fra Moss. Interessen her strekker seg over lengre tid, og vi gjorde et framstøt i sommer som ikke nådde frem. Kontrakten hans går ut nå i 2024, så da er det i all hovedsak lønn det er snakk om.

Spennende tider blir det uansett! Hva tenker dere?

Vamos camaradas

Twitter/x: bergpreken

SpellSpar
Has thanked: 54 times
Been thanked: 34 times

Re: Overganger 2025

Post by SpellSpar » Fri Dec 06, 2024 7:53 am

Jeg synes Vidar Ari godt kan bli med en sesong til. Han har da vist at han holder nivået og så lenge han er happy med å være en som er litt inn og ut av laget vil han ha en funksjon.

Når man ser hva Ofkir har hatt i inntekt i VIF kan man jo begynne å lure hvordan vi skal klare å lande noe der, uten å sprenge budsjettet helt. Men på en annen side vil han aldri få tilsvarende lønn noe annet sted heller. Så det spørs vel hva totalpakka blir.

Ødegård blir vel fort også for dyr eller? Og jeg vet ikke helt om jeg ble så imponert av det han leverte for oss før han dro tilbake til Molde, men det var også mange av de kampene i starten der vi møtte sterk motstand og tapte mye.

Potur virker å være done deal, så mulig de bare venter til kontrakta hans går ut ved nyttår før de kunngjør noe?

LaFlame

Post by LaFlame » Fri Dec 06, 2024 4:05 pm

Jeg er enig i at Vidar ikke gjorde seg bort i år, og han var den beste høyrebacken denne sesongen. Men jeg synes ikke Ham-Kam er i en posisjon som klubb og økonomisk hvor vi er tjent med å ha to så jevngode backer på en medium lønn som vi har i SSN og han. Med vår økonomi er vi bedre tjent med et klart alternativ, og en backup som kan bli god og gjøre en innsats når det trengs - sånn som venstreback situasjonen vår er nå. Jeg synes og personlig at han og SSN er for like spillertyper, og at man bør finne en med litt andre kvaliteter hvor det defensive stikker seg ut positivt.

Jeg tipper Ofkir vil prøve å få maks ut av kontrakten nå. Han blir 29 neste år, og er helt sikkert på jakt etter sin ‘’siste’’ gode kontrakt som fotballspiller. Og det er helt fair. Men jeg synes det går litt i mot hva Jørgen har kommunisert med tanke på strategi og økonomiske muligheter. Når man så snitt lønningene i Ham-Kam nå, så tror jeg ting blir vanskelig. Synes ikke han heller rettferdiggjorde 3 mill i lønn på den perioden han var her, ikke 2 mill heller som Brynjar er på (noe som og er en altfor høy lønn).

Ødegård blir nok dyr ja, så det er en gamble og en eventuell investering å ta.

Hvis det er done deal tipper jeg de og evt venter til Moss - Haugesund er ferdig på søndag av respekt for klubb. Han spilte forøvrig bra de 30 minuttene han fikk i går. Så vi og var interessert i Julian Gunnerød fra EIK Tønsberg. 20 år og kan spille både back og midtstopper i 5 backslinje.

Vamos camaradas

GSP
Has thanked: 63 times
Been thanked: 86 times

Post by GSP » Fri Dec 06, 2024 9:34 pm

Gunnerød er spennende og har fått mye skryt i Eik i år. Har spilt både høyre og venstre vingback OG til høyre og venstre i en stopper-trio. Har kontrakt to år til, så vil uansett ikke komme gratis, men kan også være en spiller i kategorien "videresalgspotensial".

For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.

LaFlame

Post by LaFlame » Fri Dec 13, 2024 7:01 pm

Vamos camaradas

Quadrophenia
Site Admin
Has thanked: 117 times
Been thanked: 143 times

Post by Quadrophenia » Fri Dec 13, 2024 7:23 pm

Knalltrua på han. Riktig alder, riktig spillertype. Litt annen type enn vi har fra før også. Mye snille gutter med ganske lik bakgrunn i stallen. Sist gang vi hadde en spiller med tyrkisk bakgrunn ble det ganske bra også.

"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004

artigas
Has thanked: 2 times
Been thanked: 18 times

Post by artigas » Fri Dec 13, 2024 11:30 pm

En kollega er moss-supporter og sier Potur er svært god med ballen fremover, så må han lære seg å løpe hjemover, jobb uten ball etc. Det kan bli veldig spennende!

LaFlame

Post by LaFlame » Wed Dec 18, 2024 5:03 pm

Tikker ned mot jul nå, og i følge Jørgen Bjørn på den siste kamerater poden, går vi og mot en rolig jul sett med Ham-Kam øyne.

Det jobbes med å forlenge med Vidar Ari. Ikke noe nytt om Kongsro eller Ofkir. Snakket også på at de så på mulighetene for å hente en ny ung midtstopper, og viktigheten av å ha en spisset tropp. I det tilfellet vil vi ha:
- Sjølstad
- Norheim
- Brynjar
- Opsahl
- Mares
- Evt ny ung stopper

Da har vi potensielt 6. stoppere - kan det evt bety at en skal ut i vinter? Vil tro vi er åpne for bud på Udahl og, ettersom vi har både Gonstad og Mengshoel som er på veg opp og fram. Stabæk fikk jo akseptert et bud på han i vinter, men da takket han selv nei.

Vamos camaradas

GSP
Has thanked: 63 times
Been thanked: 86 times

Post by GSP » Thu Dec 19, 2024 1:20 am

Ådne Midtskogen er ferdig i Egersunds. Han har blitt 25 år, så er vel ikke lenger i kategorien "ung". Var den spilleren med flest minutter for EIK i år, og var i enkelte kamper også kaptein. Har selv ønsket seg videre så vidt jeg har forstått. Personlig har jeg hatt veldig sansen for Lille-Æljen, men ser ikke helt at timinga skulle tilsi at han er spesielt aktuell pr dags dato.

For en lykke det er å få lov til å treffe folk i perfekt harmoni med seg sjøl!

Forøvrig mener jeg at Kongsvinger burde vært jevnet med jorda.

Utafor
Been thanked: 13 times

Post by Utafor » Thu Dec 19, 2024 10:30 pm

Vidar Ari har signert for et år til. Han er en god og anvendelig starter?/backup på ving og back, og en god kompis av Bjarnason som jeg håper og tror vi får se potensialet til i 25!

Post Reply