Kontrakter

Spillere, kamper, overganger etc.
Nikkoamar
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Kontrakter

Post by Nikkoamar » Tue May 06, 2025 9:52 am

Arne Ødegårds kontrakt går ut i juni, ny kontrakt på han eller?

SpellSpar
Has thanked: 85 times
Been thanked: 85 times

Post by SpellSpar » Tue May 06, 2025 10:02 am

Gitt at Transfermarkt er korrekt så gjør den det ja, 30. juni.
Virker jo som han satses på siden han har fått slippe til på a-laget, så da må han jo ha kontrakt.

SpellSpar

Post by SpellSpar » Wed Sep 03, 2025 3:05 pm

Oppdatert 6.10.25:

2025
Jónsson
Kirkevold
Sørås
Granath
Nilsson
Ibrahimaj
Lien (lån)

2026
Sunday (lån med opsjon) (juni)
Saka (lån med opsjon) (juni)
Mawa (juli)
Sandberg
Mares
Strand Nilsen
Simenstad
Ekeroth
Opsahl
Østraat
Udahl
Sjølstad

2027
Mengshoel (juli)
Johnsgård
Potur
Gojani

2028
Orrhaug Larsen
Gonstad
Rye

2029
Amundsen-Day (juni)
Osnes-Ringen (juli)
Pedersen

Ukjent varighet
Østerud
De Ornelas
Last edited by SpellSpar on Mon Oct 06, 2025 10:26 am, edited 1 time in total.

Quadrophenia
Site Admin
Has thanked: 153 times
Been thanked: 163 times

Post by Quadrophenia » Tue Sep 09, 2025 11:46 am

SpellSpar wrote:
Wed Sep 03, 2025 3:05 pm
Oppdatert 3.9.25:

2025
Jónsson
Kirkevold
Sjølstad
Sørås
Granath
Nilsson
Ibrahimaj
Lien (lån)
Kirkevold er garantert ferdig. Jeg tror Jónsson, Sørås, Nilsson og Granath trolig også. Lien kunne det vært fint å ha med videre, men jeg tviler på at vi utløser opsjonen. Det kommer litt an på. Har jo ikke akkurat herja i år heller, selvom han har vist endel bra. Ibrahamaj gjenstår også å se. Og da er det sistemann, Fredrik Sjølstad da.

Ja, han er lokal, ja, han er en ledertype, men har vi råd til å ha en kaptein som spiller under 70% av kampene i løpet av en sesong? Synes det er endel usikkerhetsmomenter altså. Samtidig er han Hamarsing i en tropp som har fått færre og færre lokale spillere, selvom det fortsatt er endel av de da. Jeg er usikker på om hvor langt klubben skal strekke seg, men jeg vil jo ha han med videre kjenner jeg. Hva tenker dere?
"Man velger ikke lag, man får de tildelt". Ståle Solbakken, 2004

SpellSpar

Post by SpellSpar » Wed Sep 10, 2025 10:06 am

Hvem man vil beholde er nok en sammensatt vurdering basert på prestasjon, status i gruppa, lønn, alder og kontinuitet.

Sjølstad holder nivået når han er på banen og har spilt 16 av 20 seriekamper denne sesongen. 23/30 i 2024, 24/30 i 2023, 27/30 i 2022. Det er ikke så verst med tanke på skadeproblematikk/historikk, men man må ta med i beregningen for neste sesong at han nok er ute en del kamper. Statusen i gruppa er nok udiskutabel som kaptein som er lokal gutt og har masse erfaring. Lønn vet jeg ikke, men alderen er ikke i hans favør, blir 32 i mars. Men jeg tviler på at vi kan/vil kvitte oss med alle på den lista, så en 1-årskontrakt hadde vært fint dersom begge parter er innforstått med hva det innebærer. Vi trenger ikke å gå i en ny Kirkevold-felle med 2 års kontrakt i hvert fall.

Vidar Ari har nok en gang blomstret hvis man kan kalle det det. Like gammel som Sjølstad, bli 32 i mars. Virker som klubb og spiller har en grei dialog på sesong til sesong basis. Kan godt forsvinne, men hadde heller ikke blitt overrasket hvis han blir 1 år til. Det er ikke fremtiden, åpenbart, men har vist nå at han kan prestere ok og vi trenger fortsatt de som ikke nødvendigvis sutrer om det blir benken en del kamper. Men han bør heller ikke stå i veien for talentene på vei opp.

Granath har 19/20 kamper i serien i år, synes det er helt ok om han blir med videre. Noen blundere til tross så leverer han jevnt og er lite skadet. Når det kan settes spørsmålstegn rundt Opsahl, Sjølstad, Amundsen-Day og Orrhaug Larsen så har vi ikke plenty av sikre valg. Mener jeg leste at klubben har mulighet for å utløse en opsjon på 1 år til, eller husker jeg feil?

Kirkevold, Sørås og Lien anser jeg som ferdig. Nilsson har vel fungert greit bortsett fra Aalesund-kampen og virker å ha en grei standing i gruppa, men Østraat er på vei opp og ble tatt ut til U20 VM nå, så kanskje han er moden for benken neste år? Ibrahimaj får tid til å vise hva han duger til fram til jul, men blir 30 på juleaften og har kanskje andre ønsker enn Kamma til neste år.

Litt hummer og kanari på den 2026-lista, men tenker at ny kontakt til Ekeroth kanskje bør prioriteres hvis fremgangen hans fortsetter. 23 år og etter hvert fast på laget, kjipt hvis han forsvinner gratis. Men man ønsker nok å se hvordan det går med årets sesong før man tenker så langt fram i tid.

LaFlame
Has thanked: 8 times
Been thanked: 61 times

Post by LaFlame » Wed Sep 10, 2025 2:36 pm

Jeg er positiv til å forlenge med Sjølstad, på tross av skadene, for han er viktig både på og utenfor bana.

Det som og er noe å tenke på er hvor sjukt stor stall vi har nå. 31 (!) spillere totalt. Det gir oss Eliteseriens største stall, og vi har i tillegg lavest verdi på spillere i gjennomsnitt i følge transfermarkt. Kan argumenteres med at det er to staller i troppen: de gamle gutta som har fått oss til å overleve i Eliteserien uten mye videresalgspotensiale - og den nye framtiden som har videresalgspotensiale, men som trenger tid før de kan bidra.

Det er ikke flust med penger på Hamar, så det denne kontraktsperioden på 2025 gutta bør føre til er at pengene blir disponert bedre - i mer kvalitet og mindre jevne stallspillere.
Vamos camaradas

Twitter/x: bergpreken

Quadrophenia
Site Admin

Post by Quadrophenia » Tue Oct 07, 2025 4:25 pm

Ja, Sjølstad med ett år til. Veldig bra det! Ser ut til å ha litt mer det fysiske i orden nå synes jeg.

Resten som er på utgående kontrakt er da altså:

Jónsson
Kirkevold
Sørås
Granath
Nilsson
Ibrahimaj
Lien (lån)

Balstad sier i nyeste corner at de bør forlenge med Granath, Nilsson og Ibrahamaj. Jeg tror kanskje de to førstnevnte ikke er så sugne pdd, men vi får vente og se. I tillegg er det et aspekt nå om vi evt skal spille med 4 bak. Mares ser ut til å være en hetere kandidat på sentral midt også er det spørsmålet om Sjølstad har fysikken til å spille i en duo bak der..? Da er jeg usikker på om Granath og da Amundsen-Day er stopperduoen vi skal satse på neste sesong.

brun
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

Post by brun » Tue Oct 07, 2025 5:55 pm

Tror du Ibrahimaj er sugen på å forlenge?

Quadrophenia
Site Admin

Post by Quadrophenia » Tue Oct 07, 2025 6:22 pm

brun wrote:
Tue Oct 07, 2025 5:55 pm
Tror du Ibrahimaj er sugen på å forlenge?
Ja, han er jo kontraktsløs etter sesongen og er i en sånn alder der man gjerne vil ha noe litt mer stabilt og forutsigbart. Dog tror jeg lønnskravet kan bli en utfordring, som det ble med Ofkir.

SpellSpar

Post by SpellSpar » Wed Oct 08, 2025 9:43 am

Alt avhenger åpenbart av om vi beholder plassen eller ikke, men sett at vi gjør det da så tror jeg kanskje Granath vil/kan bli med videre. Men det må gjøres en totalvurdering opp mot spillestil og eventuelle erstattere som Quadrophenia skriver.

Ibrahimaj tipper jeg vil se an hvilke andre muligheter han får, litt som han gjorde nå i sommer før vi signerte han helt på tampen. Åpenbart at Kamma ikke var førstevalget. Så fortsetter han å prestere bedre og bedre utover høsten kan han fort glippe til noe som frister mer enn Kamma/norsk eliteserie. Og som Bjørn sa bor han i Oslo, og i det tolker jeg at han vil fortsette med det, og det er jo ikke gunstig.

Post Reply